16. Jula 2024.

Zaštita motocikla pri padu: Šta su “kreš barovi” i “slajderi” i čemu služe

Nekoliko korisnih saveta i objašnjenja kako da sačuvate svoj motocikli prilikom pretvrtanja.

Dobro je imati kreš barove ili slajdere u slučaju da motocikl završi na boku. Svaki motocikl to treba da ima, piše sajt Polovni automobili.

Ipak da li slajder može da vam upropasti ceo motocikl? Da li je to istina, da li je trend, bacamo li novac ili vrede? Ovaj tekst posvećujemo zaštiti motocikla od pada i preturanja u kome ćemo vam dati nekoliko korisnih saveta i objašnjenja.

Pre toga da objasnimo šta j “slajder”, a šta “kreš bar”

Slajder i kreš bar su reči koje smo preuzeli iz engleskog jezika.

Slajder (slider) u prevodu na naš jezik znači klizač. U ovom slučaju element po kom motocikl kliza pri padu.

Kreš bar (crash bar) mogli bismo prevesti kao zaštitni ram, a odnosi se na sistem međusobno povezanih šipki koje se nalaze oko motocikla poput kaveza.

Nekada se može čuti i naziv “roll bar”, mada je to termin prikladniji za automobile jer se radi o sistemu šipki koji štiti putnike pri preturanju na krov. Imaju ih kabrioleti i terenska vozila. 

Namena kreš barova i slajdera je samo jedna

Kreš barovi i slajderi su potpuno različite izvedbe ideje o zaštiti motocikla. Bez obzira na to, svrha obe ideje je da u slučaju pada motocikla zaštite vitalne delove istog.

Pod vitalnim delovima smatramo hladnjak, bočne dekle agregata, rezervoar... U slučaju oštećenja pomenutih delova, iz agregata iscureće rashladna tečnost, motorno ulje, nakon čega imamo motocikl koji može da se vrati kući samo na prikolici. Dakle sva ona oštećenja koja bi imobilisala motocikl.

Pored toga, svrha im je i zaštita plastičnih panela, odnosno estetike. Ukoliko se desi prevrtanje u mestu, imamo zaštitu koja će primiti udarac umesto plastike koju bi kasnije morali da farbamo, zavarujemo ili kupimo novu.

Čak i najmanji delovi mogu biti poprilično skupi, kako za farbanje, tako i za kupovinu novog dela.

Kako funkcionišu slajderi?

Slajder je uglavnom kompaktnih dimenzija. Podseća na pečurku.

Sastoji se iz dva dela. Metalni deo koji se fiksira na ram ili blok motora. Na njega je nasađen obično deo od tvrde plastike koji treba da primi udarac i da na njemu motocikl kliza.

Slajderi su obično male težine, nisu upečatljivi, te ne menjaju drastično izgled motocikla. Neki slajderi zahtevaju bušenje panela motocikla kako bi se montirali na definisanu tačku.

Funkcionalnost slajdera

Slajder je odlično rešenje koje će zaštiti motocikl od preturanja. To su oni trenuci kada „trapavost“ dovede do ispuštanja motocikla, dok ste u mestu na parkingu ili dok izvodite vežbe na poligonu.

Šta će se desiti pri većim brzinama je pod velikim znakom pitanja. Zavisi od podloge, brzine, načina na koji motocikl izgubi kontakt sa podlogom.

Padovi motocikla su komplikovani zbog mnoštva faktora, pa je efikasnost slajdera lutrija. Bitno je da slajdere ne shvatite kao svemoguće.

Slajder može da ti totalno upropasti motocikl

Odkud sad to? Na tržištu postoji ogroman izbor slajdera. Neki su dobri, neki su loši. To zavisi od kvaliteta materijala, konstrukcije, mesta na kojem se montira. Slajder treba da upije udar a da se ne polomi, potom da bude takvog materijala da lako kliza, a da ne zapne i napravi polugu koja će preturiti ili ukopati motocikl, te dovesti do još veće štete.

