6. Jula 2023.

Test električnog automobila: Mercedes-Benz EQA 250

• Tekst – Aleksandar Bursać; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin

Bez obzira na dimenzije, svaki model koji nosi trokraku zvezdu je vrlo luksuzan i glamurozan.

Električni Mercedesi imaju još naglašeniju haj-tek estetiku, i to s razlogom. Predstavljamo vam EQA 250, najmanji u gami sa čisto električnim pogonom.

Struja postaje sve dominantnija u gami proizvođača automobila, pogotovo kada su u pitanju premijum brendovi.

Mercedes-Benz ima već pet različitih modela a svaki od njih ima u ponudi nekoliko nivoa snage motora i kapaciteta baterije.

Mi smo testirali najmanji, EQA 250 sa 190 konjskih snaga. Ovo je jedina varijanta koja ima prednji pogon, dok su ostale, snažnije, sa pogonom na sva četiri točka.

Mercedes-Benz EQA 250: snaga 140 kW (190 KS), maks. o. moment 375 Nm
Novi broj Auto magazina je u prodaji, pročitajte utiske iz vožnje najnovijih modela automobila

Nije tajna da je EQA razvijen na mehaničkoj platformi najnovije generacije Mercedesa GLA.

Sa njim deli ne samo dobar deo mehanike, već i dizajn unutrašnjosti. Naravno, kompletna EQ gama Mercedesa ima mnoštvo detalja po kojima se razlikuje od modela sa SUS motorima.

Pre svega, razlike su očigledne na prednjem i zadnjem delu, sa potpuno drugačijim svetlima, maskom… EQA ima i atraktivne LED trake celom širinom koje spajaju leva i desna svetla.

Napred je to bela traka, koja svetli celom dužinom maske samo kada su upaljena oborena svetla. Danju su aktivna samo LED svetla unutar samih farova. Slično je i pozadi, crvena LED traka duž cele širine prtljažnih vrata svetli samo su upaljeni farovi.

Tu je i atraktivno osvetljenje oko auta, koje uključuje i hologram u vidu Mercedes logotipa.

Za specifičan i prepoznatljiv dizajn pobrinule su se i vrlo atraktivne AMG felne prečnika 20 inča, ali i fabrička mat boja koja je za svaku preporuku u smislu održavanja.

Unutrašnjost je posebna priča. Auto ionako izgleda kao iz filmova naučne fantastike, a tek kada se otvore vrata, niko ne može da ostane ravnodušan.

Ambijentalno osvetljenje apsolutno pojačava atmosferu luksuza i visoke tehnologije, pogotovo sa atraktivnim elementima u tapacirungu vrata i apstraktnom grafikom ispred suvozača. Pri svemu tome, izbor materijala je kao na višim klasama.

To znači da je tvrda plastika zaista svedena na minimum. Ako je i ima, onda je to pijano lak.

Na primer, u vratima je sve presvučeno ili alkantarom ili proštepanom eko-kožom. Inače, crveni štep je jedan od lajtmotiva; prisutan je na komandnoj tabli koja je takođe presvučena materijalom sličnim koži, kao i na sportskim sedištima, volanu…

Sportski profilisan debeli volan sa perforisanom kožom i idealnom podrškom za palčeve nam takođe sugeriše da ovo nije samo lep auto, već se naslućuju i zanimljive performanse…

Mercedes EQA je pravi porodičan auto. Unutrašnjost je više nego prostrana, sa obiljem mesta na zadnjim sedištima.

Doduše, sedi se nešto niže nego što bismo voleli, ali zato putnici prosečne visine imaju više od pesnice prostora do krova.

Baterije su smeštene u podu, dok je jedan deo komponenti elektro-pogona u dnu prtljažnika, pa iz tog razloga njegova zapremina iznosi 340 litara.

Bez obzira na to, vrlo je upotrebljiv. Čak ima i pregradu ispod ravnog poda u kome su komplet za popravku pneumatika i ostali elementi obavezne opreme.

Kablovi nemaju neku specijalnu pregradu za čuvanje, već su u elegantnoj torbi u gepeku.

Kupac odlučuje o opremi, a ovde je konfigurisano otvaranje prtljažnika uz zamahivanje nogom.

Dok neki električni automobili imaju mali prtljažnik u prednjem delu, EQA ga nema.

Kada otvorite haubu, na prvi pogled se uopšte ne vidi razlika u odnosu na GLA. Komponente elektromotora i menjač manje upućenima deluju kao klasični SUS motor.

Tu su i standardne boce za pranje vetrobrana, kao i posuda za rashladnu tečnost koja je neophodna i kod vozila na struju.

U motornom prostoru je i klasični olovni akumulator od 12 V kapaciteta 60 Ah za napajanje uobičajenih potrošača. Sve je tako poznato, a opet, potpuno drugačije.

Sedamo za volan. Okruženje je manje-više isto kao kod GLA. Sedi se relativno uspravno.

Sedišta su na struju, sa memorijom i za vozača i za suvozača. Grejači se podrazumevaju.

U zavisnosti od afiniteta vozača, pozicija može da bude prilično niska za jedan SUV, ali i visoka, u cilju bolje preglednosti.

