U ovom tekstu dajemo vam smernice za proveru generalne ispravnosti motocikla ili skutera uoči sezone. Većinu toga možete sami. Ako ne možete, bitno je da bar znate da razlikujete ispravnog od neispravnog.
Akumulator i punjenje
Pri hladnom startu, akumulator mora da pokrene agregat bez napora. Teška i duga “verglanja” kazuju na prazan ili loš akumulator. Ako je to slučaj, akumulator odnesite u neku od prodavnica akumulatora gde će vam reći u kakvom je stanju akumulator.
Kleme moraju biti čiste, bez korozije. Često ih nije moguće stegnuti odvijačem, pa za to iskoristite vilasti, okasti ili nasadni ključ.
Punjenje akumulatora možete sami da proverite multimetrom koji možete kupiti i za manje od 1000 dinara. O
krenite birač u polje sa oznakom V⎓ i izaberite cifru 20. Time smo podesili multimetar da meri do 20 volti.
Multimetar ima crvenu i crnu sondu. Crvenom se dodiruje plus, crnom minus na akumulatoru.
Dok motocikl radi, dotaknite sondama kleme. Na leru, punjenje treba biti od 12 do 13V. Kada dodate gas na 3000 obrtaja, punjenje ne bi smelo da pređe 15V. Ako izmerite više ili niže vrednosti, imate problem sa strujom. Takav motocikl će vas sigurno ostaviti na putu.
Signalizacija
Signalizaciju proverite tako što ćete uključivati potrošače i uveriti se da li su ispravni:
• Pozicija, dugo i kratko svetlo
• Pokazivači pravca i sva četiri
• Sirena
• Stop svetlo aktivacijom prednje i zadnje kočnice
Dešava se da tokom zime kontakti sijalice korodiraju. Nisu retki slučajevi ni prekidi u el. instalaciji usled nestručnih popravki.
Dva bitna prekidača za vašu bezbednost
Većina motocikla poseduje prekidač bočnog oslonca i prekidač kvačila. Uloga prekidača bočnog oslonca je da isključi motocikl ukoliko pokušate da krenete sa spuštenim bočnim osloncem (ćopavac).
Svakome se dogodi da zaboravi, a to može dovesti i do gubitka kontrole nad motociklom.
Ako se dešava da se motor gasi kada je podignut bočni oslonac, prekidač se najverovatnije zaprljao i zaglavio. Jednostavno ga očistite. Svakako je dobar savet da to uradite i preventivno.
Prekidač kvačila vam neće dozvoliti da startujete motocikl ukoliko nije izbačen iz brzine. Ukoliko ne radi, motocikl će vas iznenaditi odsečnim cimanjem napred što može dovesti do preturanja.
Gume
Tokom zimskog mirovanja gume su verovatno izgubile preporučeni pritisak.
Mnogo puta smo pisali koliko neodgovarajući pritisak loše utiče na upravljvost, trajnost guma pa i vašu bezbednost. Sve što vas drži u vertikalnom položaju su te dve malene kontaktne površine vaših guma.
Obavezno proverite i gazni sloj gume kako bi otkrili deformitete, pukotine ili nešto što se zakačilo za gumu, a da niste primetili u vožnji.
Motorno ulje i filter
Motorno ulje i filter treba menjati jednom godišnje bez obzira na kilometražu. Razlog tome je kondezacija i garež koji ostaje nakon kratkih vožnji.
Pojedini motocikl “troškare” ulje, pa proverite na meraču da li imate dovoljno ulja.
Na većini motocikla procedura zamena ulja je jednostavna. Obično se radi o jednom šrafu za ispuštanje ulja na najnižoj tački na agregatu i filteru koji se odvija i zavija rukom. Naspite propisanu količinu novog ulja i uštedeli ste par hiljada dinara ne koriteći uslugu servisa.
Ulje u kočnicama
Menja se na dve godine. Motocikl koristi malu količinu ulja koje ima nezgodnu osobinu da upija vlagu. Odakle vlaga u hermetički zatvorenom sistemu? Od kondezacije. Vremenom se ulje kontaminira i mora da se menja.
Ukoliko na prozorčetu rezervoara prednje kočnice vidite zamućeno ulje ili nešto što liči na skramu, vreme je za zamenu. Takvo ulje vam stvara kočnicu koja daje sunđerast osećaj.
Postoji jeftin instrument koji služi za proveru vlage u kočionom sistemu koji možete da nabavite u boljim prodavnicama alata i auto delova. Zamena nije teška, ali možete imati problema kod odzračivanja sistema od vazduha. Ako se odlučite da menjate sami, savetujemo da prvi put potražite pomoć od iskusnije osobe. Nakon toga brzo ćete ukapirati za sledeći put.
Ako vaš motocikl koristi DOT4 ulje, nemojte kupovati preskupa kočiona ulja za motocikle. Ona su identična kao i ona za automobile koja su znatno jeftinija.
