Po prodaji električnih automobila kaskamo za Evropom, ali su naši vozači sve više zainteresovani za hibride.
Iako je u Srbiji u dosadašnjem delu godine zabeležen rast prodaje novih automobila od 6%, i dalje ne možemo da dostignemo rezultat pre pandemije, s obzirom na to da je u 2023. isporučeno 16% manje novih vozila nego 2019, saopštili su iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova na današnjoj konferenciji za medije u Beogradu.
Kako je kazao generalni sekretar Asocijacije, Boris Ćorović, očekuje se da ćemo ovu godinu završiti sa oko 25.500 novoregistrovanih vozila, što bi bilo za oko 1.000 više nego u 2022, kada je kupcima u Srbiji isporučen 24.531 novi automobil.
Poređenja radi, rast prodaje novih vozila u Evropskoj uniji ove godine je dostigao 17%, u odnosu na 2022, ali je i tamo zabeležen pad i to od čak 30 odsto u poređenju sa 2019.
Na konferenciji za medije izneto je još jedno zanimljivo poređenje između srpskog i tržišta EU. U pitanju je struktura prodaje novih autombila, koja jasno pokazuje da kasnimo za Evropom kada su u pitanju prodajni trendovi.
Dok su se u EU u 2023. najviše kupovala hibridna vozila (35%), a zatim benzinci (34%) i električni (15%), pa tek onda dizelaši (13%), u Srbiji se ubedljivo najviše pazare benzinci. Više od polovine prodatih novih automobila (54%) pokreće benzinski motor, dok su i kod nas dizelaši u padu, ali i dalje imaju solidno učešće na tržištu (19%).
Sa druge strane, prodaja električnih automobila je i dalje marginalna (svega 1%), ali ohrabruje interesovanje naših kupaca za hibridna vozila (učešće na tržištu iznosi 22%).
“Strujaši” na nivou statističke greške, zašto?
Ovako slab rezultat prodaje električnih automobila Ćorović objašnjava nedovoljnim državnim podsticajima.
“Nijedna država nije uspela da omasovi elektrifikaciju voznog parka bez subvencija za kupovinu, kao i drugih mera i podsticaja”, kaže on.
Jedan od razloga koji ne ide u prilog prodaji električnih automobila kod nas je i slabo razvijena infrastruktura punjača. Kako objašnjava Ćorović, Srbija ima svega tri punjača za električna vozila na 100.000 stanovnika, dok ih, recimo, susedna Hrvatska ima 34, a Slovenija čak 92 na 100 hiljada stanovnika.
Evropski rekorder je, očekivano, Noverška sa 538 punjača na 100.000 ljudi, a slede Holandija sa 279 i Austrija sa 198 punjača.
Iako se procenjuje da se srpskim putevima kreće svega oko 1.700 električnih automobila, to i nije tako mali broj ako se zna da je pre samo četiri godine broj prodatih električnih automobila bio na nivou statističke greške.
Polovnjaci i dalje dominiraju srpskim tržištem automobila, najviše se uvoze Euro 3 i Euro 4 vozila
U 2023. polovni automobili činili su čak 83% prodatih vozila u našoj zemlji, dok svega 17% prodaje otpada na nove automobile, saopštili su iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, pozivajući se na podatke sajta Polovni automobili.
Od ukupnog broja uvezenih polovnjaka u periodu januar-avgust 2023, ubedljivo najviše je onih sa motorima Euro 3 i Euro 4 standarda – 43.243 (ekološki manje prihvatljivi), dok je 26.980 Euro 5 automobila, a onih sa “najčistijim”, Euro 6 motorima je 18.463.
Sa ekološkog i bezbednosnog aspekta zabrinjava podatak da je učešće polovnih automobila, starijih od 10 godina čak 81%.
Kada je reč o prodaji novih automobila, svega 31 odsto kupaca čine fizička lica, dok su 69 odsto pravni subjekti. Treba napomenuti da u ovih 69% spadaju i lizing kompanije, a ne samo firme i državni organi.
Novi trendovi u automobilskoj industriji, stižu li i kod nas?
Predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Đurđević, navela je na današnjoj konferenciji za medijie podatak da je u 2023. godini došlo do rasta učešća električnih automobila na tržištu EU, preneo je Tanjug.
Ona je istakla da automobili predstavljaju najsloženiji potrošački proizvod na tržištu, i da je mnogo faktora koji utiču na oblikovanje cene.
Takođe, navela je da su najvažniji trendovi u razvoju automobilske industrije elektrifikacija, autonomna vožnja, povezanost vozila i drugi.
B92.