• Tekst – Milan Derbogosijan; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin
Prema statistikama, jedan od tri prodata Mercedesa je SUV. To ujedno objašnjava i zašto se na tržištu pojavio još jedan, kompaktni SUV.
I dok razmišljate o pojmu “kompaktni SUV” imajte na umu sledeće – ovo je automobil nastao na platformi Mercedesove A klase i veći je od B klase.
Ako bismo ga poredili sa drugom “braćom” iz familije, po dimenzijama ga najpre možemo uporediti sa većim SUV modelom GLC. Nudi podjednako mesta i to uz nižu cenu.
U odnosu na GLA, novi GLB nije šminker, čak nije ni estetski toliko upadljiv, ali je zato osetno prostraniji i praktičniji.
Mercedes GLB je zapravo velik otprilike kao i GLC jer pruža podjednako prostora u unutrašnjosti, ima čak i veći prtljažnik u koji stane 570 litara (u opciji sa 5 sedišta).
Na stranu to što je nastao na osnovi A klase, GLB je zanimljiv porodični hibrid MPV i SUV vozila sa raskošnom ponudom prostora.
Ako su vam poznati Mercedesovi modeli, onda vam GLB deluje kao umanjeni GLS. Koliko je GLS impozantan toliko je GLB pitom.
Da, deluje umanjeno, ali nimalo neozbiljno. GLB je u svakom detalju pomno promišljen. Počevši od upečatljivih prednjih svetala koja zaista vrhunski rade, preko poklopca motora i prilično uspravno postavljenog vetrobrana – koji je svojevrsni zaštitni znak legendarne G-klase.
Tako je sve do zadnjeg dela, ravno zasečenog, ali zaobljenog i podignutog kako bi se postigao moćan izgled.
Mercedes GLB na fotografijama izgleda daleko veći nego što u stvarnosti jeste.
Kada stanete pored njega, automobil deluje puno niži. Ali, kad ga ostavite na parkingu prepunom vozila, on će ipak odskočiti svojim dimenzijama, naročito dužinom.
Sa 20 cm udaljenosti od tla ne spada u ekstremne terence, iako su svi estetski detalji koji treba da ukažu na to – na broju.
Ulaskom u vozilo smeštate se u prilično udobnu vozačku poziciju, koja jeste povišena u odnosu na druga vozila, ali ne onoliko koliko biste očekivali od ovakve vrste vozila.
Ipak, zahvaljujući ”kockastom” dizajnu, preglednost je dobra i vrlo lako ćete dobiti osećaj za veličinu, pa vam u principu neće ni trebati senzori ili kamera, ali, znajući cene i najmanjih popravki, dobro je što su tu.
Međuosovinski razmak je čak 283 cm (najveći u klasi!), što garantuje dobru udobnost, kao i prostranost u kabini.
U auto se može komotno smestiti 5 putnika ili 3 sa dečijim sedištem, bez ikakvih kompromisa po udobnost.
Treći red sedišta je opcioni. Što se pak dizajna enterijera tiče, sve je tu i sve je već viđeno kod drugih modela ovog proizvođača, a najviše kod A klase.
Najvećim delom prednje konzole dominira Mercedesov multimedijalni sistem MBUX koji iako tehnički savršen, u Srbiji funkcioniše sa znatno manjim mogućnostima nego što je to slučaj u ostatku Evrope.
Takođe, nismo veliki fanovi tačpeda, odnosno podloge osetljive na dodir, koju imate na centralnoj konzoli jer je displej svakako osetljiv na dodir pa tačped gubi svoju ulogu.
Sa druge strane, ono što nam se izuzetno svidelo jeste najobičniji oslonac za šaku koji se nalazi iza njega, a ima funkciju samo da perfektno upadne u vaš desni dlan i da vam pruži pravilan oslonac. Sitnica koja puno znači!
Veliki displeji su tu kao i kod svakog Mercedesovog modela, ali je primetno manje dostupnih funkcija, tako da je očigledno reč o osnovnom paketu multimedije.
Što se tiče ozvučenja, iako nije u pitanju vrhunski Burmaster, zvuk je bio veoma dobar pre svega zahvaljujući prijemu DAB signala (Digital Audio Broadcasting), mada, nažalost svega nekoliko radio stanica u Srbiji emituje DAB radio signal.
Ono što nam se dopalo jeste mnoštvo USB utičnica u vozila tako da gotovo svaki putnik može da puni svoj uređaj, ali imajte u vidu da su u pitanju USB C-type ulazi, pa ako nemate telefon ili tablet sa ovim ulazima biće van potreban neki adapter.
Navigacija je izuzetno precizna i detaljna, meni na displejima je na srpskom jeziku, ali glasovno navođenje putanje je ipak malo “trapavo” kada ga slušate na srpskom jeziku pa preporučujemo da se ipak vratite na proverenu englesku verziju.
Veliki plus dajemo i pokretnoj zadnjoj klupi (pomera se 14 cm napred-nazad) kojoj se može regulisati nagib i prostranost zadnjih sedišta.
Prtljažni prostor prostire se na 570, pomeranjem drugog reda sedišta unapred raste za 170 litara, a preklapanjem dobijete pravi mali kombi sa 1805 litara prtljažnog prostora.
Testirani model je opremljen dobro poznatim dvolitarskim turbo dizelašem koji se koristi u nizu Mercedesovih modela, a isporučuje snagu od 150 KS i nudi 320 Nm obrtnog momenta.
