Učestali skandali u vezi sa nameštanjem rezultata testova efikasnosti i bezbednosti vozila prisilili su predsednika grupe „Tojota“ na javno izvinjenje, upravo u trenutku kada su objavljeni podaci prema kojima je ona u 2023. godini (opet) proizvela i prodala najviše vozila na svetu.
Tridesetog januara predsednik grupe „Tojota“ Akio Tojoda bio je prisiljen da odgovara na neprijatna pitanja mada se njegovo divovsko preduzeće ponovo okitilo lovorikama kao najuspešniji svetski proizvođač vozila u 2023. godini.
Grupa „Tojota“ je nakon osetnog pada proizvodnje i prodaje tokom pandemije, prouzrokovanog nestašicom čipova, prekidima u snabdevanju delovima i opštom društvenom i ekonomskom neizvesnošću koja je potrošače prinudila da svoju zaradu stavljaju u slamarice, uspela da se povrati i 2023. godine proizvede fantastičnih jedanaest i po miliona vozila, što je njen i svetski rekord.
Prošle godine potvrdila je i status svetskog lidera u prodaji automobila tako što je kupcima predala ključeve za (takođe) rekordnih i gotovo neverovatnih 11.230.000 vozila, te daleko iza sebe ostavila nemački koncern „Folksvagen“ (9.240.000 prodatih automobila).
No, uprkos tim uspesima ili upravo zbog njih, grupa „Tojota“ istovremeno muku muči sa kvalitetom, pokazuje ovih dana serija skandala u vezi sa nameštanjem rezultata testova efikasnosti i bezbednosti njenih vozila – neobično za kompaniju koja je simbol kvaliteta i koja je ostvarila snažan uticaj na čitavu industriju svojom filozofijom stalnog postepenog unapređivanja i racionalizacije proizvodnje i poslovanja, koja je poznata pod japanskim nazivom „kaizen“.
Učestale afere
Kajzen (kaizen), zapravo, prosto znači „poboljšanje“ ili „unapređenje“, a japanska javnost ovih dana znatiželjno očekuje da joj se stavi na znanje kakva poboljšanja planira rukovodstvo „Tojote“, s obzirom na poslednjih godina učestale skandale u vezi sa kvalitetom i bezbednošću njenih vozila.
Reč je o aferama koje se odnose na falsifikovanje rezultata testova otpornosti na udare, potrošnje goriva i drugog, koje su provodili unutar grupe „Tojota“
Tojotin bestseler hibrid „prijus“
Proteklih meseci u Zemlji izlazećeg sunca pažnju medija privlači krupni skandal proizvođača automobila „Daihacu“, koji posluje u sklopu konglomerata „Tojota“ i sa oko 1,4 miliona proizvedenih jedinica godišnje doprinosi njegovom fantastičnom rezultatu pomenutom ranije u tekstu.
Istrage započete krajem prošle godine su pokazale da je ta kompanija štedela vreme i novac na testovima bezbednosti i efikasnosti vozila, falsifikujući rezultate i dovodeći u opasnost živote ljudi. Rezultati su lažirani kako bi se skratilo vreme potrebno za izbacivanje novih modela na tržište.
Bitan član grupe „Tojota“ je i proizvođač kamiona i autobusa „Hino“, za kojeg se 2022. godine saznalo da je decenijama rutinski falsifikovao podatke o potrošnji goriva i količini štetnih izduvnih gasova, prikazujući motore svojih kamiona kao efikasnije i čistije nego što jesu. Država je zato kaznila „Hino“ i on sada pokušava da obezbedi opstanak udruživanjem sa svojim najvećim tržišnim rivalom – kompanijom „Micubiši Fuso“.
Krajem januara na videlo su izašli i falsifikati „Tojote indastriz“, kompanije koja pravi dizel-motore i koja je lažirala rezultate u vezi sa pogonskom snagom, koji su potrebni za sticanje certifikata za proizvodnju. Zbog toga je kompanija „Tojota automobili“ objavila da svojevoljno obustavlja isporuku deset vozila iz svoje proizvodne palete, među kojima i popularni „lend kruzer“.
