S dolaskom proljeća na putevima Republike Srpske povećan je i broj traktora, prvenstveno na lokalnim putevima, gdje poljoprivrednici uveliko pripremaju i obavljaju proljećnu sjetvu.
Povećan broj traktorista na putevima je povod i za veću opreznost svih učesnika saobraćaja, posebno kada se uzme u obzir da je prošle godine jedan vozač traktora smrtno stradao, 11 ih je zadobilo teške povrede, dok je 18 lakše povrijeđenih, potvrdio je za “Nezavisne novine” Milija Radović, zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske.
“Mi imamo podatke za vozače traktora i radnih mašina i, poređenja radi, 2019. godine imali smo šest poginulih, 2020. bilo ih je pet, baš kao i 2021, dok je 2022. troje poginulih. Prošle godine poginuo je jedan vozač traktora, te jedan vozač radne mašine”, kaže Radović i napominje da nemaju podatke o broju ostalih učesnika saobraćaja koji su smrtno stradali ili bili povrijeđeni u saobraćajnim nezgodama sa učešćem traktora.
Napomenuo je da su svjesni da će u susjednoj Srbiji od 1. januara naredne godine na putevima biti zabranjeni traktori bez kabine, i da traktori proizvedeni nakon 1983. godine neće moći da učestvuju u saobraćaju bez kabine ili zaštitnog rama.
“U kontaktu smo i stalnoj saradnji s Agencijom za bezbjednost saobraćaja Srbije. Oni su uradili jedan projekat za traktore koji nemaju kabine ili okvire i ušli u proces finansiranja, izrade i podjelu zaštitnog rama za traktore bez kabina. Ti okviri omogućavaju da ako dođe do prevrtanja traktora vozač bude zaštićen, da se ne nađe ispod traktora, kada se, naravno, dese najteže posljedice”, objašnjava Radović i dodaje da su isti projekat dobili od kolega iz Srbije.
“Međutim, u budžetu za ovu godinu nemamo sredstva za realizaciju ovog projekta, a da li ćemo ga imati u narednim godinama – to zaista ne mogu govoriti. Naravno, bilo bi dobro da se ovaj projekat uradi i postoji želja za to jer korist koju donosi jedna takva mjera svakako da bi bila velika. Razmišljali smo da u narednom periodu ostvarimo saradnju sa Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede kroz Pravilnik o podsticajima, da se odvoje neka sredstva i uđe u realizaciju ovakve aktivnosti – izrada okvira za traktore bez kabine. Iako je našim zakonima i podzakonskim aktima predviđeno da svi traktori koji su registrovani poslije 1983. godine moraju imati kabinu ili metalni okvir, činjenica je da još imamo traktore bez njih”, priča Radović.
Podsjetio je da Agencija za bezbjednost saobraćaja RS u saradnji s Auto-moto savezom RS, kao i sa Ministarstvom saobraćaja i veza Srpske, Ministarstvom unutrašnjih poslova i lokalnim zajednicama učestvuje u provođenju preventivne aktivnosti pod nazivom “Osvjetlaj obraz, domaćine! Označi traktor žutim rotacionim svjetlom”.
“Cilj ove kampanje je da se ukaže na to šta je dozvoljeno, a šta nije. Ono što se najčešće dešava je nepropisno prevoženje lica na kabini traktora ili blatobranu, a za posljedicu često ima saobraćajne nezgode, nažalost sa najtežim posljedicama. Svake godine smo svjedoci da se prevozi ili dijete u naručju u kabini traktora, ili pozadi na rudi traktora, što sa sobom nosi veliki rizik, opasnost i mogućnost događanja saobraćajne nezgode”, zaključio je Radović.
Prema podacima MUP-a RS, prošle godine bilo je 10.619 nezgoda, u kojima je učestvovalo 97 traktora, dok je tokom 2022. godine evidentirano ukupno 9.896 saobraćajnih nezgoda, a učestvovao je 61 traktor.
“U ovim saobraćajnim nezgodama, tokom 2022. godine smrtno su stradala dva vozača traktora, a tokom 2023. jedan traktorista. U 2022. godini teže tjelesne povrede su zadobila četiri vozača traktora, a 11 vozača traktora je zadobilo teže tjelesne povrede tokom 2023. godine”, istakli su iz MUP-a RS za “Nezavisne novine”.
Dodaju da analitički podaci MUP-a Republike Srpske pokazuje da se saobraćajne nezgode u kojima učestvuju traktoristi najčešće događaju na lokalnim putevima, zatim na nekategorisanim i na regionalnim putevima.
“Podsjećamo da je za prekršaj upravljanja traktorom bez upaljenog žutog rotacionog svjetla predviđena novčana kazna u iznosu od 30 KM”, istakli su iz MUP-a RS i uputili apel vozačima traktora i radnih mašina da na javnom putu upravljaju tehnički ispravnim vozilom sa posebnim akcentom na posjedovanje i korištenje svjetlosno-signalnih uređaja i svjetla za označavanje vozila.