Vrijeme mu ne može ništa! Fiat 500 Abarth je i dalje jedan od najuzbudljivijih sportskih automobila za vožnju.
Navršilo se 16 godina od kako je Abarthova verzija Fiata 500 stigla na tržište.
Činjenica je da se sada potencira nova generacija na struju, ali smo poželeli da isprobamo “stari”, ovu veliku igračku za sve ljubitelje adrenalina i benzina, ma kog pola i uzrasta da su i da se uverimo kako se nosi sa vremenom.
Kada kažemo da je igračka, ne mislimo na omalovažavanje, naprotiv. Auto je toliko zabavan za vožnju da jednostavno ne želite da izađete iz njega.
Pri svemu tome je veoma brz, pa moramo da napomenemo da nije namenjen neiskusnim vozačima. Štaviše, pokazalo se da svojim performansama ume ozbiljno da iznenadi i one vrlo iskusne…
Moramo da priznamo da nismo znali šta da očekujemo od modela koji je ovako dugo na tržištu.
Vreme ipak čini svoje, s obzirom da se nove tehnologije i sve finija podešavanja automobila događaju i na šest meseci.
Sa druge strane, pravo je iznenađenje da Abartha ima na svakom koraku. Mnogi su uveženi kao polovnjaci, ali ono što fascinira je činjenica da je veliki broj njih kupljen kao nov u Srbiji, uprkos ceni koja nije mala.
Zato smo odlučili da se iz prve ruke uverimo šta je to tako specijalno na ovom automobilu.
U ponudi je nekoliko varijanti Fiata 500 Abarth. Razlikuju se ne samo po snazi 1.4 turbo-benzinca koja varira od 145 do 180 “konja” u skladu sa najnovijim Euro standardima, već i po opremi.
U zavisnosti od verzije drugačija su sedišta, felne, kočnice, pa i ogibljenje.
Dakle, nije reč o nekakvoj šminci, već o komponentama koje su ozbiljno projektovane ne samo za vrhunski sportski ugođaj, već mogu da odgovaraju i specifikacijama za takmičenja.
Na primer, za kočnice je zadužen Brembo, za sistem oslanjanja Koni i Ajbah, za izduv Akrapovič, za sedišta Sabelt… Ove brendove nećete tek tako naći u fabričkim automobilima za svakodnevnu upotrebu.
Naš test primerak nosi oznaku Abarth 595 Turismo. Raspolaže sa 165 “konja” i ima Koni set ogibljenja (samo pozadi), pa smo utoliko više radoznali šta može da pruži. Felne prečnika 17 inča su iste kod svih, kao i pneumatici dimenzija 205/40 R17. Da, gume su niskoprofilne, što obećava zabavu.
Auto je prilično spušten u odnosu na standardne verzije. Kočnice su sa perforisanim diskovima, i napred i nazad. Auspuh ima dvostruke završetke, sa pravim dvostrukim završecima, dok se na zadnjem braniku ističu difuzeri.
Unutrašnjost je takođe specifična. Sedišta imaju integrisane naslone za glavu, ugrađene su sportske nožne komande, a posebno se ističu tasteri automatizovanog menjača, kao na super-automobilima.
Ne možemo a da ne primetimo i dodatni instrument uz potpuno digitalni kilometar-sat. To je pokazivač pritiska u turbu, koji je uz obrtomer jedan od osnovnih parametara koji vam pomaže da znate kada bi trebalo da stanete sa preterivanjem.
Što se ostalih detalja u enterijeru tiče, manje-više su slični kao u specijalnim edicijama Fiata 500.
Došao je trenutak da “upalimo”“ auto. Ovo je momenat koji vas dovodi do tačke bez povratka u zaljubljivanju u Abarth, nagoveštavajući zaista specijalno isksutvo.
Taj duboki zvuk sa toliko karaktera je gotovo identičan zvuku izduvnog sistema Abarth verzija Fiata 600, kod nas poznatijeg kao Zastava 750.
Neverovatno je kako su Italijani uspeli da postignu takvu sličnost. Nema tu pucanja kao kod novopečenih trkača, ovde čujete tradiciju i samopouzdanje koje mnogo toga obećava.
Pritiskamo taster “1” automatizovanog menjača. Ovo je klasičan sekvencijalni petostepeni menjač sa jednom lamelom kod koga “robot” pritiska kvačilo.
Puštanjem kočnice auto neće težiti da krene jer, “robot” će popustiti kvačilo tek kada pritisnete gas.
Lagano krećemo uz duboke tonove izduva, koji automatski izazivaju okretanje prolaznika. Dovoljno je samo da ga čuju…
Promena brzina nije glatka kao kod najnovijih menjača sa dvostrukim lamelama. Automobil se ponaša kao da brzine menja čovek, pa se oseća kratka pauza između stepena prenosa. Sa laganim dodavanjem gasa nema cimanja i poskakivanja.
Lako se kontroliše a ubrzanja su uobičajena, baš kako i treba za tečnu gradsku vožnju. Da nije osetno direktnijeg volana i tvrđeg ogibljenja, reklo bi se da je ovo malo snažnija verzija gradskog automobila. Sve do momenta dok jače ne pritisnete gas.
Tada se već ozbiljno menja priča; menjač vraća stepen ili dva niže i gotovo bez ikakve turbo-rupe snažno ubrzava, omogućavajući vam da se prestrojavate sa lakoćom kao da auto ima 900 kilograma. Zato smo se iznenadili pogledom na tehničke karakteristike, gde je navedeno da ima “čak”“ 1045 kilograma.
