17. Aprila 2023.

Vozite 40 km/h u petoj brzini? To baš i nije dobro

Jedan od ključeva uspeha u optimizaciji potrošnje goriva je, po mišljenju mnogih, vožnja na što manjim obrtaja motora. To je u principu tačno, ali takva vožnja često može ubrzati habanje pojedinih komponenti motora.

Ponekad ćete se takođe dovesti u opasnost zbog nespremnosti pogona da reaguje na odgovarajući način.

Ako vozite noviji automobil, nema problema. Obično postoji indikator optimalne promene stepena prenosa. To je signalna lampica na vašoj instrument tabli koja se uključuje kada je idealan trenutak za prebacivanje u višu ili nižu brzinu.

Dokazano je da ovo uputstvo proizvođača, iako ima skrivenu namenu u vezi sa emisijom štetnih gasova, doprinosi manjoj potrošnji goriva.

Jedan od osnovnih preduslova je poznavanje motora, odnosno njegovih karakteristika, koje se prikazuje na krivoj snage i obrtnog momenta. Ova kriva nije ista za dizelaša, benzinca ili motor sa turbinom.

Foto: Shakked Rashty/Shutterstock

Još jedna stvar na koju treba obratiti pažnju je radna temperatura motora. Ako vozite savremeni automobil sa turbo motorom, važno je da motor prvo dostigne optimalnu radnu temperaturu, što će omogućiti ulju da obezbedi adekvatno podmazivanje motora.

Zbog toga, ako vozite na kratkim deonicama, nemojte preterivati i ne ulazite u visoke obrtaje. Pored veće potrošnje, povećaćete i habanje motora.

Ako vozite na (pre)niskim obrtajima, moraćete duže da čekate da motor dostigne optimalnu radnu temperaturu.

Takođe, ekonomična vožnja bez “gasa” može izazvati dodatne probleme, kao što su začepljenje filtera čestica i kvar drugih komponenti u izduvnom sistemu.

I na kraju, da ponovimo: niži obrtaji u optimalnom radnom opsegu motora su ključ za manju potrošnju goriva, ali tek nakon što se motor zagreje.

Sporije znači ekonomičnije

Postoje brojni načini na koje možete umanjiti efekat skupog goriva, od redovnog servisa, preko naduvavanja guma na propisani pritisak, do promene stila vožnje. Ovo poslednje može uticati na potrošnju goriva i do 20%, a najbolji efekat dolazi od sporije vožnje bez naglih ubrzanja.

Prema rezultatima američke studije iz 2017. povećanje prosečne brzine sa 80 na 96 km/h povećava potrošnju za 12,4%, a ako ubrzate sa 113 na 129 km/h, potrošnja će porasti za čak 15,4%.

To znači da uz nešto manji “gas” lako možete smanjiti potrošnju za više od 1 l/100 km.

Foto: Vera Petrunina/Shutterstock
Izvor: B92

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare