Osnovno razlikovanje ovih vozila je da li su posebno konstruisana za neku specijalnu namenu kao što su na primer vojna oklopna vozila, vatrogasna vozila, vozila za građevinsku delatnost ili zemljane radove (buldožeri, bageri, kranovi), ili su to putnička i teretna vozila prilagođena nekog vrstom nadogradnje i opremanja za specijalne namene, kao što su saniteti za prevoz pacijenata, vozila za transport novca, za dostavu hrane (hladnjače), blindirana vozila, vozila za prevoz pokojnika, za sakupljanje i transport otpada i materijala za reciklažu i druge specifične namene.
Oklopna borbena vozila u Vojsci Srbije
Prva asocijacija na specijalna vojna vozila obično su tenkovi. U naoružanju Vojske Srbije najsavremeniji tenk je M-84, borbeno gusenično vozilo, kako ga vojska definiše, namenjeno za uništavanje protivničkih borbenih vozila, žive sile i drugih borbenih sredstava.
Tenk M-84 je značajno modernizovana varijanta poznatog tenka T-72M ruske proizvodnje, a osvajanje licencne proizvodnje počelo je osamdesetih godina prošlog veka. izvršene su obimne izmene originalnog projekta, a najveća unapređenja su u elektronici.
U modernizovanom tenku M-84 ugrađen je domaći sistem za upravljanje vatrom sa digitalnim računarom, žiro-stabilizacijom i novim nišanskim spravama sa pojačivačem slike druge generacije.
Oklopno borbeno vozilo točkaš “Lazar 3” noviji je proizvod domaće odbrambene industrije. Ima formulu pogona 8×8 gde su sve osovine pogonske, a prve dve upravljačke.
Opremljeno je razliitim vrstama naoružanja, kao što su daljinski upravljane borbene stanice sa mitraljezom 12.7 mm i kupola sa topom 30 mm. Puškarnice su zaštićene balističkim staklom, koje omogućava vojnicima u vozilu da vizuelno kontrolišu teren i koriste streljačko naouružanje protiv potencijalne pretnje.
Borbeno vozilo pešadije BVP M-80 služi za uništavanje protivničke žive sile, oklopnih i drugih borbenih sredstava na zemlji i ciljeva u vazdušnom prostoru. Ova vozila imaju veliku prohodnost, a vodene prepreke prelaze ploveći pomoću guseničnih lanaca.
Vojnici iz njih mogu dejstvovati osnovnim naoružanjem u obrtnoj kupoli i ličnim naoružanjem kroz osam otvora na vozilu.
Oklopni transporter BTR-50 je takođe gusenično oklopno vozilo, a koristi se u komandovanju u višim oklopnim i drugim jedinicama Vojske Srbije.
Prilagođena vozila ovog tipa koriste se za prevoz pešadije i razlikuju se u odnosu na osnovni model po unutrašnjem uređenju.
Oklopni izviđački automobil BRDM-2MS uveden je u jedinice Vojske Srbije 2019. godine. To je potpuno modernizovana i osavremenjena verzija poznatog oklopnog izviđačkog automobila, koja samo izgledom podseća na svog prethodnika.
Naoružan je mitraljezima 14,5 mm KPVT i 7,62 mm PKT.
Na smotri naoružanja Vojske Srbije na aerodromu u Batajnici u aprilu ove godine prikazano je specijalno oklopno vozilo BearCat G3 američke proizvodnje, sa rešetkastim dodacima na šoferšajbni i bočnim vratima.
U katalogu proizvođača navodi se da može da preveze do 12 potpuno opremljenih vojnika i namenjeno je pre svega za misije u ruralnim sredinama i teško prohodnom zemljištu.
Maksimalna brzina vozila je 145 kilometara na čas, što ga svrstava među najbrža oklopna vozila u svetu.
Od ostalih oklopnih borbenih vozila u Vojsci Srbije izdvajamo oklopni izviđački automobil BRDM-2 naoružan teškim mitraljezom sa metkom kalibra 14,5 mm, zatim borbeno oklopno vozilo POLO M-83 i borbeno vozilo VPB M-86 koje koristi vojna policija za zaštitu vojnih i drugih važnijih objekata i protiv diverzantskih, terorističkih i drugih naoružanih grupa.
Vatrogasna vozila
Vatrogasne jedinice MUP-a Srbije koriste više vrsta vatrogasnih vozila i sva su namenjena za izvršavanje osnovnog zadatka a to je gašenje požara i intervencije u drugim spasilačkim akcijama.
Osnovna podela vatrogasnih vozila:
• komandno vozilo,
• navalno vozilo,
• kombinovano vozilo,
• autocisterna.
U vozila specijalne namene takođe spadaju:
• automehaničke lestve,
• hidraulična zglobna platforma,
• vozila za gašenje prahom,
• vozila za gašenje penom i prahom,
• tehničko vozilo,
• vozilo za kontejnerski transport (pokretno spremište) i
• vozilo za gašenje požara u šumi.
Vozila za prevoz pokojnika
Vozila za prevoz pokojnika izdvajamo da bismo ukazali na činjenicu da je u tim teškim trenucima, kada se izgubi neko najdraži, najracionalnije angažovati agenciju koja je registrovana za prevoz pokojnika jer one obično pružaju punu uslugu oko organizacije sahrane i regulisanja papirologije.
Ovo je posebno važno ako se radi o prevozu pokojnika iz ili u inostranstvo.
Agencije znaju koja je dokumentacija potrebna, šta mora biti prevedeno i overeno, šta treba od pogrebne opreme, imaju posebno opremljena vozila za prevoz pokojnika.
Obavljaju ovu uslugu profesionalno, veoma organizovano, imaju iskustva, a njihova predusretljivost mnogo znači u olakšanju teškog trenutka koji vas je iznenada zadesio.
Od ostalih vozila specijalne namene interesantno je pomenuti blindirana vozila, zbog činjenice da blindiranje često košta kao sam automobil, a u zavisnosti od zahteva i više.
To su inače putnička vozila poznatih marki, ali nadograđena specijalnim ojačanjem i neprobojnim staklima, koja štite putnike unutra, uglavnom VIP osobe, biznismene i kriminalce.
Održavanje vozila, opreme i servis klime
Kada je reč o održavanju i servisiranju vozila specijalne namene najčešće je reč o klasičnom servisiranju jer su to uglavnom putnička i teretna vozila prilagođena i nadograđena za specijalnu namenu.
Ono što jeste specijalno jesu upravo te nadogradnje i njihovi mehanizmi i oprema, koji podrazumevaju posebno održavanje. Zahtevno je održavanje onih vozila specijalne namene koja su posebno konstruisana jer to podrazumeva poznavanje konstrukcije i složenih sistema ugrađenih za specifičnu namenu, a primer su borbena vozila vojske i policije.
Ono što je zajedničko svim vozilima novije generacije jeste ugrađeni klima uređaj, pa se pitanje svodi na to da li treba raditi servis klime ili ne.
Obaveza servisiranja klima uređaja u vozilima zvanično nije propisana, mnogi to i ne rade, a sama usluga nije toliko skupa da bi cena presudno uticala na odluku.
Odgovor je da treba povremeno uraditi servis klime, koji podrazumeva zamenu gasa i ulja za podmazivanje kompresora. Ne treba čekati da klima prestane da radi, jer je onda zamena kompresora koji najčešće strada dosta skuplja od usluge servisiranja.