21. Maja 2024.

Zbogom privatnosti: “Veliki brat” čita registarske tablice, ali može da sazna mnogo o vama

Dizajniran je da pomogne policiji u praćenju osumnjičenih u pokretu. Ipak, zagovornici privatnosti smatraju da bi tehnologija mogla biti zloupotrebljena za praćenje ljudi.

Američka policija testira novu tehnologiju koja može da skenira vozila u pokretu u potrazi za bilo čim što emituje signal, uključujući pametne telefone, pametne satove, čipove za kućne ljubimce ili čak knjige iz biblioteke, navodi kompanija Leonardo, čije delatnosti obuhvataju nadzor, odbranu i vazduhoplovstvo.

Ova nova tehnologija, nazvana Elsag EOC Plus, obično je deo Elsagovog čitača registarskih tablica automobila, iako se može koristiti i kao samostalni uređaj za praćenje.

Dizajniran je da pomogne policiji u praćenju osumnjičenih u pokretu. Ipak, zagovornici privatnosti rekli su za Forbs da bi tehnologija mogla biti zloupotrebljena za praćenje ljudi širom zemlje, bez naloga, i saznavanje o njima identifikacijom njihovih stvari bez njihovog znanja.

Leonardo kaže da sistem može da identifikuje specifične modele uređaja, kao što su iPhone i slušalice, unutar vozila u pokretu, prema marketinškoj brošuri sa prošlogodišnje konferencije Milipol u Parizu.

Takođe može da identifikuje jedinstvene signale koje emituju čipovi za kućne ljubimce, kao i Wi-Fi i Bluetooth uređaji, ali i uređaje poput automobilskih infotejnment sistema i senzora pritiska u gumama.

Takođe može da otkrije elektronsku oznaku u knjizi iz biblioteke, navodi se u brošuri. Svi ovi podaci mogu da se povežu sa registarskim tablicama automobila i postanu jedinstveni “otisak prsta”.

Dok se osoba kreće kroz druge skenere registarskih tablica, njen “otisak prsta” se može pratiti u datoj oblasti, čak i kada vozač ili putnik menjaju vozilo.

“Na primer, dok 30 automobila od 100 može imati iPhone, samo jedan će imati iPhone 12rev2, Audi radio, par Bose slušalica, Garmin sportski sat, elektronski pronalazač ključeva i registarske tablice ABC-1234. Skup podataka koje predstavljaju te konkretne stvari čini elektronski potpis”, objašnjava Leonardo u brošuri.

AI kamere

Kupci nove tehnologije možda nisu samo policijske službe ili preduzeća za nadzor javnih puteva. Leonardo u brošuri navodi da bi tehnologija takođe mogla da bude korisna u “područjima koja nisu na putu, kao što su železničke stanice ili tržni centri”.

Forbs je ranije izvestio da tržni centri širom SAD već imaju tehnologiju za nadgledanje automobila sa veštačkom inteligencijom koju proizvodi Leonardov konkurent Flock Safety, i da dele podatke sa ovih uređaja direktno sa agencijama za sprovođenje zakona u pokušaju da uhvate kradljivce.

Njihove AI kamere na sličan način stvaraju “otiske” različitih automobila, ali umesto da skeniraju unutrašnjost vozila, traže identifikacione oznake na samom automobilu, koje nisu samo registarske tablice, već uzimaju u obzir i boju, model, godinu proizvodnja, nalepnice ili felne.

Leonardov portparol Nejt Maloni kaže za Forbs da je kompanija nedavno dobila patent za tehnologiju i da “kreću punom parom” u želji da svoj proizvod prodaju širom sveta.

Trenutno nemaju kupaca koji plaćaju proizvod, iako su potvrdili da bar jedan od njihovih klijenata trenutno testira tehnologiju.

On nije rekao koja američka agencija za sprovođenje zakona pomaže u testiranju, ali je kazao da se tehnologija trenutno ne koristi za javni nadzor. Kompanija tvrdi da ima 4.000 kupaca širom SAD za svoje Elsag čitače registarskih tablica.

Politički analitičar Fondacije Electronic Frontier Metju Gvarilja kaže da ne vidi kako bi policija “mogla da opravda trošenje novca poreskih obveznika na ovo”.

“Kao rođeno za zloupotrebu”

“Teško mi je da zamislim slučaj gde bi ova tehnologija mogla da se koristi kada policija već ima čitače registarskih tablica”, dodaje on.

“Ovo je dušu dalo za zloupotrebu, ne samo zbog načina na koji se može koristiti za praćenje ljudi, već i zato što pruža registar svih elektronskih uređaja koje neko ima. Policija bi pomoću ovih informacija mogla da odluči koje uređaje da oduzme prilikom zaustavljanja i pretresa pojedinca, posebno kada su u pitanju aktivisti ili novinari na protestima”, upozorava on.

Maloni, pak, kaže da će kompanija sarađivati sa agencijama za sprovođenje zakona kako bi ostala u skladu sa zakonom.

Ako agencija nema dozvolu da identifikuje uređaje u automobilu bez naloga, na primer, funkcije bi mogle biti isključene u alatu kako bi se sprečilo prekomerno prikupljanje podataka, kaže on.

Naglašava da sistem ne prikuplja sadržaj sa samih uređaja.

Policija već testira ove sisteme

Prošlog meseca Bajron Tau, izveštač neprofitne organizacije NOTUS Instituta za novinarstvo Olbriton, otkrio je da je sličnu tehnologiju nemačke kompanije Jenoptik testirala američka policija u dva okruga u Teksasu, iako je nejasno koliko je široko korišćena.

Jenoptik nije odgovorio na zahteve za komentar u vreme objavljivanja ovog članka.

Gvarilja kaže da su nove tehnologije zapravo “Stingray, samo pod drugim imenom”.

Stingray je alat za nadzor koji izgleda kao toranj mobilne telefonije i prikuplja podatke o svim mobilnim uređajima u oblasti.

Zbog mogućnosti prikupljanja informacija o nevinim građanima, ovi alati su izuzetno kontroverzni, a neke američke države zahtevaju odobrenje naloga za njihovu upotrebu.

Leonardov sistem takođe može da “prevari vaš uređaj da mu pošalje signal i koristi ga da vas prati gde god da krenete”, kaže Gvarilja, dodajući:

“Samo zato što je drugačija vrsta signala ne znači da je bezopasan”.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare