4. Decembra 2023.

Test: Toyota RAV4 Plug-In Hybrid – visoki napon

Na prvi pogled, ovo je sasvim uobičajeni RAV4. Na drugi i treći, ozbiljno se razlikuje od svih ostalih verzija. Ne samo što prelazi ozbiljnu kilometražu samo na struju, već ima ubrzanja dostojna sportskih automobila.

Kada se pojavila nova generacija Toyote RAV4, u redakciju Auto magazina prvo je stigla na test verzija sa hibridnim pogonom i pogonom na prednjim točkovima.

Iznenadila nas je sjajnim performansama koje pruža kombinacija atmosferskog benzinca zapremine 2,5 l i elektromotora sa ukupnom snagom sistema od 218 “konja”.

Zatim se na testu pojavio čist benzinac zapremine 2.0 litra sa 175 KS, CVT menjačem i 4×4 pogonom, a onda je stigao i hibrid sa dodatnim elektromotorom koji pokreće zadnje točkove.

Novi broj Auto magazina je u prodaji, pročitajte utiske iz vožnje najnovijih modela automobila

Tako je i hibrid dobio pogon na sva četiri točka i ukupnu snagu sistema od 222 KS.

Potrošnja je bila tek nešto veća u odnosu na verziju sa prednjim pogonom, što znači da, ako ste pažljivi, prosek potrošnje vrlo lako možete da spustite ispod 6,0 l/100 km po gradu.

Sada na red dolazi i četvrta verzija…

Toyota RAV4 “plag-in” hibrid je na prvi pogled isti, ali u stvarnosti ozbiljno drugačiji auto kada su u pitanju snaga i ekonomičnost. I ovde su postavljena dva elektromotora.

Zadnji je ostao isti – sa 54 konjske snage, ali je prednji dosta snažniji. Umesto 120 ima 182 konjske snage, dok je ukupna snaga sistema porasla sa 222 na čak 306 konjskih snaga!

Sve to je omogućilo da RAV4 “plag-in” hibrid do stotke bude brži od Golfa GTI i da pritom troši daleko manje!

U odnosu na ostale verzije, spolja se razlikuje jedino po dodatnom otvoru za punjenje. Čep rezervoara je tradicionalno sa leve strane, a sa desne je utičnica za struju. Dodatne baterije su na istom mestu kao i kod klasičnog hibrida – ispod zadnjih sedišta.

Ipak, prtljažnik umesto 580 ima 520 litara korisne zapremine. Suština je da je manji prostor ispod pregrade duplog dna.

Ovde je i rezervni točak smanjenih dimenzija, dok baterija u gepeku definitivno nema, osim akumulatora koji je na tradicionalnom mestu u desnom ćošku prtljažnika.

Nestrpljivi smo da vidimo i koliko je drugačije radno mesto vozača. Na instrumentima je samo jedna ali bitna razlika – umesto pokazivača temperature rashladne tečnosti tu je sada analogni pokazivač preostale količine struje u bateriji.

Interesantno je da u digitalnom prikazu šeme rada pogona više nema prikaza stanja napunjenosti baterije, jer dosadašnjih osam crta definitivno nije dovoljno precizno, pa otuda novi analogni pokazivač.

Prikaza u procentima jednostavno nema. I nije nam nedostajao…

Sledeća velika razlika odnosi se na tastere pored ručice menjača. Zadržan je okrugli preklopnik “sport” i “eko” moda, ali je funkcija dugmića oko njega drugačija.

Dok kod “klasičnih” hibridnih verzija ovde imamo “trejl” dugme za ofroud vožnju i “EV” da auto može da se vozi samo na struju (ne više od tri kilometra), kod “plag-in“ varijante je situacija nešto kompleksnija.

Ovde možete da odaberete da auto ide samo na struju (naravno, ukoliko napunjenost baterije to dozvoljava), da se ponaša kao klasičan hibrid, štedeći bateriju za situacije kada morate da vozite isključivo na struju, dok je treća varijanta namenjena punjenju baterije tokom vožnje.

Naravno, i ovde je na raspolaganju “trejl” opcija koja omogućava da se auto izvuče ako neki od pogonskih točkova nemaju prijanjanje uz podlogu.