Menjač šalta naniže tek ako “oseti” odlučnost vozača na papučici gasa. U suprotnom, ponašaće se prilično ekološki, uz relativno ranu promenu brzina tako da obrtaji padnu na oko 1500 o/min. Ipak je ovo auto koji je namenjen svakodnevnoj vožnji. I ne samo njoj, pokazaće se…
A da nije tako fin i civilizovan kako smo mislili, otkrili smo vrlo brzo. Radoznalost nas je navela da pritisnemo dugme na komandnoj tabli sa znakom škorpiona, levo od tastera sva četiri migavca.
Kod standardnih Fiata 500 ovde je se pali i gasi “siti servo”, koji je kod Abartha uvredljiv pojam. Ni slutili nismo da “škorpion” baš ovoliko menja karakter automobila…
Reakcija je drastičnija u odnosu na sve sportske modove na drugim automobilima koje smo do sada vozili. Menja se grafika digitalnih instrumenata, a auto bukvalno postaje divalj, sa neuporedivo osetljivijom papučicom gasa i daleko težim volanom.
Shvatamo da smo do sada koristili tek desetak odsto snage motora. Iako 165 “konja” na papiru ne deluje mnogo, na tonu teškom „abartu“ je sasvim dovoljno da vam digne adrenalin do te mere da će zateći nespremne čak i najiskusnije petrolhede.
Sila kojom ubrzava i zvuk koji stvara je bukvalno kao kod trkačkih automobila. Pun gas i menjač slaže brzine na 7000 obrtaja! Zakucavanje za sedišta je brutalno u ovako malom automobilu! Subjektivni utisak ubrzanja je daleko bolji nego u većim i realno bržim modelima.
Na stranu što je “turizmo” brz po gradu i na magistrali, nego što je zver i pri velikim putnim brzinama. Zapanjujuća je lakoća kojom ubrzava od 130 km/h do mnogo, mnogo većih brzina, kao da prkosi zakonima fizike!
Nije nam mnogo trebalo da u krivinama shvatimo zašto u skupljem „abartu kompeticione“ postoje još sportskija sedišta koja potpisuje Sabelt.
Čak je i polutrkački set ogibljenja bez Ajbah opruga toliko dobar da auto bukvalno skreće kao po šinama.
Ovde nije kraj iznenađenjima…
Menjač prebacujemo u manuelni režim. Njegovih pet brzina je već zgodno za ručnu promenu preko tastera na volanu. Koliko god da je u automatskom modu manje sofisticiran u odnosu na najnovije “dual klač” menjače, u manuelnom je zapanjujuće brz! Čak je brži u odnosu na vrlo, vrlo sportske mašine najzvučnijih brendova! Brzine menja bukvalno trenutno, tek što ste kliknuli, on je već u brzini u kojoj želite.
Nije problem ni dupli klik, na primer, kada iz četvrte prebacujete u drugu. I taj zadatak će odraditi brže od dvostrukih kvačila. Kako su Italijani u tome uspeli, samo oni znaju…
Ako je Abarth 595 Turismo prepun trkačkih gena, možemo samo da zamislimo kakve su sledeće dve verzije, sa specifičnim komponentama koje smo pominjali i još jačim motorom od 180 konjskih snaga.
Zato i ne čudi što ih u velikom broju viđamo na putevima…
Nebrojene mogućnosti personalizacije
Kada smo malo bolje razmislili, shvatili smo da na ulici nismo videli dva ista Abartha. Naime, mogućnosti za personalizaciju su toliko velike, da je u ponudi ogroman broj felni, sedišta i drugih elemenata različitog dizajna, boja pa i stepena trkačkog karaktera.
Dakle, paketi opreme postoje, ali nisu strogo definisani, već je kupcu ostavljeno nebrojeno mnogo mogućnosti da auto konfiguriše po sopstvenoj želji. One uključuju i retrovizore od pravih ugljenih vlakana!
Sportske kočnice i ogibljenje
Fiat 500 Abarth samo izgleda kao standardne verzije. Ispod lima su potpuno drugačije komponente. Svaki paket opreme ima poseban nivo sportskih karakteristika.
Na primer, “turizmo” nema Brembo kočnice, ali ima zadnje Koni amortizere i opruge, kao i “standardne” perforisane diskove na sva četiri točka.
Digitalni instrumenti
Abarth automobili imaju posebnu digitalnu instrument tablu koja se razlikuje od klasičnih verzija Fiata 500. Kada se pritisne “abart” dugme, aktivira se sportski, ili preciznije rečeno trkački mod.
Osim što drastično menja karakter automobila u pogledu voznih karakteristika, menja i dizajn instrumenata, sa dominantnim obrtomerom.
“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.
Abarth 595 Turismo: Specifikacije
Motor: zapremina 1368 ccm, snaga 121 kW (165 KS) pri 5500 o/min, maks. o. moment 230 Nm pri 3000 o/min, menjač automatizovani, 5 stepeni
Dimenzije: D/Š/V 3660/1627/1485 mm, međuos. rastojanje 2300 mm, prtljažnik 185 l, rezervoar 35 l, masa 1045 kg, pneumatici 205/40 R17
Performanse: maks. brzina 218 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 7,4 s, potrošnja 4,7/5,8/7,6 l/100 km
• Tekst – Aleksandar Bursać; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin
B92.