Četrdeset i dve godine – toliko je kompanija Tatra u Koprivnici proizvodila model T815. U utorak, 25. februara, svečano je s proizvodne trake sišao poslednji primerak, koji je na prednjem staklu nosio broj 158.065. Upravo toliko kamiona ovog modela proizvela je kompanija, a ključevi poslednjeg primerka uručeni su dobrovoljnom vatrogasnom društvu iz Klatova.
„Tatra 815 nalazi se praktično na svim kontinentima – služila je u indijskoj vojsci, u Rusiji, pomogla je u izgradnji Sibira, obišla svet i, naravno, proslavila se na Reliju Pariz-Dakar sa šest pobeda Karela Loprajsa“, rekao je Radomír Smolka, član upravnog odbora Tatra Trucks zadužen za razvoj. Istakao je da je T815 bio ključni i najvažniji model u istoriji kompanije.
Tatra je počela da razvija model T815 još sedamdesetih godina prošlog veka, a serijska proizvodnja je započela 1983. godine. „Mnoga vozila testirana su na Sibiru u najtežim uslovima, i zato se i danas na gradilištima mogu videti stari primerci 815-ice“, rekao je Smolka, dodajući da se iskustva stečena tokom testiranja i proizvodnje ovog modela i dalje koriste.
Odluka o prekidu proizvodnje Tatrinog najdugovečnijeg i najviše proizvedenog modela doneta je iz ekonomskih razloga. „Više se nije isplatilo presovati spoljne limene delove kabine, koji su bili jedini element zajednički sa originalnim modelom iz 1983. godine“, objasnio je Smolka. Dodao je da je u poslednjim godinama Tatra proizvodila između 250 i 300 vozila T815-2 Terra godišnje.
Za radnike Tatri, T815 je postao legenda – i to na više nivoa. „Zahvaljujući ovom modelu izgrađena je nova fabrika. Osamsto petnaestica imala je ogroman uticaj na grad i okolinu – Koprivnica je, zahvaljujući njoj, postala industrijski grad sa 25.000 stanovnika, premeštena je železnička pruga, a proizvodnja putničkih vozila prebačena je u Pribor“, nabrajao je Smolka.

Među desetinama radnika koji su došli da isprate poslednju T815 bio je i Miroslav Štefek, koji u Tatri radi od 1981. godine.
„Na neki način ovo jeste nostalgičan trenutak. Ovo vozilo je deo mog života, ovde sam započeo karijeru“, priznao je, ali bez tuge. „Nastavljamo dalje!“
Model T815 je 1983. godine nasledio model Tatra 148, koji se proizvodio od ranih sedamdesetih. „Kad smo prešli sa 148-ice na 815-icu, pomislili smo: ‘Nikad više!’ To se nije moglo uporediti – bila je to potpuno druga tehnologija“, ispričao je Vlastimil Buchtyár, koji je u osamdesetim bio test-vozač Tatri i među prvima testirao T815.
Jedna od najvećih razlika između 148 i 815 bio je položaj motora. „Od modela T111, Tatri su imale klasičan prednji deo s haubom u kojoj je bio motor ispred kabine. Kod T815, motor je bio ispod kabine, što je potpuno promenilo položaj vozača, vidljivost i osećaj u vožnji – više nije morao da računa da ima još metar i po vozila ispred sebe. Za vozače je to bila ogromna promena“, objasnio je Buchtyár, koji je upravo s T815 osvojio bronzanu medalju na Reliju Dakar.
Tokom 42 godine, T815 je prošla kroz nekoliko modernizacija, uključujući verzije Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force, Tatra 815-2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal, kao i poslednju varijantu Tatra 815-2 Terra.
Nakon ukidanja T815, kompanija će proizvoditi samo vozila iz serija Tatra Force i Tatra Phoenix.
Tatra Trucks trenutno zapošljava više od 1.800 radnika, dok u njenoj ćerki firmi Tatra Metalurgie, koja se bavi livenjem i kovanjem metala, radi još 500 ljudi. Vlasnici kompanije su Czechoslovak Group i Promet Group.
AutoRepublika