Američki predsednik Donald Tramp vratio se iz Japana očaran ultra-kompaktnim kei automobilima koji gospodare uskim ulicama Tokija i drugih japanskih gradova.
Govoreći u Beloj kući 3. decembra 2025, Tramp je novinarima rekao: “Vrlo su mali, baš su simpatični… Kako bi prošli kod nas?”
Takođe, dodao je da je ovlastio sekretara američkog Ministarstva saobraćaja, Šona Dafija, da “odmah odobri” proizvodnju automobila u kei stilu za američko tržište.
Ova odluka dolazi uporedo sa ukidanjem standarda efikasnosti potrošnje uvedenih tokom prethodne administracije. Izgleda da Tramp i njegov tim žele da otvore vrata segmentu koji je do sada praktično nije postojao u SAD: veoma malim, štedljivim i pristupačnim vozilima, potpuno suprotnim od SUV-ova i pikap modela koji dominiraju Amerikom.
Šta su kei automobili?
Podsetimo, kei automobili su naziv izveden iz japanske reči za “lako”. U pitanju je klasa ultra-kompaktnih vozila koja podležu strogim japanskim ograničenjima po pitanju dimenzija, zapremine motora i performansi.
Obično, kei modeli su dugački manje od 3,4 metra, koriste motore do 660 kubika i moraju da ispunjavaju stroge limite mase i snage. Zahvaljujući minimalnoj površini i efikasnim motorima, ovi automobili plaćaju niže poreze i idealni su za pretrpane gradske zone.
Tokom godina, japanski proizvođači izbacili su čitav spektar kei vozila – od minijaturnih hečbekova i mikro-vanova, preko kei kamioneta, pa sve do električnih kei modela. Danas među najvažnijim predstavnicima ove klase stoje električni gradski modeli kao što je Nissan Sakura, koji ciljaju vozače s ograničenim budžetom i urbane korisnike.
Foto: Nissan
Izvor: B92