Menadžeri kompanije Zoox kažu da su testovi započeti, posle dobijanja dozvole koju je prošle nedelje izdalo Odeljenje za motorna vozila Kalifornije. Dozvola ne važi za sve javne puteve u američkoj saveznoj državi, a testovi trenutno uključuju prevoz zaposlenih kompanije Zoox na ruti od oko 1,6 kilometara, između dve poslovne zgrade koje se nalaze u Foster Sitiju. Najveća brzina kojom se kreće robot iznosi nešto više od 56 kilometara na sat.
Kompanija još uvek nije zvanično otkrila koliko ovakvih robota ima u svom voznom parku, dok zvaničnici tvrde da ih ima na desetine, ali ne više od stotinu. Kažu da je jedno od ovih vozila uspešno završilo vožnju zaposlenih tokom proteklog vikenda. Vozila bez vozača postali su svakodnevica u SAD, a trend primene savremenih tehnologija u javnom saobraćaju osvaja i Evropu.
Amazon je kupio Startap Zoox 2020. godine i u javnost izneo nekoliko detalja o planovima za dalji razvoj projekata. Iste godine je Zoox predstavio svoj električni taksi robot napravljen po narudžbini, sa dugoročnim ciljem uvođenja autonomnog prevoza na poziv u urbanim sredinama.
Čelnici kompanije Zoox tada nisu otkrili datum pokretanja komercijalne proizvodnje taksi robota ili početak test vožnji na saobraćajnicama u kojima učestvuju radnici kompanije. Ovakvi testovi biće nastavljeni i tokom narednog perioda, a uskoro bi radnici mogli dobiti i uslugu periodičnog prevoza koju obavlja taksi robot, prenosi CNBC.
Kakva je konkurencija na tržištu taksi robota?
Firma Cruise koja je u vlasništvu kompanije General Motors, tokom aprila 2022. godine predstavila je svoje autonomno vozilo pod nazivom Origin koji takođe nema upravljač. Zajedno sa firmom Waymo, podružnicom Alphabet koroporacije u okviru koje posluje Google, dobila je odobrenje o uvođenju i naplati taksi usluge bez vozača u Kaliforniji. Jedna od firmi koja je nedavno tražila dozvolu za testiranje je i Mercedes-Benz.
Zaposleni kompanije Zoox kažu da njihova autonomna vozila bez upravljača i papučica već ispunjavaju sigurnosne standarde motornih vozila koji važe u Kaliforniji, pa kompanija neće morati da traži dopuštenje nadležnih da bi ih uvela u komercijalni javni saobraćaj, za razliku od Cruise.
Firma koja testira vozila na javnim putevima u Kaliforniji dužna je da prijavi svako isključenje sopstvenog autonomnog sistema vožnje i pojedinačnu situaciju u kojoj čovek preuzima kontrolu nad vozilom zbog sigurnosnih razloga ili problema sa softverom. Istovremeno zaustavljanje velikog broja autonomnih vozila, moglo bi zapravo da nepovoljno utiče na gustinu saobraćaja u velikim gradovima.
Zoox ovakve slučajeve prijavljuje kao situacije u kojima je taksi robotu potrebna ljudska podrška ili navođenje, pa ih kao takve ne prijavljuje državnim organima.
„Kada je taksi robotu potrebna pomoć, ili je neophodno uraditi nešto što odstupa od propisanih standarda i mogućih scenarija, na scenu stupa ’fuzioni centar’. Čine ga obučeni operateri koji nadgledaju izlazak vozila na put, pružaju podršku u smislu navođenja ili daju odobrenje za određenu radnju. Ipak, vozilo je glavno, jer se kreće po već utvrđenoj putanji. U najgorem slučaju dolazi do zaustavljanja“, objašnjava direktorka kompanije Zoox Aiša Evans.
Benchmark.