17. Decembra 2021.

Dugi servisni intervali – da li se i kome isplate?

Big Portal

Proizvođači automobila sve više produžuju servisne intervale, pa je promena ulja na svakih desetak hiljada kilometara već godinama standard industrije.

Iskusni mehaničari, međutim, ne sumnjaju – ono što možete da uštedite ređim menjanjem ulja, po pravilu morate da potrošite na kasnije popravke motora – osim ako ne uspete da prodate auto pre toga, piše sajt Automobili.ba.

Česta izmena ulja i korišćenje visokokvalitetnih ulja i dalje su najbolji način za produženje veka motora i ostalih komponenti podmazanih uljem.

Dugi servisni intervali prikladni su za automobile koji se koriste, na primer, na dugim putovanjima, uz malo opterećenje.

Što su intervali zamene duži, to su zahtevi za uljem veći

To je ono što tržište očekuje. Ređe održavanje i zamena ulja znače niže operativne troškove – tako na to gledaju, na primer, oni koji su zaduženi za vozne parkove. A šta je s privatnim automobilima “običnih” vozača?

Ovde stvar više nije tako očigledna. Ako se radi o novom automobilu, koji prvi vlasnik ne namerava predugo da vozi, a ne zanima ga šta će biti s njim kasnije, korišćenje najdužih intervala između redovne promene ulja koje dopušta proizvođač može se isplatiti.

Da bi automobil služio što je duže moguće, intervale između promene ulja treba skratiti, isto kao u slučaju kada automobil više nije mlad ili se koristi uglavnom na kratkim relacijama.

Ono što uložite u ulje, uštedećete kasnije na popravkama, npr. turbopunjača.

Vredi napomenuti da su standardni intervali između dve promene ulja predviđeni za automobile u savršenom tehničkom stanju, koji se koriste u optimalnim uslovima.

Mnogi priručnici za automobile sadrže savete o tome kako skratiti intervale, npr. u situacijama kada se automobil uglavnom vozi na kratkim udaljenostima, u prašnjavim uslovima ili sa velikim opterećenjem.

Da li su ređe promene ulja ekološki prihvatljivije?

Naravno, u takvim slučajevima obično se javljaju argumenti pobornika ređe zamene ulja: da je takav postupak ekološki, da je podsticanje na češće promene ulja propaganda naftnih kompanija.

Da li ste sigurni? Pre svega – polovna motorna ulja odlična su sirovina za proizvodnju ostalih petrohemijskih proizvoda, uključujući i proizvodnju baznih ulja za motorna ulja.

Ta je sirovina toliko vredna da je više niko normalan ne prosipa u kanalizaciju!

Što se tiče naftnih kompanija i njihove politike – lakše je zaraditi na manjim količinama skupljih ulja (a ulja namenjena ređim promenama sa razlogom koštaju više) nego na većim količinama ulja koje se prodaju sa nižom maržom.

Lakše je pronaći argumente u prilog činjenici da proizvođači automobila promovišu sve duže servisne intervale.

Takođe je dobro znati da motori sa vrlo retkim promenama ulja imaju tendenciju da nakon nekog vremena sagorevaju znatnu količinu ulja – ne samo zbog preranog trošenja obloge cilindra, već i zbog toga što se naslage u motoru lepe za prstenove.

Korišćenjem jeftinog mineralnog ulja uštede su samo privremene

Takođe je loša ideja da uštedite novac na servisiranju automobila ako koristite ulja niske kvalitete, poput jeftinog mineralnog ulja, u motorima koji su dizajnirani sa boljim mazivima.

Osim toga, to što je motor star i ima veliku kilometražu ne znači da za njega treba da koristite lošije ulje ili da umesto preporučenog sintetičkog ulja koristite mineralno – nećete ništa uštedeti, jer će motor prevremeno biti rashodovan.

Dobro ulje, jeftin filter – ovaj set neće funkcionisati dugo

Kvalitet korišćenih filtera jednako je važan kao i parametri i kvalitet motornog ulja, pogotovo ako se ulje u automobilu menja relativno retko.

Jeftini filteri generalno imaju relativno malo materijala za filtriranje i lošeg su kvaliteta.

Takav se filter prilično brzo začepi – u većini motora to uzrokuje protok ulja kroz poseban, hitni “by-pass”, bez filtriranja, jer je prljavo ulje bolje nego nikakvo.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare