U Saabu su na svet automobila oduvek gledali sa visine, ali na jedan potpuno drugačiji način.
Proizvođač koji je u auto-industriju došao iz vazduhoplovne, motorna vozila je pravio iz inata, a beskompromisni i skloni inatu ostali su do samog kraja.
Čak ih ni profitom upravljana GM-ova teška čizma nije pokolebala. Ali ih je koštala glave.
Brojni su razlozi zbog kojih Saab i danas ima puno poklonika, a neki njegovi automobili imaju status svetinje. Ono što ih čini posebnim svakako je bila inovativnost. Saab je u mnogim stvarima bio prvi. Toliko da ga je automobilski novinar i poznavalac, Džejson Kamisa, proglasio Teslom 1980-ih.
Dovoljno je videti Saab 99 koji su osmislili vazduhoplovni inženjeri.
Osim prepoznatljive karoserije, oblikovane i verifikovane u vazdušnom tunelu, ovaj auto s kraja 1960-ih je imao zone deformacije u slučaju sudara, kao i brojna ojačanja konstrukcije.
U Saabu 99 mogli ste da se prevrnete i da ostanete nepovređeni zahvaljujući snažnom A stubu, a takvu čvršću karoserije tržište nije videlo još godinama kasnije.
Saab 99 je imao ojačanja i u vratima, pa je bio beoma bezbedan i u slučaju bočnog sudara.
Mislilo se i na kvalitet vazduha u putničkoj kabini, pa su mu ugradili ugljenični filter u sistem ventilacije, a nudila su se i grejana sedišta.
A onda je 1978. godine stigla turbina. Nije to, naravno, bila prva instalacija ovog uređaja, ali je bila optimalna sa savršeno odrađenom radnom karakteristikom motora.

I Saab 900 je imao svoje posebnosti, poput kontakt-brave pomerene na centralnu konzolu kako ključ ne bi povredio koleno vozača u sudaru.
I bitno je da je tako bilo do kraja postojanja švedskog brenda. Čak i kad im je nametnut Saab 9000, oni su ga rastavili i napravili po svom.
Stare Lancia Theme i Fiat Crome su uglavnom nestale sa puteva, a Saabovi 9000 i danas se voze, i to brojni u besprekornom stanju.
Uostalom, priču o Saabu pogledajte u nastavku.
B92.