8. Marta 2019.

Auto test: Toyota RAV4 – prva vožnja

Big Portal

Novi broj Auto magazina je u prodaji, pročitajte utiske iz vožnje najnovijih modela automobila.

Sve je počelo još krajem osamdesetih godina prethodnog veka, kada ni oni koji su ga smišljali nisu bili sigurni u šta će se jedna ideja razviti.

Trebalo je nekoliko godina pa da se prvi RAV pojavi na putevima. I stigao je u dve verzije – kraćoj sa 3, i dužoj sa 5 vrata.

Onaj manji bio je kao ružno pače, pomalo nesiguran, neobičan i zabavan. Onaj veći, u uobičajenim gabaritima bio je neka vrsta luks varijante, koja je bila namenjena “ozbiljnijim” vozačima.

Tako je RAV4 krenuo u avanturu koja se, pokazaće se, pretvorila u novi pravac automobilske industrije.

Taj model, i to vreme, uzimaju se kao rađanje nove klase automobila: SUV (Sport Utility Vehicle). Konkurencija nije spavala, pridružila se trendu koji je prerastao u globalnu trku koja i danas traje nesmanjenom žestinom.

Toyota je u međuvremenu stigla do pete generacije RAV-a. Ali, pažnja: RAV više nije skraćenica za (engleski) Recreational Active Vehicle, već je prva reč zamenjena pridevom Robust, za šta verujemo, prevod nije potreban.

I nije to jedina promena. Jer, japanski proizvođač poznat je po hrabrim (nekada i prenagljenim) potezima, od menjanja imena legendarnih modela, preko dizajnerskih i tehnoloških zaokreta, do oštrih rezova na novim modelima.

Upravo to je sudbina novog RAV4, koji, obrni-okreni, znači raskid sa dosadašnjom filozofijom, izgledom i tehnikom/tehnologijom tog visokotiražnog automobila. Zato zaboravite sve što ste do sada znali o RAV-u, i obratite pažnju na detalje koje slede.

Dakle, ako se kuća gradi od temelja, auto se temelji na takozvanoj mehaničkoj platformi.

Pogađate, za novi RAV4 korišćena je (prvi put za ovo vozilo, ne za druge Toyotine modele) TNGA baza, koja je omogućila da sve što bi trebalo da se skrati bude kraće i niže, kao što su spoljne dimenzije vozila, da se spusti što se spustiti može, pre svega težište, a da se podigne ono što se podignuti da, klirens, primerice.

Onda je to, kao neka slagalica, omogućilo da se u unutrašnjosti i prtljažniku dobije više mesta, da se vozačevo sedište spusti u malo niži položaj, a stubovi prozora stanje kako bi se povećala preglednost.

I ništa od toga, naravno, ne vidite na prvi, a ni neki dugi pogled.

Možda ćete baciti pogled u prtljažnik? Povećana mu je zapremina za 79 litara (na 580 litara), pravilnijeg je oblika i pristupačniji.

Suma sumarum: RAV4 je niži 10 milimetara, za koliko je i širi, a kraći je pet milimetara nego ranije.

Ne vidi se, takođe, da je težina vozila sada ravnomernije raspoređena: i to ne samo napred-nazad (u odnosu 59/41 odsto), nego su i leva i desna strana uravnoteženije.

Tako je bitka protiv gravitacije i drugih naravnih sila koje vuku auto levo i desno, pa gore i dole (po krivinama, pre svega) dobijena, i moglo se pristupiti finim radovima na izgledu limenog kroja. Koji je, a kako bi drugačije, radikalno izmenjen, čak i više nego što fotografije mogu da prikažu.

Oštre linije, višeugaoni elementi i spuštena silueta nisu ni nalik pitomoj pojavi prethodne verzije.

Jednom rečju, veliki zaokret i sasvim novo lice koje još jednom potvrđuje naše verovanje da se Toyota ne plaši hrabrih koraka.

Kabina je bila prvo mesto gde je iskorišćena mogućnost koju pruža više prostora. Primetna su bolja, udobnija sedišta, pre svega napred, razdvojena komotnom pregradom za sitnice, koju prekriva široki naslon za ruke saputnika.

U vidokrugu putnika sve izgleda bogato i skupo, ali u donjem delu prostora i dalje ima delova obloga od plastike.

Pregledni, veliki instrumenti dominiraju na srednjoj konzoli, sa upadljivim komandama klima-uređaja.

Dugmića gotovo i da nema, jer su sve vitalne funkcije smeštene u računar, tačnije na displej velikog ekrana osetljivim na dodir.

Novina koju treba primetiti jeste digitalni retrovizor, koji od sada prikazuje i sliku sa kamere smeštene visoko na petim vratima.

Zadržana je, međutim, mogućnost da kabinsko ogledalo radi kako mu i ime kaže – kao ogledalo. Promena prikaza je jednostavna, pomeranjem preklopnika koji je i do sada postojao, doduše kao rešenje protiv zaslepljivanja.

U režimu kamere, na retrovizoru se “emituje” slika koja daje veći ugao na put iza i bolje prikazuje situacije u slučaju manje vidljivosti. Praktično, ali treba se naviknuti.

Iako je digitalizacija stigla i do retrovizora, mnogo je važnija tamo gde nam čuva glavu.

Bezbednosni standardi bazirani su na Toyotinoj tehnologiji Safety Sense, preciznije, na drugoj, unapređenoj verziji koja obuhvata brojna rešenja.

