Kako i ne bi, kada nude čiste performanse i sjajan osećaj u vožnji na tradicionalan način.
Dok svi ostali ukidaju visokoperformansne modele zbog strogih kriterijuma o emisiji izduvnih gasova, njihova filozofija se bazira upravo na takvim modelima. Istina, moralo je da bude nekih prilagođavanja novonastalim ograničenjima, pa su osim turbo-benzinaca ponuđeni i hibridi.
Naravno, akcenat je i dalje na snažnim turbo-benzinskim motorima koji su okosnica prodaje. Reč je o automobilima brenda Cupra, nastalog pre tri godine kada se sportsko odeljenje Seata izdvojilo kao posebna marka.
Vaš izveštač je imao privilegiju da kao predstavnik jedinog specijalizovanog automobilskog magazina iz Srbije, „Auto magazina“, prisustvuje prezentaciji svih modela iz game. Pokazalo se i da je ovo jedna od najbolje organizovanih međunarodnih prezentacija u poslednjih nekoliko godina. Raspored je bio gust, a program više nego bogat.
Odmah po sletanju na aerodrom El Prat u Barseloni dočekalo nas je nekoliko Cupra Leona. Pažnju nam je privukao mat tamno sivi karavan sa specifičnim felnama prožetim detaljima bakarne boje, koja je inače deo imidža Cupra modela.
Auto smo bukvalno birali okom, a njegov ekstremno sportski izgled je bio odlučujući. Sedamo za volan i shvatamo da smo „ulovili“ ni manje ni više nego hibridnu (Plug-In Hybrid) verziju.
Unutrašnjost se gotovo i ne razlikuje od verzije do verzije, osim u grafici instrumenata koja je prilagođena vožnji na struju sa dometom od 70 kilometara.
Plug-in hybrid je više nego neophodan u nekim gradovima gde je u centralnim zonama dozvoljena vožnja isključivo na elektro-pogon.
Nama u Srbiji sve to zvuči tako daleko i nestvarno, ali kako stvari stoje sa klimatskim promenama, ne bi nas iznenadilo da se ubrza priča o elektrifikaciji.
Do tada, uživaćemo koliko možemo. A Cupra Leon nam pokazuje da i hibrid vrlo lepo može da zabavi.
Sportski enterijer je više nego atraktivan, što zbog kadica sa naslonima za glavu iz jednog dela, što zbog brojnih detalja boje bakra, uključujući i štep na perforisanoj koži. Tu je i specijalan volan, sa dodatnim dugmićima rezervisanim samo za „kupre“.
Na levom dugmetu sa Cupra znakom se bira režim vožnje, dok je desno za paljenje motora. Odmah klikćemo Cupra mod koji obezbeđuje najbolje performanse, koristeći istovremeno snagu 1,4 turbo-benzinca i elektro-motora.
Menja se osetljivost papučice gasa, a volan postaje teži. I ne samo to; promenio se i zvuk, ali ne iz auspuha.
Režanje motora i izduvnog sistema je virtuelno iskombinovano sa još nekim sintetičkim primesama i dopire iz zvučnika!
Navigacija nas vodi do sledećeg odredišta, starog vlastelinskog imanja u selu Castellfullit Del Boix u Kataloniji.
Tu nas je dočekao izložen Cupra Born, prvi potpuno električni model brenda. Još veće iznenađenje sledi u vidu vožnje u pravom reli bolidu sa Jutom Klajnšmit!
Za sada jedina žena koja je osvojila dakar reli, provozala nas je prašnjavom stazom sa nekoliko deonica na kojima smo bukvalno leteli!
Došao je i drugi dan prezentacije u Barseloni. Posle Leona, Španci su osmislili poseban plan i program za svoj najnoviji model – Formentor.
Posle Ateke, ovo je drugi SUV brenda. Pripada C segmentu i može se reći da je ovo krosover verzija Leona, sa nešto više prostora u kabini i prtljažniku.
Za razliku od nižeg brata, Formentor je dostupan i sa 1,5 TSI motorom od 150 „konja“, u kombinaciji sa manuelnim i automatizovanim DSG menjačem.
U ponudi su i već pomenuti hibridi, dok verzije sa pogonom na sva četiri točka pokreće 2,0 TSI sa 190 i 310 KS.
U Barseloni smo da uživamo u performansama, pa odmah sedamo za volan najsnažnije verzije. Ionako nismo stigli da isprobamo „leon“ karavan sa pogonom na sva četiri točka. Zato sada imamo priliku da testiramo najsnažniju mašinu.
U odnosu na Cupra Leon karavan (Sportstourer) ima svega četiri kilograma više. Otuda identične performanse – do stotke stiže za 4,9 sekundi, dok je maksimalna brzina ograničena na 250 km/h. Pogon na sva četiri točka je idealna prilika da isprobamo auto u krivinama.
Razlika u odnosu na leon hečbek sa 300 KS se itekako oseća, s obzirom da je prijanjanje još bolje. Posebno su evidentni brži izlasci iz krivine, uprkos nešto višem odstojanju od tla. Međutim, najveće iznenađenje tek sledi…
Stižemo na stazu Castellolí. Tamo nas takođe čeka Formentor, ali ne bilo kakav. Pred nama su prototipi verzije VZ5. VZ je skraćenica od reči veloz, što u prevodu znači brz.
Oznaka „5“ se odnosi na broj cilindara. Da, to je isti 2,5 turbo-benzinac koji se ugrađuje u Audi RS3, samo što ovde ima 390 KS, odnosno deset manje nego kod „audija“.
Biće napravljeno svega 7.000 primeraka! S obzirom da je ovo najekstremnija verzija, ima deset milimetara niže odstojanje od tla u odnosu na Formentor sa 310 KS.