Veliki displeji imaju takođe poznat interfejs, s tim što ovde imamo EQ stavku u meniju.

Sadrži sva podešavanja vezana za punjenje i elektro-pogon, uključujući i statistike, koje vam pomažu da shvatite koliko se struje troši na vožnju, koliko na grejanje a koliko na ostale potrošače.

Šta su ostali potrošači? Ako akumulator napaja svetla i sisteme multimedije, baterije napajaju akumulator, grejače kabine, odnosno električni kompresor “klime”.

I ne samo to, napajaju i servo volana, servo kočnica, pumpe… Ovaj meni nam je mnogo pomogao da razumemo šta je to što štedi bateriju a šta je najviše troši.

“Palimo” auto kao i svaki drugi Mercedes, pritiskom na dugme. Naravno, ništa se ne čuje, ali se na displeju instrumenata javlja informacija da je auto spreman za vožnju. Sve je na srpskom jeziku.

Možemo da ubacimo u D ili R položaj. Auto kreće bešumno.

Lakoća kojom se vozi je više nego relaksirajuća. Nema nikakvog privikavanja. Ako ste već do sada vozili neki od novijih Mercedesa, i ovde ćete “žmureći” pronaći sve komande, sa osećajem kao da ga vozite godinama.

Reakcija na gas je trenutna, sa snažnim ali ne ekstremnim ubrzanjem. Što brzina više raste, međuubrzanja su sporija. Naravno, to ne znači da je auto spor, naprotiv.

I dalje je brži od većine u saobraćaju, sa ozbiljnim ubrzanjem za bezbedna prestrojavanja. A onda smo okrili “sport” mod.

aster je na istom mestu kao i kod ostalih modela, neposredno uz tačped. Ne samo što je reakcija na komandu gasa eksplozivnija, već su i međuubrzanja daleko ozbiljnija.

Na primer, pun gas iz stanja mirovanja nateraće elektroniku da se žestoko pomuči kako bi obuzdala pogonske točkove od proklizavanja. Zapravo, tada se oseti da je auto dosta težak. Koliko god da 190 “konja” nije malo, drugačije percipirate situaciju kada shvatite da je masa praznog automobila nešto preko dve tone.

U tom kontekstu, ubrzanja su zaista sjajna, pogotovo pri velikim putnim brzinama. Nema problem da sa 100 km/h u najkraćem roku stigne do 140 km/h.

Inače, maksimalna brzina elektronski je ograničena na 160 km/h.

Sve u svemu, u “sport” modu Mercedes EQA je prilično brz auto sa performansama na koje se ne bi žalili ni oni zahtevniji.

Osim u slučaju da su u EQA seli iz nekog visokoperformansnog modela… Za one koji očekuju još snažniji odgovor na papučicu gasa ali i bolje prijanjanje prilikom zahtevanja maksimalne snage, za preporuku su snažnije verzije – EQA 300 4M i EQA 350 4M.

Obe imaju pogon na sva četiri točka i 228, odnosno 292 konjske snage, što je gotovo na nivou AMG GLA 35 4M modela.

Kao što smo već pomenuli, struja donosi veću masu, ali i dosta niže težište, pa su vozne karakteristike više nego zanimljive.

Prvo nas je auto iznenadio malim prečnikom okretanja prilikom manevrisanja, a onda smo otkrili da se prosto “lepi” za podlogu u brzim prolascima kroz krivine.

Tek pri punom gasu shvatili smo da i elektromotor ume da zareži, samo nismo sigurno koliko se taj zvuk čuje spolja.

Prilikom vožnje unazad definitivno ima neki zvuk.

Ubrzanja do „stotke“ od 8,9 sekundi definitivno govore da ovo nije spor auto. Štaviše, vozili smo ga u svim režimima, ali je jedno sigurno – lako može da vas navuče na vrlo žustru vožnju, koja će vas naterati da prvo što uradite po sedanju za volan je da aktivirate “sport” mod.

Zanimljivo je i to da uopšte nije nemoguće da ćete ponekad biti prinuđeni da kliknete na “eko”.

Naime, svako patosiranje gasa je uzrokovalo smanjenje predviđene autonomije za dva kilometra.

Isto tako, zvuči apsurdno, ali kratke vožnje ne prijaju ni električnom automobilu. To nas je naučio displej sa statistikom.

S obzirom da su bili hladni prolećni dani, auto se trudio da zagreje kabinu, pa od starta prvih par kilometara svega 30% energije odlazilo na vožnju a 55 posto na grejanje i 15% na ostale potrošače.

Tek kada se temperatura kabine ustali, možete da računate na povoljniji odnos.

Zato smo rešili da tokom jednog dana test vožnje ugasimo grejanje. Bbio je lep dan, a krovne roletne smo otvorili da nas ogreje sunce.

Pritom, koristili smo glasovnu komandu za ovu operaciju, što dodatno olakšava posao vozaču ali i zabavlja putnike. Uspeli smo da ostvarimo sledeće podatke – 91% se troši na vožnju, 0% na grejanje i 9% na ostale potrošače.

