Maroko, deseti svetski proizvođač kobalta, ima značajne prednosti za razvoj sektora proizvodnje baterija. Pored repromaterijala, tu su i niske plate.
Kineska grupa Baoan, svetski lider u proizvodnji materijala za litijum-jonske elektrode, najavila je početkom godine izgradnju fabrike katoda u Maroku, uz investiciju od 500 miliona dolara. I nije jedina.
Kineski proizvođači baterija Hailiang i Shinzoom takođe su najavili izgradnju dve odvojene fabrike u industrijskoj zoni Tanger Tech u severnom Maroku, uz investiciju od 450 miliona dolara.
Pored toga, prošlog aprila marokanska vlada je dala zeleno svetlo kineskom proizvođaču električnih baterija BTR New Material Group da izgradi fabriku u blizini Tangera za proizvodnju katoda, ključne komponente baterija, piše Revijahak.
Drugi kineski proizvođač, CNGR Advanced Material, planira da izgradi fabriku katoda u Jorf Lasfaru, oko 100 kilometara južno od Kazablanke, gde je vlada namenila 283 hektara za industriju baterija i električne energije.
Kineskim proizvođačima električnih automobila postaje sve teže da uđu na velika zapadna tržišta. Posle 100-procentnih carina koje su uvele SAD, i Evropa će uskoro podići svoje carine, doduše u skromnijem procentu (priča se i do 27%).
U ovom kontekstu, sporazum o slobodnoj trgovini između Maroka i Evropske unije i teritorijalna blizina Starom kontinentu igraju važnu ulogu.
Blizina Evropi je ključna s obzirom na to da stupanje na snagu budućeg evropskog poreza na emisije CO2 početkom 2026. primorava kineske investitore da ciljaju druga tržišta, kao što je Maroko.
Ovaj mehanizam obavezaće evropske kompanije koje uvoze energiju ili proizvode koji zagađuju životnu sredinu, uglavnom sirovine, ali i prerađene proizvode, da plaćaju naknadu u zavisnosti od nivoa emisija CO2 tokom proizvodnje.
Očekuje se da će EU na taj način prihodovati ukupno više od 14 milijardi evra godišnje. Tako bi baterija proizvedena na primer u Indiji ili Kini imala mnogo višu konačnu cenu na evropskom tržištu od one proizvedene na drugoj strani Gibraltarskog moreuza, na pragu Evropske unije.
S druge strane, Maroko, deseti svetski proizvođač kobalta, ima značajne prednosti za razvoj sektora proizvodnje baterija. Proizvođači tako imaju deo sirovina pri ruci, ali i zbog svoje blizine smanjuju svoj ugljenični otisak u odnosu na evropski porez na ugljenik.
Naravno, ne može se zanemariti ni cena rada, koja je mnogo niža nego što je uobičajeno u Evropi, čak i u poređenju sa zemljama Istočne Evrope.
Situacija je takva da se sa platom jednog radnika u Francuskoj u Tangeru angažuje deset radnika, dok na primer u fabrici Dacia u Rumuniji za platu jednog rumunskog radnika u Maroku možete zaposliti tri radnika.