29. Septembra 2023.

Bizaran trend zbog klikova na društvenim mrežama: Slikaju dok voze u kontrasmeru

“Tik-tok” izazovi su postali nova pretnja po bezbednost na putevima. Stručnjaci smatraju da vožnju suprotnim smerom auto-putem treba tretirati kao nasilničko ponašanje, a sudar do kog dođe u takvoj vožnji kao umišljaj, a ne kao nehat. Navode da bi promovisanje takvih sadržaja na društvenim mrežama trebalo zakonski zabraniti

“Tik-tok” izazovi i ugrožavanje i svoje i tuđe bezbednosti na putevima u Srbiji obeležili su prethodni mesec. Zbog velikog broja pregleda snimaka ili “lajkova”, sve je više onih koji voze u kontrasmeru. Ludujući po drumovima snimaju se, pa snimke kače najčešće na Instagram ili Jutjub.

Snimaju ih i drugi, šokirani onim što vide. Tako se na instagram-profilu “Moj_beo_grad” pojavio snimak nepoznatog vozača koji upravlja kolima suprotnim smerom na deonici od Batajnice ka Zemun Polju, 6. septembra. Samo nekoliko dana pre toga došlo je do stravičnog sudara na auto-putu Miloš Veliki, kada se Dejan J. (51), upravljajući “puntom” u kontrasmeru, u blizini Obrenovca, zakucao direktno u “hjundaji” i preminuo.

Slične scene zabeležene su 14. septembra i u Novom Sadu, kada je snimljen automobil usred raskrsnice Balzakove ulice i Bulevara cara Lazara, kako stoji na zelenom svetlu i to u traci za kretanje u suprotnom smeru…

Ovo su samo zabeleženi slučajevi, dok je nezabeleženih verovatno mnogo više. Kako je za “Novosti” upozorila Vera Janković, majka male Nikoline iz Kragujevca, devojčice zgažene i ostavljene na pešačkom prelazu, tzv. srpski rulet ponovo je postao trend.

“Način da se ovome stane na put, između ostalog, jeste da se onima protiv kojih je podignuta optužnica zbog teških dela protiv bezbednosti saobraćaja privremeno oduzima dozvola”, kaže Vera Janković.

“Srpski rulet” podstiču društvene mreže

Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, objašnjava da je i ranije bilo slučajeva sličnih “srpskom ruletu”, ali da su društvene mreže, naročito Tik-tok i Jutjub pogoršali situaciju u poslednje vreme.

“Mladi ljudi svašta čine zbog ‘tik-tok izazova’, posebno ako se u to umeša i korišćenje alkohola ili psihoaktivnih supstanci. U onoj stravičnoj nesreći na auto-putu, kod Obrenovca, na jutjub-snimku se vidi savijena ruka vozača kroz staklo i kako snima mobilnim telefonom. To su opasne stvari koje ne smeju da se dešavaju. Uticaj jutjubera na najmlađe je neretko poguban. Jedan je objavio koliko je novca zaradio čisteći šoferšajbne na raskrsnicama i imali smo masovan izlazak dece na raskrsnice. Ovo je ne samo zabranjeno, već i opasno“,  ističe Koković.

Koković je siguran da će pooštravanje kazni, najavljeno izmenama Krivičnog zakonika, ali i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja, uticati na ponašanje svih učesnika, naročito vozača. Za nasilničku vožnju definisanu u 18 težih prekršaja moguće je privremeno oduzimanje kola, a najavljene minimalne kazne za krivična dela protiv bezbednosti saobraćaja dižu se sa godinu dana zatvora na tri. Koković najavljuje i donošenje kompletno novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima sledeće godine.

Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja, smatra da u propisima treba izmeniti nekoliko stvari.

“Vožnju suprotnim smerom auto-putem treba tretirati kao nasilničko ponašanje, a sudar do kog dođe u takvoj vožnji kao umišljaj, a ne kao nehat. Takođe, trebalo bi zakonski zabraniti promovisanje takvih izazova i sadržaja na društvenim mrežama. To je već jednom predlagano, ali nije prošlo zbog navodnog ugrožavanja slobode izražavanja. Međutim, ovakvo sankcionisanje je neophodno da bi se od društvenih mreža moglo tražiti da povuče i zabrani inkriminisane sadržaje, kao i da oni koji ih objavljuju mogu biti gonjeni”,  kaže Okanović.

Kokanović napominje da se situacija u saobraćaju generalno popravila i da ćemo, ako zadržimo ovakav trend, na kraju godine imati istorijski minimum stradalih u saobraćaju.

“Prošle godine je bilo 553, a najgori, letnji meseci, već su prošli. Srbija se kreće u dobrom pravcu, iako i dalje imamo duplo više stradalih na milion stanovnika nego u EU”, konstatuje Koković.

Sagovornik “Novosti” insistira na tome da se moraju zabraniti i aplikacije koje pokazuju poziciju policijskih patrola, jer se na osnovu toga oni koji bahato voze opredeljuju kuda će se kretati.

Da zakonska rešenja daju već neke rezultate pokazuje statistika. Prema Kokanovićevim rečima, 22. septembra zabeleženo je 327 stradalih od početka godine, što je za 37 manje nego u istom periodu lane.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare