Sećate li se trenutka kada je Volkswagenova divizija za američko tržište najavila da će model ID.7 stići „preko bare“ kao potpuno električna zamena za Passat? Nemački proizvođač je povukao ručnu kočnicu još u januaru 2025. godine, navodeći nepovoljnu klimu za električna vozila kao ključni razlog za odustajanje od tog modela.
Slična sudbina, čini se, zadesila je i ID. Buzz. Takozvani baterijski „minivan“ sa snažnim retro šarmom biće povučen sa američkog tržišta nakon samo jedne modelske godine, a razlozi su slaba tražnja, skroman domet i aktuelna politička ofanziva protiv elektrifikacije.

Dovoljno je baciti pogled na Volkswagenov izveštaj o prodaji u trećem tromesečju ove godine u SAD-u da bi se shvatilo koliko se ID. Buzz muči da privuče kupce. Tokom tog perioda isporučeno je svega 2.469 primeraka, dok je ukupan rezultat od početka godine tek 4.934 vozila. Čak i uz optimističnu pretpostavku da bi se u poslednjem kvartalu ponovio isti rezultat, godišnji saldo bi iznosio oko 7.400 jedinica – brojke koje su, blago rečeno, neprihvatljive za brend tog kalibra.
Ono što dodatno zbunjuje jeste činjenica da Volkswagen još uvek nije zvanično objavio povlačenje ID. Buzza s američkog tržišta. Umesto toga, portparol kompanije je za „Carscoops“ potvrdio da model za 2026. godinu neće biti u ponudi, ali je ostavio odškrinuta vrata za potencijalni povratak godinu dana kasnije. Istovremeno, iz Volkswagena poručuju da električni minivan nije trajno otpisan i da ID. Buzz i dalje ima ulogu takozvanog „halo“ (najskupljeg i najekskluzivnijeg) modela za najpopularniju nemačku automobilsku marku.

Ipak, optimizam je teško opravdati. Od carinskih zavrzlama aktuelne administracije, preko agresivnih mera štednje u samom Volkswagenu, pa do nerealno visoke početne cene, teško je zamisliti scenario u kojem bi ID. Buzz dugoročno imao smisla na američkom tržištu. Paradoksalno, iako je verovatno najlepši električni porodični transporter današnjice, ujedno je i jedan od tehnički najslabijih.
Visoka cena, plastika sumnjivog kvaliteta u kabini, doboš kočnice pozadi, 400-voltna arhitektura, interfejs pretrpan taktilnim komandama i problemi sa softverom, navode na pitanje da li u Volfsburgu još uvek jasno razumeju šta znači konkurentska prednost.
ID. Buzz se nudi sa konfiguracijom od šest ili sedam sedišta, oslanja se na platformu modela ID.4 i proizvodi se u Nemačkoj. Osnovna verzija sa pogonom na zadnje točkove startuje od 59.995 američkih dolara, dok je pogon na sva četiri točka rezervisan za više pakete opreme. Najpristupačnija varijanta sa dva elektromotora košta 67.995 dolara.

U segmentu električnih krosovera ili minivanova, glavnim rivalom se smatra Kia EV9. Iako početnih 54.900 dolara za jednu Kiju zvuči ambiciozno, kupac za taj novac dobija znatno više. Verzija sa dva elektromotora startuje od 63.900 dolara, a dodatni adut je činjenica da se EV9 proizvodi u Sjedinjenim Američkim Državama, a ne u Južnoj Koreji i samim tim, firma ne mora da plaća visoke carine.
U tom svetlu, sudbina ID. Buzza na američkom tržištu deluje sve samo ne svetlo.
AutoRepublika