Nemojte očekivati performanse koje ostavljaju bez daha, iako u sport modu GLB ume dobro da “zareži” i bezbedno obavi sva preticanja.
U komfort modu na semaforu ume da deluje pomalo tromo, ali je u sport modu priča sasvim drugačija.
GLB vas može poterati do stotke za oko devet sekundi, ali realno – da li zaista sa ovim modelom iko planira trke ubrzanja?
Uparen je sa odličnim osmostepenim automatskim menjačem sa dvostrukim kvačilom, pa motor i menjač generalno rade u vrlo dobroj sinergiji.
Mercedes GLB 200d se pokazao kao vrlo ekonomičan u svim uslovima u saobraćaju.
U gradu troši oko 7 litara u stani-kreni režimu rada, dok će na otvorenom putu potrošnja pasti na oko 5,5 litara, a ako se vozite izuzetno štedljivo, potrošnju možete spustiti i ispod 5 litara.
Ona ne raste previše ni na auto-putu, pa ćete tako sa brzinama od oko 130 km/h trošiti između 6 i 7 litara, što je jako dobar rezultat, imajući u vidu da je reč o prilično teškom i “kockastom” SUV vozilu.
Ovde govorimo o realnim podacima o potrošnji koje smo mi postigli, a ne o fabričkim parametrima.
Što se pak buke tiče, GLB prolazi sa visokim ocenama. Buka na udarnim rupama je minimalna, a “klaparanje” velikih točkova od 18 inča možete čuti jedino na poprečnim neravninama na asfaltu.
Na auto-putu Mercedes GLB je prilično tih što je opet odličan rezultat imajući u vidu ne baš aerodinamičan oblik karoserije. Nema ni neugodnog gubitka putanje kad naiđete na uzdužnu pukotinu u brzim krivinama.
Oslanjanje je precizno i dobro prigušeno, pa nema neugodnog lelujanja tipičnog za mekane SUV-ove. Mekfersonu napred i multilinku pozadi očito odgovara duži hod opruga, jer GLB sjajno guta čak i grube neravnine i nije neudoban kao manji GLA.
Na kraju dolazimo do teme – kome je ovaj auto namenjen i ko su mu konkurenti? Ako gledamo širu sliku, rivali su mu Audi Q3, Porsche Macan, Jaguar E-Pace i Range Rover Evoque.
Svi oni imaju svojih prednosti, ali od svih ovih nabrojanih jedino GLB svesno cilja porodicu kao target grupu i pruža najkompletniju ponudu – od ISOFIX kuka na prednjem sedištu do trećeg reda sedišta.
Za kraj, naš subjektivni utisak je da Mercedes GLB ispunjava sve zahteve jedne porodice – prostor, komfor u vožnji, ekonomičnost i bezbednost. Jedino što uz njega nećete doživeti to je “vau” efekat.
Ali zato, uz ovaj automobil porodični odmor može da počne odmah.
Ekspresno hlađenje
Klima-uređaj “termatik” je automatski, ali jednozonski, dok uz doplatu od oko 600 evra opciono se nudi i “termatronik” dvozonski klima-uređaj.
Čak i pri ekstremno visokim temperaturama u odmah počinje da hladi maksimalnom jačinom i u kratkom roku može da rashladi kabinu.
Opcija 5+2
Mercedes GLB koji smo mi vozili nudi i treći red sedišta, ali razume se, ograničenog komfora. Dodatna dva sedišta u trećem redu Mercedes preporučuje za dvoje dece ili baš u slučaju potrebe za dve odrasle osobe visine do 168 cm.
U tom slučaju prtljažnik se smanjuje na samo 150 litara – dakle stavićete dva kišobrana. Sa druge strane, mislilo se ipak i na detalje komfora čak i u tom trećem redu.
Oba putnika imaju zasebne držače za čaše i konzerve, pa čak i USB priključke za punjenje mobilnih uređaja (jer kako drugačije umiriti decu na dugom putovanju osim da im date tablet u ruke).
Inače, u drugom i trećem redu mogu da stanu po dva dečija sedišta.
Bezbednost bez pogovora
Kao što je i bilo za očekivati, Mercedes se ne igra glavama svojim putnika.
Tako je i ovaj automobil opremljen sistemom za autonomno kočenje u slučaju nužde, radarskim tempomatom, sistemom za upozorenje pri napuštanju vozne trake, sistemom za upozorenje na pospanost vozača, sistemom za prepoznavanje saobraćajnih znakova i upozorenjem na prekoračenje brzine, sistemom detekcije vozila u mrtvom uglu i naravno svim vazdušnim jastucima uključujući i vazdušni jastuk za kolena.
“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.
Mercedes GLB 200d: Tehnički podaci
Zapremina (ccm) | 1950 |
Snaga (kW/KS) | 110/150 |
Maks. o. mom. (Nm) | 320 |
Menjač | 8G-DCT |
Dimen. D/Š/V (mm) | 4634/1834/1659 |
Međuos. rast. (mm) | 2829 |
Klirens (mm) | 200 |
Prtljažnik (l) | 570/1805 |
Rezervoar (l) | 52 |
Maks. brzina (km/h) | 204 |
Ubrz. 0-100 km/h (s) | 9,0 |
Pros. potr. – deklarisana (l/100 km) | 5,0 |
Emisija CO2 (g/km) | 133 |
B92.