Lanac drogerija Rossmann je među prvima u Nemačkoj odlučio da prekine saradnju s Teslom, a nedavno je i kompanija za izgradnju kuća Viebrockhaus objavila da više neće koristiti Tesline proizvode. Sve više firmi izražava nezadovoljstvo desničarskim stavovima i kontroverznim ponašanjem šefa Tesle, Ilona Maska.
Da li kupovati Tesline automobile ili ne?
Ovo pitanje postavlja se u sve više upravnih odbora. Kompanije poput Badenove, energetskog snabdevača iz Baden-Virtemberga, zatim hamburškog dobavljača zelene energije Lichtblick i drogerijskog lanca Rossmann, već su najavile da neće kupovati nova Teslina vozila. Razlog za ovu odluku leži u raznim izjavama i postupcima Ilona Maska (53).
Najnoviji primer dolazi iz Donje Saksonije, gde je kompanija za izgradnju kuća Viebrockhaus odlučila da prekine saradnju s Teslom. Jedan od njihovih „demonstracionih“ modela kuća trebalo je da bude opremljen Teslinom baterijom za skladištenje energije, ali su od toga odustali.
Sam Tesla se nije oglasio povodom ovih bojkota. „Nemamo komentar na ovu temu“, izjavila je portparolka evropske fabrike električnih vozila Tesle u Grinhajdu, kod Berlina.
Maskove političke izjave izazivaju kontroverze
Nedavno je Mask na platformi X (nekadašnji Twitter) javno podržao desničarsku stranku AfD (Alternativa za Nemačku), a umešao se i u političke kampanje u drugim zemljama. Novi predsednik SAD, Donald Tramp (78), imenovao je Maska u odbor čiji je zadatak da drastično smanji državne troškove, što je dodatno privuklo pažnju javnosti.
Hans-Martin Helebrand, član uprave Badenove, izjavio je da ih je Maskovo delovanje „u praktično vladinoj funkciji“ uznemirilo. Energetski menadžer iz Frajburga kritikovao je Maskove poteze, rekavši da oni štete nemačkoj privredi. „To nećemo prihvatiti“, dodao je Helebrand.
Lichtblick i Rossmann prekidaju saradnju
Kompanija Lichtblick, koja je ranije koristila Tesle za polovinu svog voznog parka, odlučila je da prekine ugovore o lizingu i od početka godine više ne koristi ova vozila. Njihov predstavnik je naveo da je razlog višestruka politička podrška AfD od strane Maska.
Rossmann, koji je već prošle godine odlučio da ne obnavlja vozni park Teslom zbog Maskove podrške Donaldu Trampu, istakao je da njegovo političko delovanje nije u skladu s vrednostima kompanije.
Negativan uticaj na Teslin imidž
Tesla, koji je doneo revoluciju na tržište električnih vozila u Nemačkoj, sada se suočava sa sve većim kritikama. Neki vlasnici Teslinih automobila stavljaju nalepnice s porukama poput „Kupio sam ovo pre nego što je Ilon poludeo“ kako bi se distancirali od Maskovih političkih stavova. Kupovina Tesle sve češće se doživljava kao politička izjava.
Nedavno je DER SPIEGEL izvestio da Maskova politička aktivnost postaje sve veće opterećenje za brend Tesla, posebno u SAD. Prema istraživanju agencije Caliber, sve više kupaca okreće leđa brendu, a Maskova lična uloga u ovom trendu smatra se ključnom.
Da li bojkot može biti uspešan?
„U principu, da“, izjavio je profesor ekonomske etike Mihael Aslender (61) s Međunarodnog instituta u Cittau pri Tehničkom univerzitetu u Drezdenu. „Pad prodaje zbog bojkota potrošača može naterati kompanije na promenu“.
Međutim, Aslender upozorava da odluke pojedinačnih manjih kompanija da bojkotuju proizvode određenih proizvođača, iako mogu doneti dobru promociju, uglavnom nemaju značajan uticaj. „Tesla se verovatno neće ozbiljno osvrnuti na odluke regionalnih nemačkih firmi da ne obnavljaju ugovore o lizingu“.
Profesor takođe naglašava razliku između privatnih i javnih kompanija. Kod firmi u vlasništvu pojedinaca, izražavanje političkih stavova je jednostavnije jer odražava lična uverenja vlasnika. S druge strane, javne kompanije moraju da predstavljaju interese raznolikih akcionara, što može ograničiti slične poteze.
Tesla i dalje popularan kod nekih korisnika
Kompanija za deljenje vozila Miles Mobility izjavila je da je potražnja za Teslinim automobilima u njihovoj floti stabilna. „Nismo primetili promene u korišćenju Teslinih vozila poslednjih nedelja“, saopštio je predstavnik kompanije. Miles Mobility poseduje flotu od oko 380 Tesli, ali trenutno ne planira nabavku novih.
Za razliku od klasične kupovine automobila, deljenje automibila iliti carsharing omogućava korisnicima da dele vozila, dok su vlasnici vozila sami pružaoci usluge.
Zaključak
Iako Maskovo političko delovanje izaziva sve veću kritiku, Tesla i dalje ima lojalne kupce. Međutim, kako se bojkot kompanija širi, dugoročni efekti na brend ostaju neizvesni.
AutoRepublika