Prvi automobili bili su crni, baš kao i kočije iz kojih su potekli. U sedamdesetim godinama prošlog veka četvorotočkaši su odjednom postali dostupni u veoma raznovrsnom spektru boja i nakon toga auto-industrija se potpuno promenila. Danas dominiraju beli, sivi i crni automobili, ali na putevima ih ima u raznim bojama.
Boja prvih automobila bila je nezanimljiva. To su u stvari bile motorizovane konjske zaprege i zato su bili u boji drveta ili crni.
Ideja o različitim bojama automobila došla je tek kada su organizovane prve auto-trke, piše švajcarski Blick. Poljsko-američki grof Eliot Moris Zborovski navodno je prvi došao na ideju farbanja automobila prema kodu boje koji je dodeljen zemlji porekla vozača.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2022/10/185387171063527bdcb268a918484269_v4_big.jpg)
To je trebalo da omogući gledaocima da lakše razlikuju ko je na kom mestu tokom trke.
Različite boje su prvi put korišćene tokom Gordon Benet kupa 1900. godine, koji je započeo u Parizu, a završio u Lionu. Plava je bila za Francusku, bela za Nemačku, žuta za Belgiju, a crvena je bila rezervisana za SAD. Kasnije je crvena boja “otišla” u Italiju.
U početku su britanski automobili bili svetlozeleni. Tek je kasnije ova nijansa postala tamnija British Racing Green.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2022/10/27307778763527bdd03578531263474_v4_big.jpg)
Serijski putnički automobili dugo su bili dosadni, sivi i crni. Tek nakon Drugog svetskog rata, kada su proizvođači automobila smatrali da je potrebno rešiti se – i vizuelno – depresije posleratnog razdoblja, paleta boja počela je da se intenzivnije koristi.
Lamborghini je u jednom trenutku postao lider tog preokreta. Kada je predstavljen sportski automobil Miura, bogati kupci mogli su da biraju između do tada neviđenog broja od 86 različitih boja karoserije.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2022/10/103178155763527bdd3f624204061020_v4_big.jpg)
Šarenilo boja procvetalo je u vreme hipi pokreta, krajem šezdesetih. Taj trend se nastavio 1970-ih sa svetlozelenim Porsche automobilima, narandžastim Opel Asconama i svetloplavim primercima Forda Capri.
Zatim su osamdesetih zagospodarile plava i crvena.
U devedesetima kupci su opet poželeli mirnije nijanse: najpopularnije su bile srebrna i siva
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2022/10/3308445563527bdd77f36093136465_v4_big.jpg)
Čini se da su poslednjih godina automobili ponovno postali šareniji. Na primer, Bentley se ponosi time što izlazi u susret kupcima koji samo treba da donesu uzorak željene boje.
Ipak, u vreme kada svet ponovo ulazi u ekonomsku krizu, pitanje je da li će se taj trend nastaviti.
Koliko god da neki vole žive boje, uvek ćete lakše prodati sivi ili crni automobil – i postići bolju cenu.