Redom, tu su sistem za sprečavanje sudara i uočavanje pešaka ili biciklista (takozvani PCS w/PD), zatim adaptivna kontrola brzine (naravno, inteligentna, pa otud i naziv iACC); tu je potom upozorenje o napuštanju trake (LDA), pa prepoznavanje saobraćajnih znakova pored puta (RSA) i automatsko upravljanje dugim svetlima, ili prepoznavanje saobraćajne trake i držanje pravca.

Sve to, naravno, očekujete od japanske posvećenosti bezbednosti.

Sveobuhvatne izmene nisu zaobišle ni motore, verovatno ono što najviše zanima vozača.

Tu imamo više zanimljivih i dobrih vesti, i jednu koja to baš i nije. RAV će od sada imati samo dva motora, oba benzinska – jedan dvolitarski i hibrid zapremine 2.5 litara (odmah ste shvatili da je ovo podatak koji će neke kupce u Srbiji udaljiti od primisli da plate velike takse na registraciju).

I oba motora su nova sa brojnim prepravkama i unapređenjima. Mašina manje zapremine ima 175 “konja”, dok hibrid ima 218 u verziji sa prednjim pogonom, a 222 KS u varijanti sa pogonom na sva četiri točka.

Ova mala razlika u snazi hibrida rezultat je činjenice da pogon na sva četiri točka ima i dodatni elektromotor iznad zadnje osovine, sa odnosom raspodele snage od 100:0 u korist prednjeg pogona pa sve do 20:80 u zavisnosti od situacije na putu.

Dizela, tako, više nema, ali sva pažnja sada je usmerena na hibridni pogon. Iako ima istu zapreminu kao prethodnik, ovo je potpuno nov motor.

Ima nešto manji prečnik klipova i dosta duži hod, sa potpuno novom glavom i većim ventilima sa širim vremenskim intervalom VVT-i sistema.

I dalje radi po principu Atkinsonovog ciklusa uz povećan stepen kompresije sa 12,5:1 na 14,0:1.

Pumpa vode i termostat su električni, kako bi se optimalno dostizala radna temperatura. Inače, maksimalni obrtni moment zadnjeg elektromotora je povećan sa 953 na 1300 Nm.

Baterije su i dalje nikl-metal-hidridne ali ovoga puta zauzimaju manje mesta i lakše su za jedanaest procenata.

Toyota očekuje da će udeo hibridnih verzija RAV-a 4 porasti sa sadašnjih 85 na 90 posto.

Treće dekade januara, a u Barseloni na tek par stepeni iznad nule, Toyota nam je ponudila test vožnju svoje nove uzdanice.

Iako sa samo dva motora u osnovnoj ponudi, ako se uzme u obzir i ponuda pogona (obe verzije imaju i pogon na prednje točkovima, kao i 4×4 alternativu), sakupi se tu dosta različitih mogućnosti.

Na prvoj, kraćoj turi od stotinak kilometara vozili smo verziju RAV-a sa dvolitarskim motorom i prednjim pogonom, kao izbor, pretpostavljamo, većine kupaca koji će se kod nas interesovati za ovaj auto.

Kasnije tokom dana, seli smo i za upravljač najjače verzije, sa (hibridnim) motorom zapremine 2.5 litara, i pogonom na sva 4 točka.

Obe verzije donese utisak mirne, sigurne, tihe vožnje. U krivinama se lako kontroliše, “nos” će uvek biti tamo gde ga usmerite, sa lakim naginjanjem koje je minimalno i do jedne tačke kada se auto više gotovo ne naginje.

Osećaj na volanu je, ipak, donekle mekan, i voleli bismo malo konkretniji odziv točkova sa puta.

Preglednost je dobra, kabina tradicionalno kvalitetno izolovana.

Ne treba sumnjati da je hibridna verzija brža na odzivu: iako se sva ta snaga benzina i struje ne isporučuje eksplozivno, svaki jači pritisak na “gas” odmah vas uverava da auto ima i više nego dovoljno snage za vožnju sa više sportskog duha.

Uostalom, hibridna verzija (osim režima vožnje na “struju”), ima i “eko”, “normal” i “sport” mod, tako da svakako postoji rešenje za različite vozačeve sklonosti.

U takve mogućnosti auto sada spada i “trejl” režim vožnje, na neki način usavršena kontrola proklizavanja.

Do sada je, međutim, postojala mogućnost, da na izrazito neravnim teranima jedan točak bude potpuno odignut od podloge i da se vrti “u prazno”.

Toyotin “trejl” režim sada daje mogućnost da se točak koji “visi” u vazduhu blokira, a snaga prenese direktno na točkove koji imaju dodir sa tlom.

Iako Toyota RAV4 ima samo dva motora, ovaj auto je uz brojne izmene, verzije pogona, elektronske sisteme i bogatu opremu zaista spreman na brojne transformacije.

Već u salonima, poznate cene

Novi Toyotin RAV4 već je stigao u prodajne salone kod nas. Prodaja je počela nedavno, i poznato je da se cene kreću u rasponu od 27.900 do 38.900 evra za verzije sa dvolitarskim benzincem.

Ponuđeni paketi opreme su “komfor”, “limited”, “elegant” i “premijum, uz izbor menjača, pogona, boja i tako dalje.

Što se tiče hibridne verzije, sa motorom od 2.5 litra, cene se kreću u rasponu od 33.300 do 44.300 evra, takođe uz odabir željenih ponuda.

Hibridna verzija ima dva paketa opreme više, pa osim navedenih za verziju 2.0, hibrid ima i pakete “stajl” i “igzekjutiv”.

B92

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare