Za auto-industriju u zemljama Evropske unije kakvu sada poznajemo ostalo je još samo 12 godina do početka zabrane prodaje automobila sa unutrašnjim sagorevanjem.
Ali dok se to ne desi, 10. novembra prošle godine, Evropska komisija je konačno predložila uredbu sa novim pravilima za smanjenje emisije izduvnih gasova motornih vozila Euro 7, koja će početi da se primenjuje 1. jula 2025. za automobile i kombije, a dve godine kasnije i za kamione i autobuse.
Podsećanja radi, novi standard Euro 7 uvodi jedinstven set pravila za ograničenja emisije za sva motorna vozila i postavlja iste granice emisije za sva vozila bez obzira da li vozilo koristi benzin, dizel, električni pogon ili alternativna goriva.
Pošto su granice emisije strože, ali i drugačije od sadašnjih, mnoga evropska nacionalna udruženja proizvođača strahuju da će Euro 7 biti kraj većine automobila koji se danas proizvode u EU, i da indirektno predstavlja realan rizik od zatvaranja fabrika i gubljenje hiljada poslova.
Kada se za nešto više od dve godine napusti postojeći standard Euro 6, koji je na snazi od 2014. godine, verovatno će biti poslednji koji će uzeti u obzir razvoj novih benzinskih i dizel motora sa unutrašnjim sagorevanjem do prelaska na nulte emisije 2035.
Prema predviđanjima stručnjaka iz auto-industrije, motor sa unutrašnjim sagorevanjem kakav danas poznajemo mogao bi do tada potpuno nestati zbog novih propisa, a za to postoji više razloga.
Naime, cene automobila će sigurno rasti. Da bi se izborili sa novim zahtevima za emisiju štetnih gasova, proizvođači će biti primorani da promene ne samo vozila koja budu stavili u prodaju od 2025. godine, već i svoje proizvodne procese i proizvodne lokacije.
To će rezultirati povećanjem troškova proizvodnje, što će (negativno za kupce) uticati na cenu automobila. Posebno one manje i pristupačne.
Na ovo je u intervjuu iz oktobra prošle godine upozorio generalni direktor Volkswagena, Tomas Šafer, i naveo da bi gradski automobili u Evropi mogli da poskupe za čak 3.000 do 5.000 evra.
I dodao je da će, kada Euro 7 stupi na snagu, “ubiti” segment malih automobila i učiniti ga nedostupnim.
Euro 7 će najviše pogoditi dizelaše
Povećanje cena kamiona biće još veće: ispunjavanje ograničenja emisije NOx koje nameće budući evropski standard Euro 7 značiće, prema nekim projekcijama, povećanje cena od najmanje 2.700 evra po kamionu.
I ne samo da će prodajna cena automobila porasti, već će i neke komponente poput guma poskupeti.
Proizvođači guma će po prvi put morati da se pridržavaju ograničenja emisije čestica postavljenih za gume, što će ih primorati da razvijaju nove proizvode koji ispunjavaju nove standarde – što košta.
To će uticati i na nabavnu cenu vozila i indirektno na troškove održavanja.
Novi Euro 7 standard najviše će uticati na vozila koja koriste dizel kao gorivo. Najveći rast cene će imati oni proizvođači koji će ostati u prodaji sa dizel motorima od 1. jula 2025. godine, što će dodatno smanjiti prodaju.
Osim toga, automobili sa dizel motorom neće biti dobro prihvaćeni na tržištu polovnjaka, ne samo zato što će polovni automobili biti skuplji, već i zato što ih očekuju nove “zone niske emisije” u brojnim gradovima EU, od Nemačke preko Holandije do Španije, u kojima neće moći da se voze dizelaši.
Zanimljivo, sve ovo neće dovesti do renesanse električnih automobila, koji bi s godinama trebalo da postanu sve popularniji i pristupačniji.
Na ovo je još jednom upozorio jedan od glavnih ljudi svetske auto-industrije i prvi čovek Stellantisa, Karlos Tavareš, koji je ranije izjavio da norma Evro 7 nije ni neophodna, ali da ako je politički osmišljena za “tiho ubistvo” motora sa unutrašnjim sagorevanjem, bolje je odmah preći na elektrifikaciju.
On je sada rekao za Automotive News da su “stroži Euro 7 standardi o emisiji beskorisni i da neće koristiti kupcima i životnoj sredini.”
Ispostavilo se da će proizvođači teško moći da priušte skupa ulaganja u razvoj novih ili samo prilagođavanje postojećih motora sa unutrašnjim sagorevanjem na Euro 7 i da istovremeno razvijaju EV modele kako bi ispunili ciljeve elektrifikacije od 2035. godine.
Stoga, pošto norma Euro 7 stupa na snagu deset godina pre opšte zabrane vozila sa unutrašnjim sagorevanjem u EU, razvoj pristupačnih i kvalitetnih automobila sa nultom emisijom će verovatno biti potisnut u drugi plan kod većina proizvođača u narednim godinama.
Pred njima su prvo dve, pa još deset godina u kojima će u hodu odlučivati šta i kako dalje. Naravno, takav razvoj situacije sigurno se neće dobro odraziti na kupce automobila…
Foto: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock
Izvor: B92