Marketinški program američke kompanije za digitalni marketing, koju su navodno koristili Google, Meta i Amazon, protivzakonito prikuplja i analizira snimljene glasove s pametnih telefona, televizora i drugih uređaja potrošača.
Cox Media Group, velika američka kompanija za digitalni marketing, nedavno se našla u cebtru pažnje zbog svoje kontroverzne prakse “Aktivnog slušanja”. Ovaj servis, kako tvrdi Cox, implementiraju Google, Meta i Amazon, koristi veštačku inteligenciju za prikupljanje i analizu glasovnih podataka s pametnih telefona, televizora i drugih uređaja potrošača.
Moguće kršenje zakona
Bez sumnje, radi se o mogućim kršenjima zakona o prisluškivanju ako se razgovori snimaju bez izričitog pristanka. Većina američkih država ima neki oblik zakona o prisluškivanju koji ograničava mogućnost snimanja osobe bez njenog izričitog znanja. Na primer, kalifornijski zakon zahteva pristanak obe strane za snimanje razgovora.
Marketinški materijali kompanije CMG, koje je otkrio portal 404 Media i koji su u međuvremenu uklonjeni s njihove veb stranice, tvrdili su da ova tehnologija može da otkrije relevantne razgovore i pruži oglašivačima podatke za efikasnije ciljanje potrošača. Na primer, rasprave o potrebi za novim automobilom ili nezadovoljstvu nekom uslugom mogle bi podstaći prikazivanje povezanih oglasa.
Korisnici se navodno “slažu” kroz TOC
Reakcije javnosti su, naravno, negativne. Kompanija je pojasnila da ne sluša direktno razgovore, već se oslanja na agregovane, anonimizovane i šifrovane podatke trećih strana za plasiranje oglasa. Ovi podaci se navodno prikupljaju prema uslovima korišćenja različitih aplikacija i uređaja, s kojima se korisnici navodno slažu kada preuzimaju ili ažuriraju te aplikacije. CMG se brani da se pristanak obično dobija putem korisničkih ugovora, iako su jasnoća i transparentnost takvog pristanka upitni. Terms of service (TOS) ili Uslovi pružanja usluge su pravni sporazumi između pružaoca usluge i osobe koja želi da koristi tu uslugu, ali su uvek nedovoljno jasni o pravima korisnika. Štaviše, u mnogim slučajevima, korisnici ih ne čitaju kada počinju da koriste aplikaciju.
Google uklonio, Meta preispituje, Amazon demantovao
Kontroverza je takođe uticala na odnose CMG-a s velikim tehnološkim kompanijama. Nakon što je 404 Media kontaktirao Google u vezi s njegovim partnerstvom s CMG-om, Google je uklonio CMG iz svog programa partnera za oglašavanje. Meta, matična kompanija Facebooka, takođe je izjavila da preispituje svoju povezanost s CMG-om kako bi osigurala usklađenost sa svojim uslovima pružanja usluge. Amazon je, s druge strane, demantovao bilo kakvu umešanost u CMG-ov program.