16. Decembra 2022.

Prva vožnja: BMW X1 – benzin, dizel, struja

Big Portal

• Tekst – Aleksandar Bursać; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin

Svetsku premijeru imao je u junu a već krajem septembra stigao je poziv na prvu test vožnju.

Ekipa Auto magazina otputovala je u Francusku kako bi se među prvim novinarima u svetu upoznala sa ovim SAV (Sports Activity Vehicle) modelom.

Koliko vreme brzo prolazi pokazuje i BMW X1. Ovo je već treća generacija najmanjeg krosovera u gami bavarskog proizvođača.

Prva (E84) je konstruisana na mehaničkoj platformi tada aktuelne Serije 3 (E90), dok je druga (F48) zasnovana na UKL2 platformi, specifičnoj po, prvenstveno, prednjem pogonu.

Nova, treća generacija (U11), konstruisana je na istoj ovoj platformi, ali sa velikim unapređenjima u tehničkom smislu, kao i u pogledu spoljašnjih dimenzija.

Velika novina je uvođenje elektrifikacije. Po prvi put, BMW X1 će imati ne samo plag-in hibridni pogon, već i potpuno električne verzije sa oznakom iX1.

Elektrifikacija nije zaobišla ni tradicionalne SUS motore. Trenutno su u ponudi dva dizela i dva benzinca, s tim što snažnije verzije svakog od njih imaju tehnologiju lakog hibrida koja radi pod naponom od 48 volti.

Upravo takav sa oznakom xDrive 23i smo imali prilike da testiramo u Francuskoj.

Obično ne komentarišemo dizajn jer je to definitivno stvar ukusa, ali novi X1 se ističe kao jedan od najlepših u gami.

Posebno je atraktivan sa mat bojom, koja je se regularno nalazi u konfiguratoru.

Odmah primećujemo nove kvake, slične kao na drugim najnovijim BMW modelima, a tu su i trodimenzionalna zadnja svetla u punoj LED tehnologiji.

Unutrašnjost je takođe izuzetno atraktivna, pogotovo ako se ima u vidu da je ovo ulazni model X game.

Zapravo, gotovo identična je onoj u novoj Seriji 2 Active Tourer, što i ne čudi ako se uzme u obzir da dele mehaniku i da su u pogledu veličine u istoj klasi.

Kabinom dominira veliki zakrivljeni displej, po ugledu na iX. Ovaj BMW-ov električni automobil poslužio je kao inspiracija i za druge modele koji su usledili, a njegov uticaj je vidljiv ne samo na interfejsu, već i na centralnom grebenu.

Naime, nema više klasične ručice menjača, već je tu veliki taster. Nema više ni okruglog džojstika za kretanje kroz meni; sva podešavanja sada se direktno obavljaju na displeju.

Broj fizičkih tastera je smanjen, uz zadržavanje onih najneophodnijih. Među njima su prekidači grejača zadnjeg stakla i odmagljivanja vetrobrana, a lep gest je i što je zadržano dugme za pojačavanje muzike.

Sve ovo lako može da dohvati i suvozač.

Unutrašnjost odaje utisak kvaliteta ali i luksuza. Iako je X1 na početku game, materijali su veoma kvalitetni, a o završnoj obradi da i ne govorimo.

Po tome se ne razlikuje u odnosu na skuplje modele. Na primer, komandna tabla je obložena eko-kožom sa atraktivnim štepom, baš kao i tapacirunzi u vratima.

Sa druge strane, kako i priliči klasi kojoj pripada, tasteri podizača prozora i ostali dugmići nisu “presvučeni” aluminijumom.

Evidentno je da su se konstruktori BMW-a potrudili da ne oštete kupce i da maksimalno ispoštuju premijum karakter, ali i da naprave razliku u odnosu na klasu iznad. Upravo to je ono što nas je zbunilo, jer je X1 ozbiljno porastao.

U pogledu ponude prostora će iznenaditi i one zahtevnije korisnike, što udobnošću na prednjim i zadnjim sedištima, što zapreminom prtljažnika.

Sa prednjim pogonom je čak 540 litara, dok “iks-drajv” verzije imaju 40 litara manje. Bez obzira na to, u gepeku je duboko duplo dno, u koje može da stane zaista mnogo toga.

U svakom slučaju, ima 50 litara više nego u prethodnoj generaciji.

