28. Novembra 2023.

Zadnja dva primjerka modela Ford Crown Victoria nestaju sa ulica Njujorka

Njujork je jedan od najvećih gradova na svetu i s populacijom od preko 21,5 miliona stanovnika, naravno ima i veliki broj taksi vozila. A ako bismo se vratili dovoljno daleko u istoriju, videli bismo da se broj žutih četvorotočkaša sa natpisom „Taxi“ obično deli na dva modela. Čuveni Checker je dominirao od dvadesetih do osamdesetih godina prošlog veka, nakon čega je dominaciju preuzeo Fordov velikan sa značkom Crown Victoria.

Američki proizvođač vozila je napravio poslednji primerak ove legendarne limuzine u septembru 2011. godine. Tokom poslednjih nekoliko godina serijske proizvodnje, većina napravljenih jedinica je bila za policijske namene, dok je civilna potražnja bila veoma limitirana.

Taksisti obično ne kupuju nove četvorotočkaše, već one polovnjake ranije korišćene od „momaka u plavom“, a oni uglavnom završavaju na aukcijama posle jednogodišnje upotrebe. Agencija koja reguliše broj taksista i njihova vozila se zove TLC (Taxi and Limousine Commission), a pravila kažu da automobili ne smeju da budu stariji od sedam godina. Pošto je poslednja modelska godina Crown Victorije bile 2012, to u teoriji znači da su svi primerci morali biti penzionisani posle 2019. godine.

Ali kao što nam je poznato, tada se desila epidemija virusa korone, pa je TLC odlučio da progleda kroz prste i odstupi od sopstvenog pravila. Većina vozača je odavno prešla na neke modernije automobile, ali ne i Ravinder Šarma i Harun Adbulah.

Obojica su kupila Crown Victorije nakon oko godinu dana korišćenja od strane policije i do sada prešli velike kilometraže. Šarma se zaustavio na brojci od 550 hiljada milja (880 hiljada kilometara), a Adbulahov model trenutno pokazuje 491 hiljada milja (785.600 kilometara) na satu. Crown Victoria ove generacije koristi relativno zastareli 4,6-litarski benzinac sa 239 „konja“, a snaga se prenosi na zadnje točkove preko četvorostepenog automatskog menjača.

Sumnjamo da je taksistima bitna snaga, ali kada je vozilo u pokretu gotovo svake sekunde, potrošnja svakako jeste. Fordova limuzina u proseku troši oko šesnaest litara na pređenih sto kilometara gradske vožnje, pa mnogi pitaju dvojicu taksista zašto nisu pratili svoje kolege i kupili recimo hibridni model Toyota Prius sa trostruko manjom potrošnjom.

Oni kažu da im je bitnije bilo da se automobil ne kvari i da rezervnih delova za održavanje ima na svakom ćošku po pristupačnim cenama. Oba automobila još uvek imaju originalne motore i menjače, a jedino što su vlasnici menjali su potrošni materijali.


Nažalost, pravilo TLC-a da progleda kod prste prekršiocima pravila više neće funkcionisati, što znači da Šarma i Adbulah mogu da voze svoje ljubimce još nešto više od mesec dana. Nakon toga će morati izaći na inspekciju, gde će biti oboreni, zato što je vozilo starije od sedam godina.

Zanimljiva je informacija da je takvo pravilo uvedeno tek početkom ovog veka. Kao što smo spomenuli, nekadašnji model Checker je korišćen na ulicama Njujorka sve do 1999. godine, kada je bio star više od dve decenije. Vlasnik Checkera je proveo poslednji dan vozeći mušterije besplatno, pa neće nas iznenaditi ako Šarma i Adbulah urade isto…

AutoRepublika

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare