Ukupan dug za potrošenu električnu energiju u Republici Srpskoj iznosi oko 365 miliona konvertibilnih maraka i gotovo je na istom nivou kao i prije tri godine.
Po podacima koje smo dobili iz „Elektroprivrede Republike Srpske“, dug domaćinstava iznosi oko 147 miliona konvertibilnih maraka, dok su dugovanja ostale potrošnje 218 miliona KM.
Ukupan dug prije tri godine bio je oko 380 miliona maraka, od čega se na domaćinstva odnosilo oko 176 miliona maraka. Od „Elektroprivrede RS“ nismo dobili podatke o 10 najvećih dužnika pravnih lica, već su nam samo naveli da su najveći dužnici klinički centri, bolnice i preduzeća koja se bave vodosnabdijevanjem. Dakle, javne zdravstvene ustanove i javna preduzeća najviše struje su potrošili i nisu je platili.
– Važno je napomenuti da se u značajnom procentu radi o nenaplaćenim potraživanjima iz prethodnog perioda, koja su nastala decenijama ranije – poručuju iz „Elektroprivrede RS“.
Elektrodistributivna preduzeća, kako bi povećao stepen naplate, napravili su reprograme potraživanja za električnu energiju s velikim dužnicima i ušla u postupke medijacije, što je dalo značajne rezultate.
– Primjera radi, potraživanja „Elektrokrajine“ Banjaluka od kupaca na kraju 2017. bila su za čak 30,3 odsto manja u odnosu na 2013. godinu – dodaju u „Elektroprivredi RS“.
Kažu da je naplata u 2017. bila veća za gotovo tri odsto, a 2018. godini za oko 2,5 odsto, te da je „visok stepen naplate potraživanja zadržan i tokom ove godine“.
„Elektrokrajina“ Banjaluka, distributivno preduzeće iz sistema ERS koje snabdijeva polovinu potrošača Republike Srpske, uvelo je „nultu toleranciju“ prema neplatišama. To znači da potrošači mogu da očekuju isključenje električne energije ako kasne samo jedan dan sa uplatom.
„Nulta tolerancija“ bila je na djelu kada su zaposleni „Elektrokrajine“ isključili brojne Banjalučane sa mreže, a koji su kasnili sa uplatom četiri dana. Da bi dobili struju, osim uplate duga, morali su uplatiti još 38 maraka za priključenje. Ovaj postupak je naljutio mnoge građane koji redovno izmiruju račune za struju, odnosno nemaju ranijih dugovanja. Poručuju da im nije jasno zbog čega ne postoji tolerancija „Elektrokrajine“ od bar desetak dana jer i radnici, koji nisu zaposleni u javnom sektoru, dobijaju platu oko prvog u mesecu. Rok za uplatu računa za električnu energiju je 25. u mjesecu za prethodni mjesec.
Do sada se tolerisao jedan neplaćeni račun, ali koji ne prelazi stotinak maraka.
U ovom preduzeću su se pohvalili da su samo četiri dana sprovođenja naplate usluga od dužnika po sistemu nulte tolerancije registrovalo naplatu veću za 1,5 miliona KM ili za 33,9 odsto.
– Ne možemo da tolerišemo krađu struje, gubitke na mreži i nezakonitosti. Zadovoljan sam sprovođenjem ove aktivnosti na području Banjaluke, ali ne i nekih drugih radnih jedinica i tu će biti promjena. Ljudi moraju da shvate da ih štiti samo rad – rekao je Čavić.
Najveće distributivne gubitke, po podacima „Elektroprivrede RS“, ima „Elektrokrajina“ Banjaluka – 13,5 odsto, a najmanji su u „Elektro Doboju“ – 5,07 odsto.
– Na nivou svih preduzeća, gubici u 2017. su iznosili 11,14 odsto, a u 2018. su smanjeni na 10,3 odsto čime je nivo gubitaka dodatno približen nivou tehničkih gubitaka koji su neizbježna pojava u distribuciji električne energije – navode u ERS.
Trend pada gubitaka, kako tvrde, zadržava se i tokom ove godine. Navode da su na nivou distributivnih preduzeća uveli različite metode kontrole i koje su se pokazale efikasnim, a cilj je distrubitivne gubitke svesti na nivo od približno sedam do 8 odsto.
(Srpskainfo)