Piše: Vlastimir Vujić
Tragom brodoloma u Budimpešti u kojem je život izgubilo 26 južnokorejskih turista
Katastrofa na Dunavu pre mesec dana, u srcu Budimpešte nedaleko od zgrade mađarskog parlamenta, kada je u sudaru turističkog broda „Sirena“ s velikim kruzerom „Viking Sigin“ život izgubilo 26 južnokorejskih turista i dva mađarska mornara, nastavlja da intrigira mađarsku javnost.
ISTRAGA NESREĆE Podsećamo, brodovi su se kretali uzvodno i u trenutku kada su se nalazili između dva stuba Margitinog mosta, malu „Sirenu“ je rečna struja skrenula prema „Vikingovom“ brodu dugom 135 metara i teškom hiljadu tona. Kada su se dva plovila sudarila, manji turistički brod prevrnuo se u stranu i potonuo za svega sedam sekundi.
Iako istraga nesreće traje i dalje – tek 13 dana od tragedije, inače, „Sirena“ je izvučena iz Dunava, još nije pronađena „spoljna crna kutija broda“, a i dalje se traga za dvoje nestalih – stručnjaci veruju da je ljudska greška uzrokovala ovu veliku katastrofu.
Istragu o ovoj, najtežoj nesreći na vodi u poslednjih 75 godina u Mađarskoj vodi Glavna policijska kapetanija Budimpešte i trenutno postoji samo jedan osumnjičeni za tragediju, a to je 64-godišnji kapetan broda-hotela, Ukrajinac. On je posle uplaćene kaucije pušten iz pritvora nakon čega je odveden posebnim vozilom na nepoznatu lokaciju, gde će provesti četiri meseca do početka suđenja.
POLITIKA I BIZNIS Nesreća na Dunavu sve više postaje i političko pitanje.
Opozicioni socijalisti, naime, tvrde da je Dunav u prestonici postao „smrtonosna zamka“ za male turističke brodove – u vreme kada se dogodila ova nesreća, tim delom reke plovilo je čak 70 brodova – i da je bilo pitanje vremena kada će se dogoditi ovakva tragedija.
Iz „Demokratske koalicije“ nekadašnjeg levičarskog premijera Ferenca Đurčanja podvlače da je do pre decenije i po „rečni saobraćaj bio vrlo dobro regulisan, turisti su manjim plovilima uživali u znamenitostima Budimpešte bez straha da bi se moglo nešto opasno dogoditi. Međutim, s vremenom su posao u svoje ruke uzele velike multinacionalne kompanije. Preveliki brodovi preuzeli su glavnu reč u centru glavnog grada, i odjednom je posao kapetana na turističkom brodu postao jedan od najopasnijih u prestonici“.
U mađarskoj metropoli u ovom trenutku ima 40 firmi koje se bave plovidbom i ugostiteljstvom. Brodska društva na Dunavu godišnje zarađuju preko milijardu evra, a najveći deo bruto dobiti pripada kompaniji „Viking“, koja je vlasnik 49 odsto putničkih pristaništa i rečnih dokova na deonici između Pasaua u Nemačkoj i Budimpešte. Upravo je njen kruzer „Viking Sigin“ izazvao nesreću na Dunavu 29. maja.
Jedan od brojnih izvanrednih analitičkih tekstova Vlastimira Vujića iz Madjarske…!