Za početak testa, odlučili smo se da isprobamo vožnju samo na struju. Preuzeli smo auto sa punim benzinskim rezervoarom i punom baterijom.

Putni računar je pokazivao da samo na struju možemo da pređemo 88 kilometara, kao i dodatnih 676 kilometara u hibridnom modu.

Dakle, sada idemo na struju dok se ne potroši onaj deo baterije koji to omogućava, a posle toga će automatski preći u klasičan hibridni mod.

S obzirom da je ubačen jači prednji elektromotor, RAV4 se ponaša kao i svaki drugi čisto električni auto.

Omogućava munjevita međuubrzanja koja zakucavaju za sedište. U početku smo bili u strahu da “patosiranje” gasa ne izazove aktivaciju hibridnog režima.

Ovako, drago nam je što je Toyota ostala dosledna, pa auto stalno ostaje u “EV” modu. Maksimalna brzina na struju je nekih 150 km/h, što je sasvim dovoljno za naše uslove.

Veći deo test vožnje smo obavili po gradu. Temperatura vazduha je bila vrlo prijatna tako da nismo koristili “klimu”.

Zanimalo nas je šta će se desiti sa prikazanim dometom na putnom računaru ako je upalimo, a rezultat je bio smanjenje autonomije za nekih svega dva do tri kilometra.

Resetovali smo brojač dnevne kilometraže kako bismo mogli da pratimo da li predviđeni domet odgovara stvarno pređenim kilometrima. Ispostavilo se da Toyota ne laže, i da je to što piše na displeju zaista realnost.

Bez korišćenja “klime” smo prešli 88 kilometara, a u slučaju da je ona uključena, treba računati na nekih 77, što je sjajan rezultat u poređenju sa nekim drugim plag-in hibridima.

Pri svemu tome, iznenadila nas je potrošnja struje. To je parametar na koji polako počinjemo da se navikavamo.

Do sada smo naučili da je sve ispod 20 kilovatčasova na sto kilometara prilično štedljivo, a naš RAV4 je na putnom računaru pokazivao svega 15,8 kWh/100 km!

U svakom slučaju, kazaljka preostale količine struje u bateriji je došla do podeoka kada auto automatski prelazi u hibridni mod. Sada je RAV4 počeo da prikazuje prosečnu potrošnju u litrima na 100 kilometara.

U vožnji se ponaša kao standardna hibridna verzija u smislu intenziteta ubrzanja i trenutka paljenja benzinca. Nije bilo nikakvih prednosti zbog činjenice da ima jači prednji elektromotor.

Do određenog pritiska na gas ubrzava samo na struju, a posle nekih četrdesetak na sat prelazi na benzin. Ako bismo često koristili rekuperaciju, na primer na nizbrdicama, trenutak paljenja benzinca bi bio nešto odložen, baš kao i kod standardnih hibridnih verzija.

Zanimljivo je da u hibridnom modu putni računar pokazuje prosek potrošnje na 100 kilometara u koje je uračunata i vožnja u čisto električnom modu, pa otuda izuzetno niska deklarisana fabrička potrošnja.

Naravno, mi smo resetovali bord kompjuter da vidimo prave vrednosti. Ispostavilo se da je i po tom pitanju sličan standardnim hibridima – po gradu smo postigli prosek od 5,2 l/100 km bez klime sa paženjem prilikom ubrzanja, pa sve do 7,0 l/100 sa naglim ubrzanjima i klimom.

A nagla ubrzanja su jedan od glavnih specijaliteta Toyote RAV4 “plag-in”… Verovali ili ne, ima bolja ubrzanja do stotke od Golfa GTI! Za taj zadatak mu je potrebno okruglo 6,0 sekundi, a osećaj u kabini je takav da sa nevericom pratimo šta se dešava i koliko se elektronika trudi da spreči proklizavanje točkova.

Aktivirali smo „sport“ mod i dali pun gas. RAV4 nas je katapultirao iz stanja mirovanja! Koliko su ubrzanja snažna govori i činjenica da su i na 70 km/h točkovi na trenutak proklizali! Pri svemu tome, nije bilo podupravljanja i otimanja volana, već je bez problema držao zadati pravac.

