Renault je nekada kontrolisao oko 30% celokupnog ruskog automobilskog tržišta.
Dok rat između Rusije i Ukrajine i dalje traje, postoji nada da bi pregovori mogli doneti kraj sukobu. Ako do toga dođe, moguće je da će mnoge zapadne kompanije, koje su se povukle iz Rusije nakon početka sukoba, razmotriti povratak. Međutim, cena će biti izuzetno visoka.
Reakcija na rat bila je brza i odlučna. Uvedene su sankcije, a veliki broj kompanija – posebno proizvođača automobila – potpuno je prekinuo veze sa ruskim tržištem.
Jedan od najpoznatijih primera je Renault, koji je držao 68% vlasništva u AvtoVAZ-u, državnom proizvođaču Lade. Odluka nije bila laka za Renault, s obzirom na to da je kroz ovo vlasništvo kontrolisao oko 30% ruskog automobilskog tržišta.
Renault je svoje vlasništvo prodao ruskom istraživačkom institutu NAMI za simboličnu 1 rublju (oko 1 centa).
Ako Renault sada želi da se vrati i ponovo preuzme AvtoVAZ, moraće da plati 112,5 milijardi rubalja, što je oko 1,3 milijarde dolara, izjavio je generalni direktor AvtoVAZ-a Maksim Sokolov.
Prema njegovim rečima, NAMI je od povlačenja francuske kompanije uložio ogromne sume novca u AvtoVAZ. Kako je izjavio za rusku novinsku agenciju TASS, tokom 2023. godine uloženo je oko 27,5 milijardi rubalja (311 miliona dolara), dok je u 2024. godini investicija dostigla skoro 40 milijardi rubalja (453 miliona dolara).
U planu je da se ove godine uloži još 45 milijardi rubalja (510 miliona dolara).
Sokolov tvrdi da je Renault pre napuštanja ulagao oko 20-22 milijarde rubalja (226-249 miliona dolara) godišnje, te smatra da je pravedno da francuska kompanija nadoknadi NAMI-ju ulaganja ako želi da se vrati.
“Ove investicije prevazilaze prosečan godišnji nivo ulaganja koje je Renault imao dok je bio vlasnik početkom 2020-ih. Jasno je da će ove investicije morati da budu nekako nadoknađene pri povratku”, rekao je Sokolov.
Ipak, Renault za sada nije pokazao nikakve zvanične namere za povratak u Rusiju. Iz kompanija su za Biznis indajder izjavili da ne predviđaju nikakve promene u bliskoj budućnosti po pitanju povratka na rusko tržište.
Foto: Renault