Zapravo, sa niskoprofilnim „dvadeseticama“ izgleda kao pravi hot heč a ne kao krosover. Tu je i adaptivna kontrola šasije sa čak 15 nivoa podešavanja.
Itekako neophodno na stazi ali i van nje, ukoliko auto vozite na limitu. Još jednu izuzetno bitnu komponentu deli sa novim „audijem RS3“ – razdelnik obrtnog momenta umesto klasičnog zadnjeg diferencijala.
Automobili su poređani na startnoj poziciji. Ispred nas je pejs kar. Žurimo da sednemo u prvi auto, s obzirom da manje iskusne kolege novinari umeju da zaostaju na stazi.
Cilj nam je da auto dovedemo do krajnjih granica. Ispred nas je instruktor u „leonu kompetision“ pripremljenom za TCR šampionat.
On ima 2,0 motor sa 50 „konja“ manje, ali i daleko manju masu, trkačko ogibljenje i upravljački mehanizam…
Istina, Kupra navodi da mu je do stotke potrebno 4,5 sekundi, a Formentor VZ5 taj zadatak obavlja za svega 4,2 sekunde!
Palimo motor i već u samom startu postaje jasno da je ovo potpuno drugačija priča u odnosu na sve što smo do sada vozili.
Za grmljavinu motora zaslužan je 1-2-4-5-3 raspored paljenja cilindara, ali i specifičan izduvni sistem. Klikćemo namenski Cupra taster na volanu i podešavamo Cupra režim.
Brutalan zvuk prate i brutalne performanse; zakucavanje za sedišta već samo po sebi diže adrenalin, a tek prvo naglo kočenje… I kočnice su veće nego kod ostalih verzija.
Kako i ne bi, kad za čas dostižemo 200 km/h na pravcu. Ulazak u krivinu i u potpunosti zaboravljamo da vozimo jedan krosover. Formentor VZ5 je vuk u jagnjećoj koži kome ne može da pobegne ni Leon Competition spremljen za trke.
Potpuno je neverovatna stabilnost u krivinama a još više fascinira to što su bezbednosni sistemi tako dobro izbalansirani da zapravo oduzimaju vrlo malo snage motoru krivinama.
Za to je zaslužan i novi razdelnik obrtnog momenta koji radi svoj posao baš kako treba. Već posle temena krivine, pun gas ne izaziva oklevanje, već maksimalnu reakciju motora uz idealno prijanjanje i zadržavanje stabilnosti.
A da smo kliknuli „drift“ mod… Da, to je takođe velika novina rezervisana za „VZ5“. Za to su nam pripremili poseban poligon, da dokrajčimo gume…
CUPRA FORMENTOR VZ5
Broj cilindara 5
Zapremina 2480 ccm
Snaga 287 kW (390 KS)
Maks. o. moment 480 Nm pri 2250-5700 o/min
Menjač DSG, 7 stepeni, 4×4
Ubrzanje 0-100 km/h 4,2 s
Maks. brzina 250km/h
DRIFT MOD
Velika razlika Formentora VZ5 u odnosu na ostale verzije je ne samo petocilindarski motor zapremine 2,5 litre, već i razdelnik obrtnog momenta sa elektro-hidrauličnom kontrolom dva nezavisna kvačila od kojih je svako zaduženo za po jedan točak.
Uloga mu je da zameni klasičan zadnji diferencijal kako bi se optimalno prenela snaga na odgovarajući točak.
Na primer, prilikom vrlo dinamičke vožnje, razdelnik obrtnog momenta pojačava obrtni moment na spoljnjem zadnjem točku koji ima veće opterećenje, čime se eliminiše mogućnost podupravljanja.
Konkretno, u krivinama nalevo, obrtni moment se šalje na zadnji desni točak, dok je u desnim obrnuto.
Upravo on je omogućio uvođenje drift moda koji smo s nestrpljenjem isprobali na specijalno pripremljenom poligonu. Drugim rečima, Formentor VZ5 može da obezbedi zabavu kao automobili koji imaju samo zadnji pogon.
KRALJICA BRZINE
Kao kad deca uživo sretnu svog idola, tako su se specijalizovani novinari obradovali Juti Klajnšmit (Jutta Kleinschmidt), prvoj i jedinoj ženi pobednici Dakar relija. Povod za njeno prisustvo je učešće na Extreme E trkama čisto električnih automobila u potpunom reli izdanju.
Još veće iznenađenje je usledilo kada nas je pozvala da sednemo na mesto suvozača njenog bolida ABT CUPRA XE, kako bi nam pokazala potencijal trkačke sprave kojom upravlja.Video Player00:0000:39
Ovakva privilegija se zaista ne propušta! Juta nas je provozala prašnjavom stazom sa mnogo žestokih deonica koje su obuhvatale pun gas nizbrdo u dolinu, a zatim naglo penjanje do vrha brega uz neizbežan skok.
PLOVEĆE IZNENAĐENJE
Na jednoj od pauza u vožnji najnovijih brzih „Španaca“ dočekalo nas je ploveće iznenađenje. Kupra je u saradnji sa graditeljem jahti, kompanijom De Antonio, dizajnirala i osmislila model D28 formentor, koji je dobio naziv po najnovijem krosoveru.
Otkrili su nam da rade zajedno na jahti koja će imati hibridni pogon i koja bi trebalo da se pojavi 2022. godine. Do tada, priređen nam je obilazak aktuelnim modelom koji pokreću motori ukupne snage 400 konja.
Dužina jahte je 7,99 metara sa mogućnošću produžavanja platformi od po pola metra. Maksimalna brzina je 40 čvorova.
Vrelegume.