Japanska fabrika automobila “Micubiši” povlači se iz proizvodnje u Kini zbog žestoke konkurencije i loših rezultata.
Japanski proizvođač automobila “Micubiši” uskoro će napustiti Kinu, javljaju japanski mediji.
“Micubiši” se povlači iz proizvodnje automobila u Kini (arhivska fotografija)
Japanska kompanija ušla je na kinesko tržište 2006. godine kada je investirala u domaćeg proizvođača automobila “Soueast” i ponovo u 2012. godini, kada je sa kineskim preduzećem “Gvangdžou automobili” (GAC) oformila zajedničku firmu i otvorila proizvodno postrojenje.
“GAC-Micubiši”, naime, poseduje fabriku u gradu Hunanu, čiji je kapacitet 270.000 vozila godišnje. Ona je, međutim, prestala sa proizvodnjom još u martu ove godine, piše tiražni japanski list Nikei, zbog čega “Micubiši” sada sa kineskim partnerom pregovara o uslovima pod kojim bio mogao da se povuče iz nje.
Prethodno, u 2021. godini, “Micubiši” je obustavio investicije u “Soueast”, preduzeće iz provincije Fuđijen, koje je poznato po karavanima i minibusevima i koje je, oslanjajući se na tehnologiju i dizajn japnske kompanije, takođe proizvodila sedane.
Loši rezultati
Razlog za povlačenje “Micubišija” nisu geopolitičke trzavice između SAD i njenih saveznika sa jedne i Kine sa druge strane, ili želja da se izvrši ekonomsko odvajanje od najmnogoljudnije zemlje sveta, kako je to trend poslednjih godina, već prosto loši rezultati u prodaji, odnosno, žestoka konkurencija na kineskom tržištu, gde, osim svih poznatih svetskih brendova, automobile proizvodi i više od deset domaćih kompanija.
U 2022. godini brend “Micubiši” je u Kini prodao samo nešto više od 38.500 vozila, što je bio veliki pad od čak oko 60 posto u odnosu na 2021.
Težina situacije je naročito jasna ako se zna da je “GAC-Micubiši” vrhunac dostigao 2018. godine kada je prodao 140.000 vozila.
Sve popularniji domaći brendovi
U Kini su, inače, sve popularniji domaći brendovi – od oko 23 i po miliona putničkih vozila prodatih u toj zemlji prošle godine, 50,7 odsto je izašlo sa proizvodnih linija domaćih kompanija, što je rast od više od pet odsto u odnosu na 2021.
Takođe, petina svih prodatih vozila u najmnogoljudnijoj zemlji sveta prošle godine su bili električni automobili, i mada GAC njih proizvodi odvojeno, sam “Micubiši” nije bio u stanju da kineskom tržištu ponudi čisto električni model, tako da nije uspeo ni da iskoristi rastući talas popularnosti te vrste vozila.
Japanski proizvođači prošle godine su kolektivno ugrabili udeo od oko 18 posto kineskog tržišta automobila, što predstavlja pad od skoro tri odsto u odnosu na prethodnu.
Rat cenama u Kini
Japanski poslovni ljudi žale se na rat cenama koji se trenutno odvija u Kini, odnosno, na činjenicu da zbog žestoke konkurencije pojedini proizvođači obaraju cene ispod linije isplativosti kako bi privukle potrošače i od drugih preotele tržište, što onda i druge prisiljava da spuste cene i odreknu se profita, te uđu u minus.
Smatra se da će postrojenje u Hunanu preuzeti grupa GAC, čiji je trenutni udeo u zajedničkoj firmi 50 odsto (drugih 50 odsto drže fabrika “Micubiši motori” i kompanija “Micubiši trgovina”), i da će se u budućnosti u njoj posvetiti isključivo proizvodnji električnih automobila.
GAC je peti najveći domaći proizvođač automobila, koji je u 2021. godine uspeo da potrošačima preda ključeve za preko dva miliona vozila.