Istraživanje koje je sprovela britanska nezavisna institucija za naučno ispitivanje zagađenja u saobraćaju, Emissions Analytics, otkrila je da prosečni porodični automobil prilikom vožnje i interakcije guma, kočnica i površine puta proizvodi 1.289 puta više štetnih čestica nego izduvni gasovi.
U okviru studije napravljen je test kako bi se utvrdilo koliko automobil stvara štetnih emisija koje ne potiču od izduvnih gasova. Trošenje guma i kočnica uzrokovalo je 5,8 grama štetnih cestica.
S druge strane, prema poslednjim standardima, emisija štetnih gasova ograničena je na 0,0045 g/km, prenosi Index.hr.
Studija je inače sprovedena u idealnim uslovima, a ne u onim u kojima se zapravo vozi. Ispitivanja britanske kompanije sprovedena su sa pravilno napumpanim novim gumama na glatkom kolovozu.
U realnim uslovima rezultati bi mogli biti gori, jer zagađenje usled trošenja guma pogoršavaju loši putevu, nedovoljno napumpane gume, kao i gume lošeg kvaliteta, a kamioni su poseban problem.
“Vreme je da se razmotri ne samo ono što dolazi iz auspuha, već i čestice zagađenja koje proizvodi trošenje guma i kočnica. Naši početni testovi otkrivaju šokantnu količinu štetnih čestica od guma. To je 1.000 puta gore od emisija štetnih gasova. Ono što je još više zastrašujuce je što je trošenje guma potpuno neregulisano. S porastom prodaje težih SUV vozila i električnih automobila, štetne čestice koje ne dolaze od izduvnih gasova postale su ozbiljan problem”, kaže istraživač Ričard Lofthaus.
Istraživači navode i da se sa kratkoročnim merama, kao što je optimalna napumpanost guma, smanjenje mase vozila i korišćenje kvalitetnih guma, mogu smanjiti ova zagađenja.