14. Juna 2022.

Pola vijeka Audija 80

Big Portal

Audi 80 (B1) je prvi model nemačkog proizvođača koji je prodat u milion primeraka. Debitovao je tačno pre 50 godina, u junu 1972. uoči Olimpisjkih igara u Minhenu, a naredne 1973. proglašen je za Evropski auto godine.

Njegovim lansiranjem, Audi je ušao u segment kompaktnih limuzina. Dužina automobila iznosila je 4,18 m, a međuosovinsko rastojanje 2,47 m.

Dizajniranje modela 80 započeto je još šezdesetih godina, a polazna osnova bila je da automobil bude izuzetno moderan i pouzdan.

Tadašnji šef tehničkog razvoja u Audiju, Ludvig Kraus, zahtevao je da se automobil rastereti gde god je to moguće, ali samo do nivoa da ne izgubi na izdržljivosti i čvrstoći.

U proizvodnju je ušao sa masom od samo 835 kg, sa bazičnim motorom od 1.2 l.

Foto: Audi promo

Još impresivnija je bila druga generacija, koja je lansirana na tržište 1978. godine i bila je prvi široko dostupan automobil sa quattro pogonom na sva 4 točka.

Tada se rodila ideja o “Vorsprung durch Technik”, a to je bio tek početak.

Foto: Audi promo

U trećoj generaciji iz 1986. primenjena su rešenja po kojima se Audi 80 ceni do danas. U tom pogledu, vrlo izdržljiva i bezbedna struktura karoserije bila je u rangu sa automobilima marke Volvo, a pocinkovani limovi, ukoliko automobil nije doživeo udes, i danas su u dobrom stanju.

Upravo u ovom modelu korišćen je sistem procon-ten koji je štitio putnike na prednjim sedištima u slučaju sudara. To je bio auto koji je kao opciju mogao imati ABS i, takođe, postojale su quattro verzije.

Foto: Audi promo

Još jedna inovacija viđena je u četvrtoj generaciji Audija 80, u kojoj je debitovao čuveni 1.9 TDI motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva.

Ovaj motor je postavio trendove u Audiju, ali i celoj Volkswagen grupaciji za kasnije decenije.

Foto: Audi promo

Poslednji Audi 80 već je bio percipiran kao model srednje klase, koji se, između ostalih, takmičio, sa BMW-om Serije 3 ili Mercedesom 190.

Između ostalog i zato što su se nudili snažni motori R5 i V6. Naravno, tu je bio i quattro pogon.

Audi 90 Quattro iz 1991. (Foto: Audi promo)

Posljednji Audi 80 takođe je bio prvi koji se pravio i u karavan verziji (Avant). Upravo je 80 Avant bio temelj za izradu prvog modela iz RS linije, odnosno Audija RS2, projektovanog i izrađenog u saradnji sa Porscheom.

Ovo je prvi porodični sportski automobil sa performansama uporedivim sa onima koje su krasile tadašnji BMW M5 ili Mercedesa 500E.

Audi 80 Avant iz 1991. (Foto: Audi promo)

Audi 80 je takođe bio komercijalni hit, kako u Evropi tako i u SAD gde se prodavao pod oznakom Fox.

Postao je prvi model Audija koji je prodat u milion primeraka, a zajedno sa njegovim naslednikom, Audijem A4, do danas je proizvedeno 12,5 miliona jedinica (od modela B1 do B9).

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare