Svaki deseti polovni automobil u Srbiji ima vraćenu kilometražu, što znači da realno vredi manje od tražene cene. Međutim, šanse da naiđete na vozilo sa promenjenim brojačem kilometara su veće kada je automobil uvezen iz inostranstva.
Trgovinu vozilima preko granice je teško pratiti, stoga prevaranti iskorišćavaju ovu situaciju i izbegavaju da budu uhvaćeni.
Udarne vesti
Nedavno istraživanje koje je sprovela automobilska kompanija carVertical u 14 evropskih zemalja otkrilo je da automobili uvezeni u Srbiju imaju veću verovatnoću da im je vraćena kilometraža u poređenju sa polovnim vozilima kupljenim u zemlji.
Preterano poverenje može dovesti do prevare vezane za vraćenu kilometražu
Od svih automobila koji se voze na srpskim putevima, a koji su provereni na carVertical platformi, 10,1% ima vraćenu kilometražu. Iako situacija u zemlji nije toliko loša kao u nekim istočnoevropskim zemljama poput Letonije, gde udeo vozila sa vraćenom kilometražom prelazi 20%, rizik od prevare je i dalje visok.
Od svih uvezenih automobila u Srbiji, 10,3% ima vraćenu kilometražu, što je više od procenata automobila sa vraćenom kilometražom koji se prodaju lokalno (8,5%).
Uvezeni automobili, posebno oni koji dolaze iz zemalja poput Nemačke, široko se smatraju pouzdanijim, stoga kupci mogu previše da veruju prodavcima polovnih vozila.
“Veoma je teško kontrolisati kvalitet polovnih automobila na međunarodnom nivou jer pojedine zemlje imaju različite zakone o prevari vezanoj za kilometražu. Pošto zemlje ne razmenjuju informacije o vozilima, kada se jednom vozilo izveze, njegova istorija počinje kao potpuno nova. Zanimljivo je da je nivo vraćanja kilometara u Srbiji vrlo sličan nivou prevare u međunarodnim transakcijama sa automobilima, što ukazuje na nedostatak transparentnosti na tržištu”, objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak u carVertical kompaniji.
Srpski kupci traže automobile u inostranstvu
Prema istraživanju, udeo automobila kupljenih lokalno i uvezenih iz inostranstva značajno se razlikuje. Samo 8,8% svih vozila u Srbiji proverenih na carVertical platformi provelo je celo vreme u zemlji, dok je 91,2% uvezeno iz inostranstva.
Udeo uvezenih automobila u Srbiji je najveći među svim zemljama koje su obuhvaćene istraživanjem, premašujući druge istočnoevropske zemlje poput Hrvatske, Litvanije ili Poljske.
Vozilo sa vraćenom kilometražom dovodi do finansijske katastrofe
Kupovina automobila sa lažnom kilometražom može izazvati mnogo problema novom vlasniku, jer može biti teško planirati njegovo održavanje. Na primer, zupčasti kaiš treba zameniti svakih 100.000-150.000 km.
Međutim, kada je kilometraža vozila promenjena, verovatno nećete uspeti da obavite ovaj servis na vreme i kaiš će se pokidati, što može rezultirati oštećenjem klipova prilikom kontakta sa ventilima.
Automobili sa velikom kilometražom mogu biti istrošeni, što dovodi do neočekivanih kvarova na sred puta. Da ne pominjemo rizike po bezbednost vozača.
Prema Buzelisu, vozila sa promenjenom kilometražom su znatno skuplja od automobila sa originalnom kilometražom, kada se uzme u obzir koliko su zaista prešla kilometara, što znači da kupci previše plaćaju automobil. Automobilski stručnjak ističe da je carVertical sproveo istraživanje gde su otkrili da vozila s “vraćenom kilometražom” mogu biti i do 25% skuplja od automobila sa originalnom kilometražom.
Vozilo sa velikom kilometražom će takođe mnogo brže izgubiti vrednost i može biti komplikovano naći kupca za njega.
B92.