Javno kajanje
I tako dolazimo do pokajničke konferencije za novinare s početka teksta. Legendarni predsednik „Tojote“, šezdesetsedmogodišnji industrijski magnat i veliki ljubitelj automobila Akio Tojoda izvinio se 30. januara za to što su pomenuta tri člana grupe koju predvodi izneverila poverenje potrošača, deoničara i snabdevača.
„Daihacuov“ koncept mini-automobila za prenaseljene gradove
On je izjavio okupljenim pripadnicima sedme sile da je grupa izgubila iz vida vrednosti i prioritete koje je decenijama gajila i zbog kojih je i bila osnovana, kao što su pasija za stvaranje novih proizvoda i pružanje usluge koja mušterije čini srećnim.
Tojoda, koji se početkom prošle godine povukao s položaja generalnog direktora „Tojota automobila“ i tako prepustio konkretno svakodnevno upravljanje osovinom grupe mlađem stručnjaku, dodao je da će on lično predvoditi napore za promene sada već ozbiljno osramoćenog koncerna „Tojota“, kao i da će one ići u smeru povratka korenima.
Kada su koreni u pitanju, interesantno je, i za predsednika grupe posebno bolno, da poslednju karika u lancu skorašnjih skandala čini „Tojota indastriz“, prva kompanija osnovana pod porodičnim imenom Tojota (ili Tojoda), iz koje se generaciju kasnije izdvojila fabrika automobila. Tvorac tog izvornog preduzeća bio je tesar i izumitelj tekstilnih mašina pravljenih od drveta Sakići Tojoda još daleke 1926. godine.
Izneverena filozofija stalnog samousavršavanja?
Predsednik Akio Tojoda je kao neke od razloga za krizu vrednosti u grupi naveo to da su njeni konstituenti svaki za sebe izrasli u ogromne kompanije i to da oni međusobno sarađuju na operativnom nivou, u razmeni tehnologija i racionalizaciji proizvodnje, ali deluju nezavisno kada je u pitanju menadžment. Pritom, kaže on, rukovodstva entiteta poput „Hina“ i „Daihacua“, koje je korporacija „Tojota automobili“ u prošlosti preuzela, osećaju da nemaju moć i autoritet da progovore o problemima koji ih opterećuju.
Kompanija „Daihacu“ je u Japanu poznata po relativno malim, jeftinim porodičnim automobilima
Kada se uzme u obzir da je pored skandala u tri pomenuta konstituenta grupe, u periodu 2009–2010. i u 2014. grupa bila prisiljena da zbog problema u kontroli kvaliteta opozove čak nekoliko desetina miliona vozila, može se smatrati da je kajzen, princip konstantnog poboljšanja, kojim je „Tojota“ opčinila svet u značajnoj meri diskreditovana.
Najveći uzrok za praksu stalnog postepenog pogoršanja iz poslednjih petnaestak godina (akka, na japanskom „pogoršanje“, što je, nažalost, novi japanski izraz kojem „Tojota“ može da nauči svet), po priznanju samih počinilaca nedozvoljenih radnji i rečima stručnih komentatora jeste ambicija da grupa pretekne svoje najveće svetske rivale, poput „Dženeral motorsa“ i „Folksvagena“, i čvrsto zasedne na tron najvećeg i najprodavanijeg svetskog proizvođača automobila. Zarad tog cilja pohlepno su povećavani proizvodni kapaciteti i otkupljivani drugi proizvodni subjekti, te hvatane prečice kada u usavršavanju komponenti, testiranju proizvoda i obuci osoblja.
Kamion kompanije „Hino“ na sajmu vozila u Tokiju
Tako ispada da će ostvarivanje svetskih rekorda u proizvodnji i prodaji vozila „Tojotu“ koštati ugleda, poverenja potrošača, pa i dosta novca, naročito kada se uzme u obzir to da kazne koje nameće država podrazumevaju višemesečne obustave proizvodnje i čak oduzimanje dozvola za masovnu produkciju pojedinih modela.
Odnosno, neće biti iznenađenje ako se kasnije ispostavi da je istorijski vrhunac „Tojote“ istovremeno bio i početak njenog pada.