Vlada Ujedinjenog Kraljevstva je poslednja vlada koja je prisiljena da odmeri prednosti nižeg zagađenja električnim vozilima u odnosu na rizik regresivnog oporezivanja, piše Autoblog.
Kao i kod drugih jurisdikcija širom sveta, Ujedinjeno Kraljevstvo je pre svega zabrinuto zbog izgubljenog prihoda koji će električna vozila predstavljati u obliku izbegnutih poreza na gorivo. Država trenutano prikupi oko 32 milijarde funti (37 milijardi evra) na pumpama, izveštava Bloomberg.
Kako električni automobili rastu u popularnosti, oni neće doprinositi tom fondu, a do kraja decenije se čekuje da će Ujedinjeno Kraljevstvo izgubiti gotovo trećinu toga, ili 10 milijardi funti (11,6 milijardi evra) godišnje, prenosi Jutarnji.hr.
“Ukoliko ne modernizujemo oporezivanje puteva kako bi odražavalo automobile koji su na našim ulicama danas i u budućnosti, rizikujemo ravnomerniji pritisak na javne finansije i naše puteve”, rekao je Jonny Marshall, viši ekonomista u Fondu Resolution Foundation.
“Naš poreski sistem mora da ide u korak s prelazom na električna vozila na način da štiti domaćinstva s niskim i srednjim primanjima”. Fond je predložio “drumsku taksu”, koja prikuplja novac sa svakim pređenim kilometrom s EV-om. Ovaj sistem su predložile druge vlade, poput države Vašington. Drugi, poput Teksasa, uveli su godišnju naknadu koju vlasnici moraju da plate kada produže registraciju vozila.
Direktni ekvivalent taksi na gorivo, poput naknade po kilovatu, ne bi nužno bio progresivniji. Ujedinjeno Kraljevstvo već ima porez na dodatu vrednost od 20 posto na javnim punionicama, ali Resolution Foundation ističe da je to usmereno na vozače električnih vozila s nižim primanjima.
Bogatiji vozači mogu da si priušte posedovanje garaže i punjenje kod kuće, gde je porez samo pet posto. Iako postoji bojazan da bi dodatni porezi mogli da uspore usvajanje EV-ova, Resolution Foundation ističe da je u Velikoj Britaniji 20 posto najbogatijih domaćinstava onih koji finansiraju dve trećine kupovine novih automobila.
Zato bi se neosmišljanje načina na koji bolje povećati poreze na električna vozila u stvari moglo smatrati poreskom olakšicom za bogate.
B92.