24. Oktobra 2023.

Sindikat zaustavio proizvodnju najprofitabilnijeg modela Stellantisa

Činilo se da će štrajk sindikata u američkoj automobilskoj industriji (UAW – United Auto Workers) protiv General Motorsa, Forda i Stellantisa trajati samo par dana, jer nijednoj strani nije u interesu da se protest razvuče. Ali danas, pet sedmica od kada je započeo, čak 34 hiljade radnika u šest fabrika i 38 hangara za delove trenutno ne radi.

Novi predsednik UAW pod imenom Šon Fejn je zacrtao ciljeve i ne želi da popusti. To je još jednom potvrdio u ponedeljak kada je preko 6.800 radnika napustilo svoja radna mesta u američkoj saveznoj državi Mičigenu, gde se proizvodi model Ram 1500. Ovaj kamionet je jedan od najprodavanijih za Stellantis i ubedljivo najprofitabilniji. Štaviše, eksperti se slažu da većina profita ove firme stiže od strane divizija Ram i Jeep.


Rani štrajk sindikata je uglavnom pogađao manje fabrike gde se slabije popularni modeli prave. Ali tokom poslednjih desetak dana, sindikat je udario „Detroit“ tamo gde ga najviše boli. Prvo je Fordova fabrika u Kentakiju bila primorana da zaustavi proizvodnju modela SuperDuty, General Motorsov sindikat je uradio isto u Kanadi sa svojim kamionetom Chevroletom Silveradom, a sada je pogođen i Ram. Predstavnici sindikata kažu da je Stellantis ponudio najlošije uslove za sledeći višegodišnji ugovor i da nisu imali izbora nego da stupe u akciju.

Mnogi ipak smatraju da spomenuti predsednik UAW-a Fejn preteruje i ako ne ostvari svoje ciljeve, sindikat bi mogao da izgubi veliki uticaj. Fejn je priznao da su sve tri firme ponudile nikada bolje uslove. To se odnosi na rast plate od 23%, veće beneficije u vidu zdrasvenog osiguranja i penzionog plana, zatim dodatne bonuse tokom perioda jezive inflacije, duže godišnje odmore i još mnogo toga, ali istovremeno smatra da postoji još veći prostor za napredak.

Originalno je zahtevao rast plata od 40% i radnu sedmicu od 32 sata, što General Motors, Ford i Stellantis nisu spremni da ispune. UAW takođe hoće i ugovor prema kom bi sve tri firme proizvodile buduće električne automobile i baterije baš u Sjedinjenim Američkim Državama.

S druge strane, firme kažu da tako nešto ne mogu da obećaju pošto su modeli na struju izuzetno skupi za razvoj i proizvodnju i moraju da silaze sa traka na lokacijama gde je radna snaga pristupačnija da bi balansirali s troškovima. General Motors je čak popustio i pristao da pravi određene električne četvorotočkaše u Mičigenu, ali Ford i Stellantis još uvek nisu spremni da krenu takvim putem.

Predsednik Forda Džim Farli je čak rekao da je poslao najbolju moguću ponudu i da bi eventulano više ponuđeno smanjilo budžet za novitete, na koji način bi kompanija zaostajala za konkurencijom.

Sutra je novi dan i videćemo da li će rezultati biti drugačiji. Fejn ne želi da popusti jer bi u protivnom delovao kao poražena strana i izgubio bi na ugledu. Istovremeno, UAW svakom radniku u štrajku sedmično plaća 500 dolara, što znači da je kasa sindikata svakog meseca siromašnija za 68 miliona dolara. Koliko dugo mogu da izdrže i ko će prvi popustiti?

AutoRepublika

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare