Američka kompanija Draken internešenel (Draken International) obučavaće ukrajinske pilote za letenje na avionima F-16. Prvi, teoretski deo obuke će biti obavljen u Danskoj, dok će neophodnih 150 časova letačke obuke budući piloti dobiti u rumunskoj vazduhoplovnoj bazi Borčea. Ukrajina traži najmanje dve eskadrile ovih aviona. Teoretski, NATO može da sakupi više od 100 letelica.
Vazdušni rat nad Ukrajinom, Amerikanci obučavaju Ukrajince za letove na avionima F-16
Traže se iskusni piloti i instruktori na avionim F-16, tehničko i ostalo zemaljsko osoblje za poslove u Rumuniji, navodi se u oglasu koji je objavila američka kompanija Draken internešenel, kojoj je dodeljen program obuke ukrajinskih pilota na avionima F-16, koje će donirati “Lovačka koalicija” sastavljena od ukupno 11 članica NATO.
Obuka pilota
Osoblje koje će sprovesti ambiciozan i ubrzan program obuke ukrajinskih pilota biće angažovan na period od tri do 19 meseci, na osnovu dogovora koji je definisan tokom nedavnog Samita NATO u Viljnusu.
Bukurešt tvrdi da njihovi avioni neće biti korišćeni u obuci, već će za taj program biti dopremljene posebne letelice, ali da će nekoliko njihodih aviona F-16 biti raspoređeno u bazu Borčea.
Avione će donirati Danska i Holandija, dok je proizvođač, američki “Lokid Martin” najavio brze modifikacije na letelicama, koje bi ukrajinskim pilotima omogućile brži prelazak sa “migova 29” i “suhoja 27”, na kojima su do sada leteli.
“Lokid Martin” je, takođe najavio pojačanu tehničku podršku i obuku zemaljskog osoblja, kako bi ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo moglo valjano da održava nove avione.
Ukupno četiri evropske države mogu da sakupe 125 letelica F-16, ne računajući na norveške avione, koji su konzervirani pošto su u tu zemlju stigli prvi avioni pete generacije, F-22.
I tehničkog osoblja
Vlasti u Kijevu su, još na početku rata, tražile od Amerikanaca između 24 i 36 letelica ovog tipa, ali je Vašington bio prilično rezervisan prema ovim zahtevima, strahujući da bi isporuka aviona F-16 predstavljala eskalaciju u odnosima sa Rusijom. Iz sličnih razloga, prethodno, odlagane su isporuke “himarsa”, “patriota” i tenkova “abrams”, pa je to oružje, na koncu, ipak upućeno u Ukrajinu.
Put pilota: Danska, Rumunija pa Ukrajina
Iako je prvobitno planirano da obuka na avionima F-16 počne u avgustu, deo tog procesa u Rumuniji neće početi pre kraja sledeće godine, najavio je predstavnik “Lokid Martina” Martin Rej Pizeli.
“Miraž F-1” iz sastavak flote Draken internešenela
“Ovo je neverovatno lak avion za letenje… Ostale stvari koje idu uz letenje su problem”, rekao je nedavno američki kapetan Dejvid Braun, navodeći da obuka traje u proseku godinu dana.
Do početka stvarne letačke obuke, Draken internešenel i “Lokid Martin” će testirati i selektirati ukrajinske pilote, te početi prvi deo obuke, koji će obuhvatiti časove engleskog jezika, kao i teoretsko znanje. Ova deo obuke će biti obavljen u Daanskoj.
Suštinski, cilj ovog programa je da ukrajinski piloti savladaju osnovna letačka i znanja vezana za održavanje aviona F-16, dok će, istovremeno, vlasti u Kijevu osposobiti nekoliko vojnih aerodroma za prijem novih letelica.
Draken internešenel, privatna je kompanija, već godinama obučava američke pilote za borbene akcije, pre svega borbe u vazduhu, te “izigrana” neprijatelje tokom manevara američkih vazdušnih snaga.
Svi putevi vode u Rumuniju
Ta kompanija je u prethodne dve godine kupila ukupno 12 polovnih aviona F-16 od Norveške i Danske, ali nije isključeno da će te letelice završiti na ukrajinskim aerodromima.
Jedina želja, F-16
Ukrajinci su, suštinski, od početka rata tražili samo jedan avion – američki F-16 ili letelice tog tipa koje koriste druge evropske države.
Portparol ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva Juri Ignjat je još u januaru objavio da su odobrena sredstva za obuku pilota na tim letelicama, kao i da je prva grupa avijatičara otišla u SAD.
Jednia želja Ukrajinaca, F-16
Ta izjava ukrajinskog zvaničnika usledila je nekoliko dana pošto je proizvođač aviona F-16, američka kompanija “Lokid Martin”, objavio da je spreman da poveća proizvodnju kako bi zadovoljio potrebe koje bi mogle da se pojave ukoliko zemlje članice NATO-a odluče da polovne avione ovog tipa predaju Ukrajincima.
“Povećaćemo proizvodnju aviona F-16 u Grinvilu kako bismo bili spremni da popunimo kapacitete država koje odluče da pomognu u tekućem konfliktu”, rekao je tada zvaničnik “Lokid Martina” Frenk Sent Džon, navodeći da ova kompanija nije uključena u pregovore o mogućim isporukama borbenih aviona Ukrajini.
Ukrajinski zvaničnici najavili su, istovremeno, da će uporedo sa obukom za avione F-16, početi i uvežbavanje pilota iz te države za letenje na drugim zapadnim letelicama.