Putnički prostor je takođe dosta veći. Kako i ne bi bio, kad je auto 53 mm duži, 24 mm širi, sa 22 mm dužim međuosovinskim rastojanjem. To se posebno odrazilo na komfor u predelu ramena, ali i za noge.

BMW X1 nas je iznenadio čak i na zadnjim sedištima, gde se sedi udobnije nego u mnogim većim SUV-ovima. Pre svega, pod je izdubljen, tako da se dobilo ne samo obilje prostora za stopala, već je omogućena i optimalna pozicija u smislu idealne podrške za butine.

Zapravo, sedi se kao u najboljim ergonomskim radnim foteljama, baš kao i napred.

Ovde moramo da dodamo i izuzetno lagan ulazak i izlazak čak i na zadnjim sedištima, bez imalo izvijanja, kao i mogućnost pomeranja po dužini.

Time je obezbeđeno da po potrebi ima više mesta za noge ili da se dobije dodatni prostor u prtljažniku.

Ljubazni domaćini omogućili su nam da kratko provozamo i Seriju 2 Active Tourer; kako bismo mogli da prepoznamo osnovne razlike.

U X1 se definitivno sedi na višoj poziciji, što omogućava bolju preglednost, ali i već pomenuto lakše ulaženje i izlaženje iz automobila. Sama putnička kabina je vrlo sličnih dimenzija, sa gotovo identičnim komandama i displejima.

S druge strane, “dvojka” ima nešto udaljeniji vetrobran, pa se stiče utisak većeg prostora.

Za razliku od nje, X1 ima napredniju tehnologiju hed-ap displeja. Umesto projektovanja na klirit, ovde se slika projektuje na vetrobran.

Naravno, tu su sve neophodne informacije, o trenutnoj brzini i ograničenju, kao i o sledećem skretanju.

BMW X1 xDrive 23i je jedina verzija koja ima četvorocilindarski benzinski motor zapremine 2,0 litra. Svi ispod njega imaju 1,5 litarski turbo-benzinski motor sa tri cilindra, uključujući i plag-in hibridne verzije.

Novina je i to da su svi modeli sa SUS motorima opremljeni novim sedmostepenim automatizovanim menjačem sa dve lamele. U menjaču je i elektromotor, čak i u varijanti lakog hibrida.

Na našem test primerku benzinac isporučuje 204 KS a elektromotor 19 KS. Njihove snage se ne sabiraju, ali je ukupna snaga sistema 218 KS, što je itekako dovoljno za snažna ubrzanja i međuubrzanja na uzbrdicama sa punim automobilom, ali i pri visokim putnim brzinama.

U standardnom režimu sve je podešeno tako da auto bude štedljiv. Brzine menja rano, pa obrtaji posle promene padnu i na ispod 1500.

Već snažnije dodavanje gasa obezbeđuje izuzetno brzu reakciju, kao kod osmostepenog automatika, pa u pogledu sofisticiranosti vožnje apsolutno stoji rame uz rame sa snažnijim BMW modelima.

Auto koji vozimo ima M paket, koji, između ostalog, podrazumeva sportskije ogibljenje. Zahvaljujući njemu se manje naginje u krivinama i brže umiruje karoseriju, koja je u ovoj varijanti niža za 15 mm u odnosu na standardno oslanjanje.

Čak i sa opcionim točkovima prečnika 20 inča auto nije pretvrd i neudoban. Odmah zatim smo isprobali i X1 sa istim motorom, ali sa xLine opremom. Osetno je mekši ali se i više ljulja, tako da je na kupcu da odabere konfiguraciju prema svojim potrebama. I to ne samo u pogledu dizajna i snage, već i vrste pogona.

Novi X1 je po tom pitanju najraznovrsniji do sada, pa osim benzinaca i dizelaša sa i bez tehnologije lakog hibrida, nudi i plag-in hibridne verzije, kao i potpuno električni pogon.

Poslednje dve varijante će biti dostupne za koji mesec, a ostale možete da poručite već sada.

Raznovrsnost pogona

Od lansiranja BMW-a X1 2009. godine prodato je 2,7 miliona primeraka ovog modela

Mada testirani benzinac xDrive 23i sa pogonom na sva četiri točka obezbeđuje sjajne performanse, verujemo da će na našem tržištu biti najtraženiji dizelaši. Iako učestvuju sa svega 16 posto u ukupnoj proizvodnji, i dalje obezbeđuju najnižu potrošnju, pa su sjajan izbor za one koji nameravaju da prelaze velike kilometraže na otvorenom.

