12. Jula 2025.

Slovenci razvili motor koji pretvara svaki auto u zvijer

Mada ideja motora smještenog direktno u točak nije nova, tek posljednjih godina privlači veliku pažnju proizvođača automobila.

Među predvodnicima ove tehnologije, uz nemačku kompaniju DeepDrive, ističe se i slovenački specijalista za pogonske sisteme Elaphe.

Nakon što su u januaru 2025. na sajmu CES u Las Vegasu predstavili model Sonic.1, Elaphe sada otkriva njegovog naprednijeg naslednika – Sonic X.

Reč je o motoru koji je osmišljen kao “drop-in” rešenje, što znači da se može ugraditi u postojeća vozila bez potrebe za većim izmenama ili posebno dizajniranim delovima. Tehnologija je primenjiva na čista električna vozila sa 400-voltnom ili 800-voltnom arhitekturom, ali i na automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Ova fleksibilnost otvara neverovatne mogućnosti. Primera radi, električni automobil čija je platforma izvorno dizajnirana samo za prednji pogon može dobiti pogon na sve točkove ugradnjom dva Sonic X motora na zadnju osovinu.

Na sličan način, klasični automobili sa pogonom na jednu osovinu mogu se pretvoriti u snažne hibride, i to uz drastično povećanje performansi.

Jedan motor – 408 KS

Elaphe navodi kako samo jedan motor razvija snagu veću od 300 kW (408 KS) i kontinuiranu snagu od 200 kW (272 KS).

Povećanje mase je pritom minimalno – u poređenju sa standardnim nosačem točka i disk-kočnicom, Sonic X teži svega 25 kilograma više, što je zanemarljivo s obzirom na ogroman dobitak u snazi.

Slovenci razvili motor koji pretvara svaki auto u zver

Precizno upravljanje snagom na svakom točku omogućava i napredni “torque vectoring”, odnosno ciljanu raspodelu obrtnog momenta.

Kod sportskih automobila to može da poveća brzinu u krivinama i do pet odsto. Kompaktan dizajn i visoka gustina snage čine Sonic X idealnim rešenjem za vozila visokih performansi gde je prostor za ugradnju ključan. Motor je skalabilan za točkove od 20 do 23 inča.

Ipak, na masovnu primenu ove tehnologije još ćemo pričekati. U početku će Sonic X biti namenjen ugradnji u vozila visoke klase. Razvoj platformi koje bi u potpunosti iskoristile potencijal ovakvih motora izuzetno je složen i skup, stoga će proći još neko vreme pre nego što ih vidimo u serijskoj proizvodnji.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare