Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević
Ovo ih brine upravo zbog toga što ne znaju da li u turbo benzince uopšte može da se ugradi plin (“zvanično” TNG uređaj), i ako može – da li je ugradnja skuplja i koliko, kako će plin da utiče na turbo-punjač, kolika će biti potrošnja…
Benzinci bez turbo-punjača odlaze u prošlost
Nekada su benzinci sa turbo-punjačem bili prava retkost. A danas, klasični atmosferski motori su retkost kada su novi automobili u pitanju, pri čemu je uglavnom reč o najslabijoj verziji u ponudi.
Stoga, ako želite snažniji motor, “osuđeni” ste na turbo-benzinca. Isto važi ukoliko želite bogatiji paket opreme – atmosferskog benzinca često možete da dobijete samo uz osnovni paket.
Pritom sve navedeno važi za manje i jeftinije modele, dok se uz iole veće atmosferski benzinci uopšte ne nude. Audi, BMW i Mercedes su ih u potpunosti izbacili iz ponude (ne računajući npr. Audi R8).
Dakle, kao što su “izumrli” dizelaši bez turbo-punjača, tako će vremenom nestati i atmosferski benzinci.
“Tajna” je u lakšem ispunjavanju ekoloških standarda – proizvođači su praktično prinuđeni da ugrađuju turbo-punjače u benzince, odnosno da izbace atmosferske benzince veće zapremine.
Plin može da se ugradi u turbo-benzinca, ALI…
Praktično nema nikakvih prepreka da se ugradi TNG uređaj, odnosno plin u benzinski motor sa turbo-punjačem.
Naravno, treba ugraditi odgovarajući i kvalitetan uređaj, ugradnju obaviti stručno i ne bi trebalo da bude problema.
Mnogi vozači se pitaju koliko će pasti snaga motora, ali na to pitanje je nemoguće dati univerzalan odgovor. Zavisi od raznih faktora – koji sistem za plin se koristi, kako je podešen, koji je turbo-punjač u pitanju, u kakvom su stanju motor i turbo-punjač…
Da li će i koliko ugradnja biti skuplja? Ni na ovo pitanje ne možemo da damo univerzalan odgovor. Mnogo je uređaja i komponenti na tržištu, sa različitim cenama za isti uređaj ili komponentu, servisi imaju različite cene ugradnje, zavisi i od vrste ubrizgavanja benzina…
Isto važi i za odgovor na pitanja kao što su: kolika će biti potrošnja, hoće li tzv. turbo-rupa biti primetnija, hoće li se promeniti zvuk motora…
Poseban “problem” – direktno ubrizgavanje
Po nepisanom pravilu, kod gotovo svakog iole novijeg benzinca uz turbo-punjač dobijate i direktno ubrizgavanje goriva.
Zašto je to problematično? Zato što se kod motora sa direktnim ubrizgavanjem dizne koje ubrizgavaju benzin nalaze u samoj komori u kojoj se obavlja sagorevanje goriva. Da pojednostavimo – dizne se nalaze u cilindru.
Pošto se u cilindru javljaju izuzetno visoke temperature, to može da uništi dizne ukoliko bi se prekinuo dovod benzina i vozilo samo na plin.
Zato – da ne bi došlo do njihovog uništenja, kroz dizne se ipak propušta malo benzina – taman onoliko koliko je potrebno da bi se dovoljno hladile.
O tome detaljno možete pročitati u tekstu: Može li plin u motor sa direktnim ubrizgavanjem (FSI, TFSI, GDI…) i da li se to isplati
Zaključak
Plin može da se ugrađuje u gotovo sve motore, bez obzira da li imaju turbo-punjač i bez obzira da li imaju klasično ili direktno ubrizgavanje.
Postoje motori koji su iz nekog razloga problematični (npr. ne postoji odgovarajući uređaj ili generalno “ne vole plin”), ali oni su uglavnom vrlo retki u našoj zemlji i to nema veze sa turbo-punjačem.
Zato – što se tiče korišćenja plina u motorima sa turbo-punjačem, vozači ne moraju da brinu.
Istina, tu je “neprijatno” direktno ubrizgavanje kod novijih turbo-benzinaca, ali to je potpuno druga priča, kao što smo već rekli i objasnili u posebnom tekstu.
Izvor: B92