Da li Vam se dogodilo da hodajući ulicom odjednom, bez ikakvog zvučnog traga, spazite iza sebe električni automobil? Niste jedini, ali tome će ubrzo kraj!
Brojni su bili na premijeri Marvelovog blokbastera ‘Avengers Endgame’ u kome se može videti i prelepi Audi e-tron GT koncept koji bi trebalo da stigne na tržište 2021. godine. Ipak, mnogi su primetili da se čuje zvuk klasičnog V8 motora nespojiv s ovim potpuno električnim automobilom. Mnogi su odmah pomislili da je reč o nekoj filmskoj greški koja se potkrala za vreme snimanja, ali to ovde nije slučaj. Naprotiv, zvuk je namerno veštački i to je mešavina zvuka motora s unutrašnjim sagorevanjem i elektromotora za koji Audi kaže da je stvoren kako bi se dobilo na emocionalnom zvučnom efektu za potrebe filma.
Još 2014. godine Evropski parlament je u okviru Saveta odlučio da Uredbom pod brojem 540/2014. naloži da svi novi električni i hibridni automobili moraju da budu opremljeni veštačkim zvukom (motorom), koji skreće pažnju na njihov pristup. Pozadina toga je činjenica da se slepi ljudi oslanjaju isključivo na svoj sluh. U drumskom saobraćaju se obično baziraju na buci motora s unutrašnjim sagorevanjem. Buke u radu elektromotora kod električnih automobilima u osnovi nema, pa je njihova najveća prednost u isto vreme i njihov veliki nedostatak. Američko odeljenje za bezbednost puteva i automobila (US Department of Road and Vehicle Safety ili NHTSA) utvrdilo je da su električni automobili 37 posto više uključeni u nesreće s pešacima nego automobili s klasičnim motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Kako bi se to promenilo, novi električni i hibridni automobili moraće da budu opremljeni sistemom AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System ili akustični sistem za upozoravanje na vozila) u EU od jula 2019. A u SAD-u tek od 2020.
U Članu broj VIII. stoji da proizvođači moraju da ugradei sistem AVAS koji zadovoljava zahteve utvrđene u čl. VIII. u nove tipove hibridnih električnih i potpuno električnih vozila do 1. jula 2019. Proizvođači moraju da ugrade sistem AVAS u sva nova hibridna električna i potpuno električna vozila do 1. jula 2021. Pre tih datuma, ako proizvođači odaberu da ugrade sistem AVAS u vozila, oni obezbeđuju da ti sistemi budu u skladu sa zahtevima iz čl. VIII.
Sistem AVAS mora automatski da generiše kontinuirani zvučni signal u rasponu brzina između pokretanja i brzine od približno 20 km/h. Isto važi i za vožnju unazad. Pri većim brzinama od 20 km/h, veštački zvuk za električne automobile više nije potreban jer je buka nastala kotrljanjem guma po podlozi veća od zvuka generatora zvuka ili konvencionalnog motora. Zanimljivo, u SAD-u je ta brzina određena na 30 km/h. Zanimljivo je i to da mora da postoji lako dostupan prekidač koji omogućava aktivaciju ili deaktivaciju. Ono što je važno je da se AVAS mora automatski aktivirati kada se vozilo ponovo pokrene. Istovremeno, sistem može da reaguje pojačanim zvukom u zavisnosti od porasta brzine.
Ko se ponadao da će njegov električni automobil uskoro zvučati kao da ispod haube ima V8 motor, kao u primeru filma s početka ovog teksta, biće jako razočaran, jer veštački zvuk mora da bude uporediv prema EU regulativi sa zvukom motora s unutrašnjim sagorevanjem iste klase vozila. Ipak, tonovi će varirati od proizvođača do proizvođača. Kako će tačno zvučati vozila od jula 2019. godine, još nije jasno. Važno je da njihov zvuk bude u srednjem frekvencijskom rasponu, jer starije osobe ne percipiraju visoke frekvencije. Prema istraživanjima američkog ministarstva saobraćaja, Avasova tehnologija sprečava 2.400 nesreća koje uključuju pešake svake godine.
Nameću se, na kraju, nova pitanja: a šta je s bešumnim električnim biciklima i romobilima u saobraćaju, da li će i oni morati da imaju nekakav veštački zvuk?
Izvor: Tportal