Takvom strategijom ostvarili smo po gradu prosečnu potrošnju od oko 20 kWh/100 km, što je nešto više od proseka izvedenog u fabričkim specifikacijama.

I da, suština svega – autonomija. Na temperaturi od oko 10 stepeni, putni računar je pokazivao domet od oko 368 sa potpuno napunjenom baterijom. Uopšte nije loše za auto koji se vozi po gradu.

Sigurni smo da vožnja na lokalnim putevima ovu cifru može prilično da poveća za još nekoliko desetina kilometara.

Cena Mercedesa EQA počinje od 53.916 evra. To je svega oko četiri hiljade evra više u odnosu na GLA 220d sa 2.0 dizelašem identične snage.

Kada se u obzir uzme još uvek povoljna cena struje, pogotovo noću, računica je više nego jasna…

Rekuperacija po želji

Standardna konfiguracija je tako podešena da je rekuperacija osetna ali ne preterano izražena. Svaki put kada pustite gas auto će skoro uobičajeno nastaviti da klizi, kao kada na SUS motoru u brzini pustite gas.

Međutim, Mercedes ima slatku tajnu – komande menjača iza volana. Ovde, naravno, nema promene brzina, već je njihova funkcija da menjaju nivo rekuperacije. Jedan klik na minus dovodi do snažne rekuperacije, takve da možete praktično da vozite samo uz pomoć pedale gasa.

Čim je popustite, auto snažno koči. Još jedan klik na minus već dovodi do ekstremne rekuperacije. U ovom ežimu gotovo da uopšte nemate potrebu za pritiskanjem kočnice, osim u izuzetno kritičnim situacijama.

Klik na plus ima samo jedan stepen, za razliku od dva u minusu. On u potpunosti isključuje rekuperaciju, što znači da kada potpuno pustite gas, auto će kliziti kao da je na leru.

Brzo se puni

Jedini način da punimo bateriju, osim u Mercedesu, bio je u tržnim centrima. Lagano je počela da nas hvata nervoza kada smo shvatili da su punjači prilično popunjeni već sad, kada električnih automobila gotovo da i nema. Ne smemo ni da pomislimo šta će biti kad im se broj poveća…

U svakom slučaju, nećete moći u potpunosti da iskoristite snagu punjenja punjača u tržnim centrima, koji su uglavnom od 22 kW. Auto podržava punjenje od 11 kW na ovakvim AC punjačima, što je, zapravo, standard među današnjim automobilima.

Za manje od dva sata, baterija se napunila za nešto više od sto kilometara, što uopšte nije lose. Pritom, treba imati na umu da je struja sve manja što je baterija punija, pa se najbrže puni do nekih 80% kapaciteta, a posle toga usporava.

Ako ste na brzom DC punjaču, od 10 do 80 posto će vam trebati svega pola sata punjenja.

Punjenje kod kuće

Ako još uvek niste nabavili zidni AC punjač za trofaznu struju od 22 kW, auto možete da punite i na kućnoj, šuko utičnici. Pritom, u meniju možete da odaberete jačinu struje punjenja, kako vam ne bi poiskakali osigurači.

Kao i na drugim punjačima, i ovde možete da odaberete kada će početi punjenje.

Priključite sve i isprogramirate da počne, na primer, u ponoć, kada je struja jeftinija. Isto tako, možete da podesite da vas ujutro, pre kretanja na posao, sačeka zagrejana ili rashlađena kabina. Kad je već na punjaču…

Čuvajte bateriju

Kao i sve litijumske baterije, tako i ova ne voli da se prazni do kraja, a ne voli ni da se puni do 100%.

Zato je Mercedes predvideo opciju da podesite do kog procenta kapaciteta želite da se maksimalno napuni kako biste joj produžili životni vek.

Luksuzna oprema

Mercedes ne bi bio to što jeste da ne nudi bezbroj mogućnosti za potpuni ugođaj i luksuznu atmosferu.

Među zanimljivim komadima opreme je i kinetika sedišta, koju smo već imali prilike da vidimo, ali ne možemo a da je ne pomenemo ponovo, jer u velikoj meri relaksira vozača i suvozača.

Poenta je u tome da u određenim intervalima auto menja položaj naslona i donjeg dela sedišta kako se ne biste ukočili.

“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Mercedes-Benz EQA 250: Specifikacije

Elektromotor: asinhroni (ASM), snaga 140 kW (190 KS), maks. o. moment 375 Nm, menjač jednostepeni, rekuperacija 140 kW, pogon prednji

Baterija: Litijum-jonska, 200 ćelija, 5 modula, 367 V, korisni kapacitet 66,5 kWh, maks. snaga AC punjača 11 kW, punjenje 10-100% 5:45h, maks. snaga DC punjača 100 kW, punjenje 10-80% 30 min

Dimenzije: 4463/1834/1620 mm, međuos. rastojanje 2729 mm, prtljažnik 340/1320 l, masa 2040 kg, pneumatici 235/45 R20

Performanse: maks. brzina 160 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 8,9 s, pros. potrošnja 17,7 kWh/100 km, domet 426 km (WLTP)

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare