Tejlor Svift, Adel, Bili Ajliš – ovo su samo nekoliko popularnih savremenih muzičara koji u ponudi imaju gramofonske ploče. Iako možda nekima deluju kao stvar prošlosti, ploče postaju omiljene među pripadnicima mlađih generacija, toliko da su zabeležene rekordne prodaje širom sveta. Pretpostavlja se da će nadmašiti modernije načine slušanja pesama, ali se u pitanje dovodi šta to znači za striming muzike preko platformi kao što su Spotifaj i Jutjub.
Sve više muzičkih izvođača svoje albume nude i u formi gramofonske ploče, a novi podaci pokazuju da vinili počinju da dominiraju u svetu muzike, toliko da će prestići prodaje CD-a po prvi put od osamdesetih godina. Izveštaj koji je objavio bivši ekonomista Spotifaja, Vil Pejdž, otkriva da će ploče doneti više od milijardu dolara samo u SAD do kraja 2024. godine.
Ovo je pravi znak promene vremena, izjavio je – međutim, iza ovog trenda nije samo želja za vrhunskim kvalitetom zvuka ploče, jer su studije pokazale da polovina kupaca čak i ne poseduje gramofon. Umesto toga, stručnjaci sugerišu da fanovi kupuju vinil kao oblik robe koja im daje osećaj povezanosti sa pevačima i bendovima koje vole.
U 2019. godini, analitičari industrije pozdravili su oživljavanje ploče kada su prihodi dostigli 504 miliona dolara, što je najveća cifra od 1988. godine. Od tada su se brojni veliki izvođači pridružili trendu, lansirajući ove skupe fizičke varijacije albuma (koje su obožavaoci već mogli da slušaju u digitalnom formatu). Ipak, to nije zaustavilo ljubitelje da kupe ploče, posebno pripadnike generacije Zed.
“Lišeni smo zanata i ljudskog rada kada je u pitanju umetnost. Uvek je zapanjujuće videti album koji volimo u fizičkom formatu, mnogi nisu odrasli sa tim. Oni koji kupuju ploče možda toga nisu svesni, ali mislim da teže ka tome da umetnost u kojoj uživaju ne bude samo digitalni fajl na ekranu telefona ili kompjutera,” rekla je Sara (27) za RT Balkan.
Prodaja vinila je premašila očekivanja u muzičkoj industriji, a tokom poslednje dve godine, ovaj nekada zastareli format činio je više od desetine prihoda svih izdavačkih kuća. Uprkos često visokim cenama, ljubitelji rado kupuju ove komade. Gospodin Pejdž procenjuje da, ako bi izdavačka kuća htela da zaradi isti novac od digitalnog albuma kao i od jedne ploče, slušalac bi morao da strimuje album skoro dve nedelje bez spavanja.
Prošle godine, Tejlor Svift je bila na vrhu liste kao najveći izvođač na vinilu, prodavši 3,4 miliona ploča u SAD – što predstavlja sedam odsto ukupne prodaje. U međuvremenu, Bili Ajliš je objavila osam ploča albuma u različitim bojama, a Adel je lansirala ograničena izdanja ploča koja prestižu cenu od 300 dolara, prenosi “Dejli mejl”.
Iako ploče postaju sve popularnije, to ne znači da će digitalni striming pasti u zaborav. Pre svega, to je još uvek najpristupačniji i najpraktičniji način za slušanje muzike, posebno kada se uzme u obzir da smo nerazdvojni od mobilnih telefona i kompjutera. Ali ima i onih za koje je slušanje muzike sa ploče više od zvuka – to je ritual za koje su neki spremni da daju stotine ili čak hiljade dolara. Mala je šansa da će slušanje muzike na ovaj način postati norma, ali je interesantno kako trend pokazuje da ljudi i dalje žele da osete umetnost svim čulima.
RTbalkan.