Sa druge strane, za one koji najčešće voze po gradu, pravi izbor će biti plag-in hibridi, s obzirom da će moći da pređu oko 90 kilometara samo na struju. Istovremeno, omogućavaju maksimalnu slobodu na dugim putovanjima jer je dovoljno da napunite benzinski rezervoar i nastavite put.

Performanse su takođe respektabilne, pogotovo ubrzanje do “stotke”; najsnažnijem xDrive 30e sa 326 KS je do 100 km/h potrebno svega 5,6 sekundi.

Po prvi put, X1 je dostupan i sa potpuno električnim pogonom. Ova verzija će imati oznaku iX1 xDrive30 i raspolagaće sa 313 KS, koji auto ubrzavaju do “stotke” takođe za 5,6 sekundi, baš kao i najsnažniji plag-in hibrid.

Ergonomija za primer

Radno mesto vozača je ergonomski zaista sjajno izvedeno, pogotovo u M paketu sa sportskim sedištima. Po želji, mogu da se poruče i masažeri, kao i memorisanje položaja.

Novi volan je takođe dizajniran po ugledu na iX, sa specifičnim komandama koje su prilagođene novom interfejsu digitalnih instrumenata. Čak je i grafika promenljivog dizajna slična kao na velikom električnom BMW-u.

Umesto obrtomera može da se podesi pokazivač procentualne isporuke snage, a u sredini je prikaz mape navigacije.

Iako je u ponudi dosta kombinacija dizajna i različitih podataka, voleli bismo da imamo na raspolaganju i grafiku tradicionalnih instrumenata. Osim toga, nedostajala nam je i klasična ručica menjača, koja se intuitivnije pronalazila rukom u slučaju da želimo da prebacimo u čuveni “sport” režim.

On ne samo što omogućava kočenje motorom, već isključuje i start-stop sistem. Ovde se “S” mod aktivira tako što taster menjača kliknete još jednom unazad, kao da ubacujete u “D”.

Prilagodljiva sedišta

Zadnja sedišta su podeljena u odnosu 40:20:40.

Ne samo što imaju podešavanje nagiba naslona, već mogu da se pomeraju po dužini, kako bi se dobio veći prostor u prtljažniku ili maksimalan komfor za noge.

“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Specifikacije

Benzin, dizelsDrive18ixDrive23isDrive18dxDrive23d
Zapremina (ccm)1499199819951995
Snaga (kW/KS)100/136150/204110/150145/197
Maks. o. moment (Nm)230320360400
Elektromotor19 KS, 55 Nm19 KS, 55 Nm
Ukupna snaga (kW/KS)100/136160/218110/150155/211
Ukupan o. moment (Nm)230360360400
Menjačautomatizovani sa dva kvačila, 7 stepeni
Dimenzije (mm)4500/1845/1642
Međuos. rastojanje (mm)2692
Klirens (mm)205
Rezervoar (l)45
Prtljažnik (l)540/1600500/1545540/1600500/1545
Maks. brzina (km/h)208233210225
Ubrzanje 0-100 km/h (s)9,27,18,97,4
Potrošnja (l/100 km)7,0-6,37,2-6,55,5-4,95,3-4,8
Emisija CO2 (g/km)158-143162-146144-129140-125

Plug-In Hybrid

Plug-In HybridxDrive25exDrive30e
Ukupna snaga sistema245 KS / 477 Nm326 KS / 477 Nm
Benzinski motor136 KS / 230 Nm150 KS / 230 Nm
Elektromotor109 KS / 247 Nm177 KS / 247 Nm
Ubrzanje 0-100 km/h6,8 s5,6 s
Potrošnja goriva (deklarisana)1,0 – 0,7 l/100 km1,0 – 0,7 l/100 km
Potrošnja struje16,9 – 14,6 kWh/100 km17,0 – 14,7 kWh/100 km
eDometdo 92 kmdo 88 km

Električna verzija

ElektroxDrive30
Ukupna snaga sistema313 KS
Maks. o. moment494 Nm
Ubrzanje 0-100 km/h5,6 s
Maks. brzina180 km/h
Potrošnja18,3 – 17,2 kWh/100 km
Domet414 – 440 km

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare