Afera dizelgejt (Dieselgate) izbila je u septembru 2015. godine, kada je otkriveno da je VW grupa opremila dizel motor EA 189 instaliran u mnogim vozilima nelegalnim softverom koji mu je omogućio da bude u skladu sa standardima emisije tokom procedura ispitivanja, dok su njegova ispuštanja štetnih materija premašila regulatorne granice u realnoj eksploataciji.
Usledili su brojni pravni postupci širom sveta, koji su primorali nemačkog giganta da plati velike kazne. Neki su još u toku. Već u junu 2016. godine, belgijsko udruženje potrošača Testachats pokrenulo je kolektivnu akciju koja je okupila oko 5.000 tužilaca. Prvostepeni sud u Briselu je dao nalog da VW obešteti navedene žrtve.
https://googleads.g.doubleclick.net/pagead/ads?client=ca-pub-4813210378487442&output=html&h=90&adk=45864993&adf=1952736986&pi=t.aa~a.2232140799~i.4~rp.4&w=780&fwrn=4&fwrnh=100&lmt=1690789035&num_ads=1&rafmt=1&armr=3&sem=mc&pwprc=2384146067&ad_type=text_image&format=780×90&url=https%3A%2F%2Fautorepublika.com%2F2023%2F07%2F31%2Fvolkswagen-obestecuje-kupce-u-belgiji-zbog-dizelgejta%2F&fwr=0&pra=3&rh=195&rw=780&rpe=1&resp_fmts=3&wgl=1&fa=27&uach=WyJXaW5kb3dzIiwiMy4wLjAiLCJ4ODYiLCIiLCIxMTUuMC41NzkwLjExMCIsW10sMCxudWxsLCI2NCIsW1siTm90L0EpQnJhbmQiLCI5OS4wLjAuMCJdLFsiR29vZ2xlIENocm9tZSIsIjExNS4wLjU3OTAuMTEwIl0sWyJDaHJvbWl1bSIsIjExNS4wLjU3OTAuMTEwIl1dLDBd&dt=1690789035138&bpp=2&bdt=993&idt=2&shv=r20230726&mjsv=m202307200101&ptt=9&saldr=aa&abxe=1&cookie=ID%3Dd03a2cc25a9db080-22776c56b8e700aa%3AT%3D1690788949%3ART%3D1690788949%3AS%3DALNI_MaY10bg91rjFd4_9mgKM8ZP3fHejA&gpic=UID%3D00000c494eb6b1c1%3AT%3D1690788949%3ART%3D1690788949%3AS%3DALNI_MbvqVowMRx0cwrZr57jiHeHY3zkSw&prev_fmts=0x0%2C300x600&nras=2&correlator=1788517248296&frm=20&pv=1&ga_vid=2029093725.1690788950&ga_sid=1690789034&ga_hid=845506377&ga_fc=1&u_tz=120&u_his=4&u_h=1080&u_w=1920&u_ah=1040&u_aw=1920&u_cd=24&u_sd=1&dmc=8&adx=391&ady=1263&biw=1903&bih=874&scr_x=0&scr_y=0&eid=44759875%2C44759926%2C44759842%2C44788441%2C44798157&oid=2&pvsid=783685920141040&tmod=965530787&uas=0&nvt=1&ref=https%3A%2F%2Fautorepublika.com%2Fvesti%2F&fc=1408&brdim=0%2C0%2C0%2C0%2C1920%2C0%2C1920%2C1040%2C1920%2C874&vis=1&rsz=%7C%7Cs%7C&abl=NS&fu=128&bc=31&ifi=8&uci=a!8&btvi=2&fsb=1&xpc=fWl505Hgfo&p=https%3A//autorepublika.com&dtd=9
„Sud stoga priznaje da je VW grupa kriva za varanje, kršenjem kodeksa belgijskog ekonomskog zakona, dovođenjem potrošača u zabludu i prikrivanjem informacija“, pozdravlja organizacija. Procedura se odnosila na nova vozila nabavljena između septembra 2014. i septembra 2015. godine, a koja nisu bila podvrgnuta bilo kakvoj modifikaciji softvera. VW će morati da plati svakoj žrtvi iznos koji odgovara 5 % kupovne cene vozila ili 5 % razlike između kupovne cene i cene preprodaje ako se vozač od tada „rastao“ od svog automobila. Što se tiče automobila nabavljenih pre septembra 2014. godine, u Belgiji su u toku pojedinačne akcije koje podržava Testachats.
Ova odluka belgijskog pravosuđa podseća da skandal sa montiranim dizel motorima još nije davna istorija za VW grupu, koja skupo plaća svoje prevare velikih razmera. Ovo utiče na milione vozila širom sveta. Grupa je već morala da plati desetine milijardi evra kazni, odštete i drugih davanja. U Francuskoj je prošlog marta potvrđena optužnica protiv proizvođača na ovu temu. „Odluka je istorijska za zaštitu potrošača, u Belgiji i Evropi“, prokomentarisao je Žan-Filip Dukar, portparol Testahata.
AutoRepublika