Druga, izuzetno bitna stavka je pozicija na kojoj je montiran slajder. On mora biti isturen i na takvom mestu koje je adekvatno kao oslonac zbog balansa (motocikl treba da padne na slajder i da na njemu ostane). Mesto na kojem je slajder fiksiran na motocikl, mora biti robustno. Sam slider mora da bude i toliko fleksibilan da primi energiju, jer se može desiti da slajder iskrivi deo rama ili da odlomi deo agregata gde je fiksiran.

Ako se pitate sada, pa kako sad da znam koji da kupim? Ima jeftinih, skupih, neki ih čak i prave kod strugara od bele plastike? Gledajte da to bude od proizvođača koji imaju reputaciju u proizvodnji dodatne opreme za motocikle. Tu možete sigurni da je proizvod prošao određene testove.

Kavez oko motocikla koji nazivamo kreš bar

Kreš bar je sistem koji se sastoji iz nekoliko šipki koje su međusobno zavarene i šrafovima pričvršćene za motocikl. Kao i za slajder, uloga kreš bara je da zaštiti motocikl u slučaju pada.

Postoji više vrsta kreš barova:

  • Donji, koji štite agregat motocikla
  • Gornji, koji štite rezervoar i bočne panele
  • Kombinacija donji + gornji za maksimalnu zaštitu

Različiti prozivođači imaju različit dizajn. Nije retko da ćete za jedan model motocikla koji je popularan naći nekoliko različitih krešbarova. 

No, pre nego što zatražite odgovor koji je najbolji, moramo da se vratimo na srž problema. Da li je kreš bar efektivan? Da, on pruža znatno više zaštite od slajdera. Onda da gasimo tekst, sve je rečeno?! Nije.

Kreš barovi su postali izuzetno popularni zajedno sa popularnošću ADV klase motocikla. Gotovo da nema takvog motocikla bez kreš bara i prodaju se kao dodatna oprema. Pored zaštite, kreš bar je postao donekle i kozmetički detalj koji upotpunjuje tzv. “ADV LOOK”. Sada je pitanje na vama, koji motocikl vozite, gde ga vozite i kako?

Neki motocikli su dizajnirani tako da nemaju isturene ranjive delove jer su predviđeni da padnu na stranu. Možemo reći da kreš barovi nisu potrebni u tom slučaju. Ukoliko putujete daleko, po neuređenim putevima i postoji velika šansa da se preturite i polomite deklu agregata, onda je kreš bar dobra ideja.

Treba da imate na  umu da kreš barovi dodaju poprilično na težini motocikla. Pogotovo ako se radi o kombinaciji gornjeg i donjeg sistema. Mogu težiti i do 10kg. Obično na njih dolazi i druga dodatna oprema tipa torbice, dodatna svetla i sl. Za razliku od slajdera, kreš barovi su skupi. Zavisno od modela, mogu koštati od 100 pa do čak 350 evra. Sve zavisno od toga, koliko je skup motocikl na koji se montira.

Nije svaki kreš bar dobar

Postoje dobri i loši proizvodi, pa ni kreš barovi nisu izuzeti. Kreš bar mora biti čvrst da izdrži pad, ali i da bude fleksibilan kako bi „upio“ energiju udara. Da se energija ne bi prenela na ram i dovela do deformacija istog.

Naravno, čvrstinu cevi je teško proceniti na oko. Zato evo par smernica koje će vam biti od koristi.

  • Obratite pažnju na sistem kačenja. Koliko su debeli profili kroz koje prolazi šraf i koje je veličine isti. 
  • Na koliko i na koje tačke se kači? Idealno bi bilo da se kači u tri tačke na ram motocikla. Takvi kreš barovi su strukturalno čvršći.
  • Kolika je sama debljina šipki. 
  • Lakoća montiranja i demontiranja. Neki kreš barovi moraju se demontirati ukoliko se izvode neke servisne radnje ili popravke.

Sve ovo što smo napisali služi za cilj da razlikujete kreš barove koji to zaista jesu od onih koji su samo kozmetika.

Naravno, koliko je kvalitetan kreš bar ogleda se i u preciznosti varova, kvalitetu finiša bilo da je farban, plastificiran, poliran, itd. Obično su plastificirani.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare