Kriza u digitalnoj diviziji Cariad, koja razvija integrisani operativni sistem za sve brendove Volkswagen Grupe, postala je glavobolja gora od Dizelgejta za menadžment.
Dizelgejt je uspešno rešen novcem (desetine milijardi dolara), ali u IT sektoru su stvari malo komplikovanije i zahtevaju ne samo mnogo novca, već i najviši nivo upravljanja projektima.
Menadžeri Volkswagena nisu uspeli da se izbore sa problemima u Carijadu, čiji je rad usporen i zbog toga je nekoliko godina odloženo lansiranje novih platformi Volkswagen Grupe i modela planiranih za njih na tržištu. Zbog toga je Grupa morala da produži životni ciklus starih platformi i da potraži rešenja za softverski problem negde drugde.
U vezi sa kineskim tržištem, Volkswagen se kladio na električnu/elektronsku arhitekturu (E/E Architecture) koju je razvio Xpeng: budući Volkswagenovi modeli za kinesko tržište, bez obzira na platformu, biće prebačeni na ovu arhitekturu.
Zauzvrat, globalni modeli Volkswagena, ako sve bude išlo po planu, dobiće E/E, koju je Volkswagen razvio u okviru zajedničkog ulaganja sa američkom kompanijom Rivian – menadžment koncerna Volkswagen smatra da je Rivian više nego dovoljno kompetentan u IT sferi.
Planovi za stvaranje zajedničkog preduzeća Volkswagena i Riviana objavljeni su 25. juna, a nešto više od mesec dana kasnije, nemačka savezna antimonopolska komisija dala je zeleno svetlo za ovaj projekat – što je fantastična brzina, s obzirom na to da je sporost nemačke birokratije legendarna.
Međutim, treba shvatiti da je Volkswagen jedan od najvećih poslodavaca u Nemačkoj, a njegovi problemi su problemi nacionalnih razmera, a u ovom slučaju nema vremena za gubljenje: do kraja godine Volkswagen mora da prenese milijardu dolara svom američkom partneru, a ukupna investicija sa nemačke strane mora da iznosi 5 milijardi dolara do 2026. godine, od čega će 2 milijarde ići, zapravo, na stvaranje zajedničkog preduzeća, a 3 milijarde na Rivian.
Zajedničko preduzeće Volkswagen i Rivian još nema zvanično ime, a delokrug rada je samo u opštim crtama. Konceptualno, posao ima dva vremenska plana: kratkoročni i dugoročni. Dugoročni plan je osnova: on podrazumeva razvoj nove generacije arhitekture E/E za takozvana softverski definisana vozila, koja se označavaju skraćenicom SDV (Softvare Defined Vehicle), koja je opšteprihvaćena u zapadnoj automobilskoj industriji. Format SDV podrazumeva da vrednost automobila određuje uglavnom softver, a ne hardver, a uz pomoć softvera moguće je produžiti vek hardvera i povećati njegovu potrošačku vrednost.
Neposredni plan ugovora je trenutno određen kao opcioni: nakon što dobije prvu novčanu transakciju, Rivian će dati Volkswagenu pristup svojoj trenutnoj arhitekturi E/E, a Volkswagen će pokušati da je „pričvrsti“ na svoje modele. Još uvek se ne zna da li će ovo uspeti ili ne.
Rivian je pre svega zainteresovan za ovaj posao sa finansijske tačke gledišta: Volkswagenove milijarde treba da zakrpe Rivianovu finansijsku rupu, koja ne želi da se smanji. Neto gubitak Riviana za prvi kvartal 2024. dostigao je 1,446 milijardi dolara, u poređenju sa 1,349 milijardi dolara u prvom kvartalu prošle godine. Gubitak Riviana se objašnjava poteškoćama sa povećanjem proizvodnje i visokim troškovima razvoja novih platformi i modela.
Trenutno je poznato da dogovor Volkswagena i Riviana neće uticati na projekat nemačkog koncerna za terenac Scout, jer je austrijska kompanija Magna Steyr već izabrana za glavnog izvođača ovog projekta. S obzirom na to da je Scout namenjen tržištu Severne Amerike, bilo bi logično i zgodno koristiti razvoj Riviana, ali je voz, kako kažu, već otišao – malo je verovatno da će Magna Steyr dobrovoljno odbiti ugovor.
Podsetimo, u Beogradu je prošle ili preprošle godine otvoren razvojni centar Riviana koji se bavi softverom. Da li to znači da će na neki način i VW da se priključi toj priči, saznaćemo u naredno vreme…
AutoRepublika