Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila u krvi, odbijanje alko-testa, vožnja bez vozačke dozvole ili tokom mere zabrane upravljanja vozilom – samo su neki sa spiska od 18 saobraćajnih prekršaja zbog kojih će se oduzimati vozilo, prema predloženim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Kako je predviđeno Nacrtom tih izmena, koje bi u martu trebalo da prođu Vladu i nađu se pred poslanicima, vozilo će biti oduzimano samo onim vozačima koji su u prethodne dve godine već pravosnažno osuđeni za neki od ovih prekršaja sa spiska, i to do pravosnažnog okončanja prekršajnog postupka, bez obzira na to da li je vozač vlasnik vozila ili nije.
“Ovu listu mogli bismo da nazovemo crna lista prekršaja jer se odnosi na najopasnija ponašanja u saobraćaju”, kaže za Novosti Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
“Reč je o privremenom oduzimanju vozila do okončanja postupka, a sud, po postojećim propisima, ima mogućnost da u postupku vozilo oduzme i trajno. Ove izmene su hitne, a paralelno sa njima radi se i na novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja, koji bi trebalo da bude završen do Nove godine, i po kom bi sud u određenim situacijama imao ne mogućnost, nego obavezu oduzimanja vozila.“
Da li je u pitanju protivustavna mera
Na pitanje da li je ova drakonska mera u skladu sa Ustavom, Okanović odgovara da ona nije drakonska, s obzirom na težinu prekršaja, i da jeste u skladu sa Ustavom.
Naime, Zakon o javnom prevozu već predviđa trajno oduzimanje vozila taksistima koji rade “na divlje”, odnosno nelegalno. Taj propis je donet 2006, a Ustavni sud Srbije šest godina kasnije donosi odluku da on nije protivustavan.
“Nadam se da nikom neće biti oduzet automobil i da će se svi ponašati u skladu sa propisima”, dodaje Okanović.
“Državi nije stalo do uzimanja automobila, njoj je potrebna zaštita ljudskih života, a ne automobila. Najnovija studija pokazuje da jedan izgubljen život u saobraćaju košta najmanje milion evra, kada se sve sabere: troškovi sudskog postupka, osiguranje, posledice po porodicu, novac uložen u školovanje te osobe…”
Okanović primećuje i da je veliki broj žrtava stradao upravo zbog vožnje u alkoholisanom stanju i prekoračenja brzine.
Nije previše retka ni vožnja bez dozvole, kao i vožnja tokom izrečene mere zabrane upravljanja vozilom ili oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena:
“Nekome ko nema položen vozački ispit ne možete izreći kaznene poene, niti mu uzeti dozvolu, već samo naplatiti kaznu ili eventualno izreći dvomesečni zatvor, pa ispada da je on u povoljnijem položaju od regularnih vozača. Zato je oduzimanje vozila prava mera kod povratnika kada je u pitanju ovo delo.”
I Verica Mijović iz Agencije za bezbednost saobraćaja, koja takođe učestvuje u radu na izmenama Zakona, pozitivno ocenjuje meru privremenog oduzimanja vozila:
“Vozila će privremeno biti oduzimana od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je u poslednje dve godine osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti. Pod tim težim prekršajima podrazumeva se vožnja bez vozačke dozvole, nasilnička vožnja i slično.”
Nasilnička vožnja, kako objašnjava je ona kada vozač dva ili više puta prođe crveno svetlo na semaforu, ako između dva uzastopna prolaska nije prošlo 10 minuta, kada pretiče kolonu na neisprekidanoj uzdužnoj liniji ili prekorači brzinu u naselju za 90 km/h više od dozvoljene, a van naselja za 100 km/h.
Tu je i upravljanje vozilom u stanju potpune alkoholisanosti.
“Smatramo da ćemo ovom merom uticati na promenu ponašanja nesavesnih vozača i smanjiti broj takozvanih povratnika, odnosno onih koji ponavljaju teže saobraćajne prekršaje. Kroz rad sa nesavesnim vozačima, kojih je u poslednjih 10 godina bilo više od 11.500, verujemo da će privremeno oduzimanje vozila do okončanja sudskog postupka imati uticaj na promenu svesti i ponašanja”, kaže Mijović.
Zvanični podaci MUP za prošlu godinu pokazuju da je zbog neprilagođene brzine stradala trećina svih poginulih u saobraćaju, a zbog vožnje u alkoholisanom stanju svaki sedmi.
Za godinu dana poginulo je ukupno 554 ljudi, a povređeno je više od 16.000, od čega 3.365 teže. Ukupno je bilo 33.225 saobraćajnih udesa.
Vozio bez dozvole 45 godina
Kad je u pitanju vožnja bez ijedne položene kategorije, pažnju javnosti prošle godine izazvao je slučaj pevača Darka Lazića, koji je punih devet godina vozio bez dozvole.
Indikativan je i slučaj Novosađanina Ž. Lj., koji je do 2019. godine čak pet puta hvatan da vozi bez dozvole jer je – nema. Protiv njega je do tada bilo podneto čak 14 prijava zbog različitih prekršaja.
Ipak, apsolutni rekorder je izvesni Slobodan iz Dragačeva, koji je punih 45 godina vozio bez “papira”, kako privatni, tako i službeni automobil!
U nastavku možete saznati zbog kojih sve prekršaja će vam biti privremeno oduzeto vozilo, ukoliko se usvoje predložene promene i dopune Zakona:
1. Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila
2. Odbijanje alkotestiranja ili testiranja na opijate
3. Prekoračenje brzine za više od 100 km/h van naselja
4. Prekoračenje brzine za više od 90 km/h u naselju
5. Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni “30”
6. Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja
7. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača
8. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje (prtljažnik, instrument tabla, zadnja polica, spoljni delovi vozila i sl.)
9. Prolazak kroz najmanje 2 crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta
10. Preticanje kolone vozila preko neisprekidane (pune) linije
11. Vožnja bez ijedne položene vozačke kategorije
12. Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom
13. Vožnja nakon oduzimanja vozačke dozvole zbog prikupljenih kaznenih poena
14. Vožnja za vreme privremenog isključenja iz saobraćaja
15. Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu
16. Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu
17. Preticanje kolone pod pratnjom
18. Nepropuštanje vozila pod pratnjom
* Napomena: Vozilo će se oduzimati do pravosnažnog okončanja prekršajnog postupka, ako je vozač u prethodne dve godine pravosnažno osuđen za neki od ovih prekršaja bez obzira na to da li je vozač vlasnik vozila ili nije.
B92.