Rashladna tečnost
Rashladna tečnost ili antifriz je krucijalan za ispravan rad i dugatrajnost motora. Uopšte, efikasno hlađenje omogućava dug radni vek svake mašine.
Antifriz se menja u intervalima od 3 do 5 godina. Ako ne znate kada je menjan, nije šteta da to uradite ili bar proverite da li imate dovoljno tečnosti u sistemu.
Nivo se proverava u prelivnoj posudi. Na njoj postoje crte, MIN i MAX. Ako treba da se dolije, dolivajte isključivo destilovanu vodu.
Zamena antifriza kao i zamena ulja je na većini motocikla jednostavna. Locirajte šraf za ispuštanje antifriza. Čep hladnjaka je obično dostupan bez alata. Nikako ne otvarajte čep dok motocikl radi ili dok je vruć. Sistem je pod pritiskom pun vrelog antifriza!
Antifriz koristite kao i za automobile, za alumunijumske blokove i hladnjake. Ako je koncentrat u pitanju, zamešajte ga destilovanom vodom u razmeri 50/50. Sipajte tečnost u hladnjak do kraja, a u prelivnu posudu do polovine. Zatvorite prelivnu posudu i startujte motocikl. Dodajte gas dok ne vidite da iz hladnjaka izlaze mehurići. Kada nestanu, vratite čep. Po potrebi dolijte potrebnu količinu u prelivnu posudu.
Ulje u prednjim i zadnjem oslanjanju
Hidraulično ulje, odnosno ulje u oslanjanju treba menjati takođe na dve godine. Ako to niste uradili, planirajte. Ovo je već procedura koja zahteva dosta alata i napredno poznavanje mehanike, pa to ipak treba prepustiti servisu.
Svakako možete vizuelno da proverite da li postoje curenja ili vlaženja oko semeringa prednje viljuške ili na zadnjem amortizeru. To su nedostaci koji vas neće ostaviti kraj puta, ali negativno utiču na upravljivost, užitak i bezbednost u vožnji.
Semering obično propušta ulje jer se između njega i metala našla prljavština. Stari trik je da pronađete film od fotoaparata. Dovoljno je tanak da može ukloniti nečistoće koje remete zaptivanje.
Ležajevi točkova i upravljača
Loši putevi, pranje puškama i kilometraža dovode do habanja ležajeva.
Proverite ih tako što ćete odignuti prednji točak od podloge. Upravljač okrenite lagano do kraja levo i desno. Trebalo bi da osetite jednak otpor, bez krckanja ili osećaja “prelaza”.
Dok je točak oslobođen, uhvatite rukama donje krajeve vila. Povucite ih napred-nazad. Ukoliko osetite “rad”, ležaj upravljača je “gotov”.
Na jednostavan način se proverava i ležaj točka. Stavite ruke jednu naspram druge na točak. Uhvatite gumu. Pokušajte da pomeranjem ruku “uvijete” točak oko osovine. Ako postoji “rad” ili kliktanje, ležaj je “gotov”.
Komande motocikla
To je ručica gasa, poluge kočnica, kvačila i menjača. Šta tu treba da radite?
Proverite da li postoje fizička oštećenja koja mogu da utiču na funkcionalnost. Na primer, da li se poluga menjača “olabavila”, da li na polugama kočnica i kvačila postoje pukotine?
Svakako je dobra ideja da komande demontirate i podmažete litijumskom mašću.
Sajle su posebna stavka za proveru. Obično pucaju na krajevima, pa proverite da li su niti sajle počele da popuštaju na tim mestima.
Ako jesu, mora nova. Ako nisu, stavite malo masti na krajeve. Svaka sajla kada se povlači i vraća, mora da radi glatko bez škripe. Pucanje sajle kvačila nije redak slučaj, a to možete preduprediti na način koji smo opisali.
Šta su znakovi potencijalnog kvara u toku sezone?
Prvo paljenje hladnog motocikla govori dosta. Motocikl mora uvek da upali bez napora, fora i trikova. Bilo da motocikl ima karburatore ili elektronsko ubrizgavanje.
Seckanje, trzanje u vožnji i gašenja se ne dešavaju na ispravnom motociklu.
Curenje antifriza na vodenoj pumpi i spojevima creva, tragovi benzina, ukazuju na veću havariju u najavi. Curenja ulja, odnosno vlaženja nisu nužno opasna, ali ako primetite tragove ulje na spoju glave i bloka motora, znak je popuštanja zaptivke glave motora.
Krčanje, lupanje, metalni zvukovi pri hladnom startu su takođe signal da proverite stanje mašine u servisu. Na zvukove iz kućišta CVT prenosa, skuteristi treba da obrate posebnu pažnju.
Ako pronađete opiljke u motornom ulju ili finu metalnu prašinu, znak je da neki mašinski element verovatno “živi”svoje poslednje kilometre.