Ova sportska strana karaktera nas je ozbiljno iznenadila, pogotovo što je auto među najštedljivijima na tržištu generalno, a kamoli u svojoj klasi. Tako se pokazalo da RAV4 “plag-in” hibrid spaja nespojivo – izuzetne performanse i veoma nisku potrošnju kada radi u hibridnom modu.

Njegovih 80 kilometara u EV režimu po gradu je samo šlag na torti. Na kraju, dodali bismo i vrlo niske troškove održavanja.

Jedina mana je cena. Plag-in hibrid verzija je dosta skuplja od standardnih. U odnosu na hibrid AWD, plag-in je skuplji i za više od 14 hiljada evra, u zavisnosti od paketa opreme i trenutnih akcijskih cena.

Test primerak sa najboljom opremom u najskupljoj verziji košta 63.400 evra sa subvencijom, dok najjeftiniji klasičan hibrid ima cenu od 43.700 evra. Benzinac može da se nabavi od 36.700 evra.

Štedljiv i na auto-putu

Toyota RAV4 “plag-in” hibrid nije štedljiv samo u gradu. Pri 130 km/h troši svega 6,2 l/100 km, što je zaista sjajna cifra ako se uzme u obzir da na toj brzini radi isključivo na benzin.

Inače, međuubrzanja su fenomenalna i na auto-putu.

Kakva je situacija s punjenjem?

U dosadašnjoj praksi navikli smo da se plag-in hibridi relativno sporo pune. Toyota je snagu punjenja duplirala u odnosu na prosek, pa je sa 6,6 kWh u praksi potrebno nekih dva sata i 50 minuta da se prazna baterija u potpunosti napuni.

Ovde nema mogućnosti za DC punjenjem, već samo AC i na kućnoj, šuko utičnici. To znači da su se sasvim dovoljnim pokazali i punjači u našim tržnim centrima.

Doduše, sve je teže pronaći slobodno mesto, pa nam se nekoliko puta desilo da smo morali da odustanemo jer su svi punjači bili zauzeti.

Inače, punjenje u tržnim centrima je i dalje gratis, ali se parking plaća. Gratis je samo prvih sat vremena, a posle toga je obično 100 dinara sat.

Za 51 minut punjenja, uspeli smo da dopunimo bateriju za 32 kilometra čiste vožnje na struju.

Lepa vest je i da se uz auto dobijaju oba kabla, i za šuko i za AC punjač, što je prava retkost u auto-industriji.

Subvencije i registracija

Prilikom kupovine, moguće je ostvariti subvenciju od 3.500 evra, koliko se odobrava za plag-in hibride.

Tu nije kraj uštedama. Bez obzira što je benzinski motor zapremine 2,5 l, ne plaća se porez na upotrebu motornog vozila, pa se time ostvaruje dodatna ušteda od 58.250 dinara godišnje.

Drugim rečima, registracija je tek nešto skuplja u odnosu na Yaris.

“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid Style: Specifikacije

Benzinski motor: zapremina 2487 ccm, snaga 136 kW (185 KS) pri 6000 o/min, maks. o. moment 227 Nm pri 3200-3700 o/min, menjač automatski, planetarni

Elektromotori: sinhroni, sa permanentnim magnetom, 650 V, prednji 134 kW (182 KS), 270 Nm, zadnji 40 kW (54 KS), 121 Nm

Ukupna snaga sistema: 225 kW (306 KS)

Baterije: Litijum-jonske, 96 ćelija, 355,2 V, kapacitet 18,1 kWh, snaga punjenja 6,6 kW, domet 75-98 km

Dimenzije: D/Š/V 4600/1855/1690 mm, međuos. rastojanje 2690 mm, klirens 190 mm, prtljažnik 520/1604 l, pneumatici 235/55 R19, napadni ugao 17,5°, izlazni ugao 20°

Performanse: maks. brzina 180 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 6,0 s, potrošnja 1,0 l/100 km, emisija CO2 22 g/km

• Tekst – Aleksandar Bursać; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare