Podrhtavanje volana prilikom vožnje može biti prouzrokovano različitim razlozima. Ključ za digagnostikovanje problema leži u pravovremenom otkrivanju trenutka kada se to dešava – da li pri malim brzinama, u momentu kočenja, skretanja ili uvek.
Pažnja vozača je tokom upravljanja automobilom ne samo na putu, već i na malim signalima koje emituje automobil – nekada su to zvukovi koji se do tada nisu čuli, nekada mirisi koji indikuju da je došlo do nekog kvara, a nekad to može biti i jedva primetno podrhtavanje volana.
Razloga za ovakvu pojavu može biti nekoliko, a blagovremeno uočavanje problema vas može spasiti ne samo enormnih troškova servisiranja, već i saobraćajne nezgode. Koji su to najčešći uzročnici podrhtavanja volana u vožnji?
Točkovi i pneumatici
Balansiranje točkova i pneumatika je od izuzetne važnosti kada je kvalitet vožnje u pitanju, a ipak, mnogi ovaj segment održavanja automobila izostavljaju. To je velika greška, budući da se upravo balansiranjem izjednačava zajednička težina sklopa točkova i pneumatika i time omogućava njihovo nesmetano okretanje pri većim brzinama. Ukoliko postoji disbalans, vibracije prilikom okretanja točkova su neizbežne, čime se smanjuju i performanse vozila, ali i udobnost u vožnji.
Kočioni sistem
Iskrivljene ili oštećene pločice i diskovi takođe mogu prouzrokovati podrhtavanje u vožnji, a ponajviše prilikom smanjenja brzine i potpunog zaustavljanja vozila. Vibracije koje nastaju usled nejednake debljine kočionog diska se prilikom kočenja prenose preko sistema za vešanje i na ostatak vozila, a najviše osećaju na volanu. Ovaj problem je, srećom, vrlo lako rešiv – potrebno je samo zameniti pločice i diskove, koji su u svakom slučaju potrošni materijal, a nakon toga uraditi i reglažu trapa ukoliko serviser proceni da je neophodna.
Trap
Trap odnosno sistem vešanja koji nije centriran takođe može zadavati muke vozaču prilikom upravljanja vozilom, kao i putnicima koji se u automobilu nalaze. Ignorisanje pulsacija na volanu četvorotočkašu neće doneti ništa dobro – zbog loše centriranog trapa pneumatici se mogu trošiti većom brzinom nego obično, a mogu “stradati” i drugi delovi automobila: kugle, spone, opruge i amortizeri. Reglažu, odnosno centriranje trapa preporučljivo je raditi makar jednom u 6 meseci, i to najbolje nakon sezonske smene pneumatika.