20. Februara 2025.

Šta uraditi ako sumnjate da je račun za struju previsok?

Januarski računi za struju stigli su u domove u Republici Srpskoj, a veliki broj građana ostao je u najmanju ruku zatečen iznosom koji mora da plati.

“Nezavisnim novinama” javilo se nekoliko potrošača navodeći da im je račun za januar čak dva-tri puta veći nego za decembar prošle godine, kao i da im je potrošnja električne energije uvećana minimalno duplo, što, tvrde, nikako ne može biti tačno.

Dejan Šajinović, koji živi u Debeljacima kod Banjaluke, i koji se godinama grije na struju, kaže da je ovog mjeseca dobio najveći račun ikada.

“Račun je iznosio 153 marke i nema apsolutno nikakvog opravdanja za ovako visok račun. Da ne spominjem da nam je cijeli mjesec nestajalo struje. Imam izuzetno štedljive klima-uređaje koji su jako skupi upravo zato što troše jako malo struje, a skoro svaki dan nestaje struje, što ih može oštetiti”, navodi Šajinović za “Nezavisne”.

Na sve to, dodaje, dobio je račun za struju koji ne odgovara stvarnoj potrošnji.

“Namjerno su očitali manje kilovata prethodni mjesec, iako sam im tačno stanje poslao mejlom, kao što to činim svaki mjesec, i obračunali skuplje naredni”, tvrdi on.

Isti problem ima i jedna Banjalučanka, koja je dobila tri puta veći iznos na računu.

“Kontaktirajući ‘Elektrokrajinu’, uposlenica je provjerila stanje brojila, tj. upisanih potrošenih kW i uporedila sa trenutnim stanjem, jer svaki mjesec upisujem potrošnju sa sata, te je rekla da je to ta potrošnja. Još je navela da je od januara struja skuplja za 20 odsto. Takođe, kazala je da u decembru nije niko izlazio na teren i popisivao struju i da je urađena procjena, pa je zato u januaru popisano i dodato to što je u decembru manje upisano”, navodi ona.

Dodaje da je pregledom stanja potrošnje utvrdila još jedan propust.

“Pošto stalno upisujem stanje, utvrdila sam da ni novembar nije popisivan, već da je i za taj mjesec urađena samo procjena”, tvrdi ona.

Imamo zatim primjer iz Kotor Varoša, gdje su se građani javili Udruženju za zaštitu potrošača da bi se požalili kako im na računu piše da su u januaru imali potrošnju od čak 3.760 kilovata, dok im je dotadašnji prosjek bio do 1.200.

Samim tim, račun za struju u odnosu na decembar je bio je veći za 144 KM.

Još jedan nezadovoljni građanin Kotor Varoša požalio se da mu je za dva sprata kuće, koji su na zajedničkom mjerilu, došao račun za januar 940 KM, a da je za treći sprat na istoj kući, koji ima odvojen sat, stiglo još 940 KM, čime mu je račun 1.880 KM.

To ne bi možda bilo čudno da mu, kako tvrdi, prosječna potrošnja po satu u prethodnom periodu nije bila oko 200 KM ili, sveukupno, oko 400 KM.

Murisa Marić iz Udruženja građana DON Prijedor kaže za “Nezavisne” da je sasvim jasno da u mnogim lokalnim zajednicama u decembru nije izvršeno očitavanje struje.

“Došlo je do preračuna prosjeka, za koji ne možemo utvrditi kako se do njega došlo. U decembru su dostavljeni računi koji su bili sa znatno nižim brojem kilovata, da bi u januaru bila obračunata sva ta razlika sa znatno višim cijenama, a znamo da je od 1. januara skuplja struja. Korisnici iz Prijedora za decembar su dobili račun od 64 KM, trošili su oko 500 kW, da bi u januaru ušli u crvenu zonu, sa potrošenih više od 1.700 kW”, navodi Marićeva, koja zbog toga građane poziva da ulože prigovor.

“U desnom uglu na računu ima mejl adresa za prigovore, gdje treba da napišu šta im se desilo i da je ovo došlo zbog neočitavanja sata za struju, te da su pisani neki prosjeci i iznosi koji su nerealni. Greška je potrošača ako odu pred neko od preduzeća da tamo prigovor ulože usmeno, jer bez pisanog prigovora nema šanse da možemo bilo šta rješavati, budući da nemamo trag da je prigovor uložen”, kaže Marićeva.

U banjalučkoj “Elektrokrajini” sve pravdaju time da su decembar 2024. i januar 2025. bili mjeseci sa iznadprosječno visokim nivoom potrošnje domaćinstava, a zbog povećanja potrošnje za zagrijavanje stambenih prostora usljed niskih temperatura.

Poručili su da su za januar zaprimili 676 osnovanih prigovora na visinu obračuna električne energije, ali da je uobičajeno da tokom zimskih mjeseci imaju veći broj pritužbi, zbog, kako su naveli, uobičajeno većih računa usljed veće potrošnje.

Ipak, priznaju da dijelu korisnika koji su im se osnovano žalili u prethodna dva mjeseca nije izvršeno očitavanje brojila.

“To je bilo zbog vanrednih sanacionih radova na elektromreži, koji su se, usljed obilnih snježnih padavina, odvijali i u danima kada je predviđen popis potrošnje, o čemu smo krajem decembra obavijestili javnost. Stoga je dijelu korisnika obračun potrošnje za decembar utvrđen izračunom u skladu sa odredbama Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom, pa se jednom dijelu korisnika to odrazilo kako na januarski obračun potrošnje, tako i na visinu januarskog računa usljed povećanja cijene električne energije u RS od 1. januara 2025”, pojasnili su.

Na sve navedeno, pozivaju sve korisnike koji sumnjaju u iskazani račun za potrošnju struje da se prigovorom obrate snabdjevaču, kako bi se utvrdile sve činjenice.

“U slučaju utvrđene opravdanosti prigovora, korisniku će biti izvršena korekcija računa, o čemu će dobiti obavještenje uz naredni mjesečni račun za električnu energiju”, poručili su iz “Elektrokrajine”.

Nezaviane.com

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare
Ratko
Ratko
1 dan prije

Sve je to lijepo, zna većina nas da to rade, isto je bilo i za prelazne periode zima-ljeto, ljeto-zima, a da li je neko nekad odgovarao za krađu?
Da li je neko nekad odgovarao za to što nam trpe uređaji zbog loše mreže, zbog isključenja, zbog nestanaka faze!? Kod mene lično je stradao kompresor rashladne vitrine u prodavnici, imao sam trošak oko 2000KM, tražio sam odštetu od njih i na kraju su me odbili uz glupo objašnjenje!!!

Mi smo obavezni da sa njima potpišemo ugovore, u ugovoru su se oni lijepo obezbjedili, ako ne platimo, ako krademo, ako ovo, ako ono…platimo i to je to, a da li je u ugovoru jedna stavka u našu korist, da li pod jednom stavkom postoje neke garancije za kvalitet, za odštetu kada se nama nešto desi zbog njih?! Naravno da nema!!!