Početak sa bikinijem od kože u filmu iz 1966. godine Milion godina pre nove ere, zaiskrio je slavu koja se sve do danas protezala u karijeri čuvene glumice. Tri niti su tkale ovu holivudsku priču – seksipil, šoubiznis, i dodir komike.
Uloga u filmu Fantastic Voyage (u ulozi Kore Piterson, koja je bila deo medicinskog tima) iz 1966. slavu je dodatno optočila platinom. Iako je bila viđena za Džejms Bond serijal, pošto je producent Albert Brokoli izričito nju želeo za Thunderball.
Rakel je tada imala 26. godina, i prošle su četiri godine od smrti Merilin Monro. Holivud je očajnički tražio novu boginju. I dobio je.
Taj status kao da je samo potvrdila feministička kritičarka Kamil Palja, opisom fotografije na posteru, kao „neizbrisive slike žene, kraljice prirode“.
Rakel Velč. Možda bi na prvo čitanje nekome delovalo banalno da je garderoba hranila sjaj njene zvezde, što i jeste bio slučaj. Ali je ona iznela, svojom harizmom, hrabrošću, nečim sto milion drugih devojaka u sličnim odevnim kombinacijama ne bi učinilo vanremenskom, kao što je nju. Gospođa Velč je bila lavica, žestoka, strastvena i opasna.
Osim pomenutog bikinija, koji je krunisao statusom globalne pinap devojke, bila je tu i heklana mini haljina, dok su je opsedali fotografi dok je ulazila u sobu u Parizu na ceremoniju venčanja sa svojim tadašnjim menadžerom Patrikom Kertisom 1967. Ceremonija je odložena za 15 minuta, pošto ni fotografi ni ljudi zaduženi za ceremonijal nisu želeli da napuste prostoriju.
Nisu mogli da je se nagledaju dovoljno. Stil mora da ima suštinu, vatru. Ona je imala.
Pamte se i pidžama od svilenog šifona Pauline Trigere, srebrne sandale Julianelli uparene sa velikim minđušama Heti Karnegi, kombinacija ovekovečena za izdanje Voga iz 1967. godine, uz nezaboravne kombinacije iz filma Bedazzled gde glumi Last, režisera Pitera Kuka i Dadlija Mura, koji prepričava legendu o Faustu smeštenu u London 60-ih.
Razmere njene popularnosti možda najbolje oslikava anketa Plejboja nazvana „Stotinu najseksi žena svih vremena 20. veka“. Velč je na trećem mestu iza Merilin Monro i Džejn Mensfild. Brižit Bardo je četvrta, sa čime se sigurno ne bi složio čuveni francuski scenarista Rože Vadim. Ali ni sa ovom anketom mnogi drugi, kojima je Rakel numero uno.
Spomenuta komika sa početka, nije bilo nikakvo lažno laskanje. Kada je imala priliku da pokaže svoje sposobosti za komediju, istupila je hrabro. Osvojila je Zlatni globus za ulogu u adaptaciji Tri musketara Ričarda Lestera iz 1973. godine, za tumačenje beznadežno nespretne Francuskinja iz 17. veka, rastrzane između dva života – supruge i kraljičine krojačice.
Uprkos karijeri zasnovanoj uglavnom na seksipilu, gospođa Velč je više puta odbijala da se pojavi gola na ekranu. „Definitivno sam koristila svoje telo i seksualnu privlačnost u svom poslu, ali uvek u granicama, neke stvari rezervišem za svoj privatni život i nisu na prodaju“, izjavila je u jednom intervjuu.
Krila je ono za čim je ceo svet žudeo, dok danas prosečna Instagram influenserka ne može da se uzdrži da ne slika ni 10 pinjola koji su upali u salatu, a kamoli buket ruža, poklon, ili butinu.
Eto, „male“ razlike između seks simbola danas, kada sve ima svoju cenu, i šezdesetih.
Nisu one bile slučajne, jedne su od najplodonosnijih decenija čovečanstva. Vreme kada su se u Beogradu recimo na ulicama vozile vespe, a Beograđanke mini-suknje, Beograđani šarene košulje. Matine u Domu omladine, žurke kod Laze Šećera, igranke, svirke, šah. Vreme kada su šarm i inteligencija za koplje bežali statusu i novcu.
Bolje da ovde stanem, i vratim se na Rakel.
Njen život, ispunjen je raznolikošću i eklektikom od samog početka. Tada zvanično Džo Rakel Tehada, stvorena je od oca Karlosa, bolivijskog aeronautičkog inženjera i majke Džosefine, Amerikanke sa engleskim korenima. Spoj vatre i elegancije. Da nisu otišli iz Čikaga, nikada se ne bi dogodila Južna Kalifornija, u kojoj svako ko nije upisao glumu nije bio svoj.
U San Dijegu upisuje školu sa sedam godina, a ironija je htela da glumi dečka. U srednjoj školi „Roki“, kako su je tada zvali, „pokupila“ je sve nagrade za lepotu koje su bile u ponudi. Kao i Brižit Bardo, pomalo se buntovno udaje sa 19 godina za Džejmsa Velča, njenu srednjoškolsku ljubav. Da li je mogao veći omaž da dobije, time što je do kraja života zadržala njegovo prezime?
Nije se dugo zadržala ni na televiziji KFMB u San Dijegu.
Kako je uopšte mogla da bude voditeljka vremenske prognoze kada je ona svojom pojavom menjala vreme? Klasičan sukob interesa.
Usledio je bolan razvod (nakon toga su još tri), povratak u Los Anđeles, pisanje istorije o kojoj smo pisali iznad. Slava, očekivanja, lupe, pritisak. U intervjuu za magazin Cigar Aficionado izjavila je: „To jednostavno nije udobno. Osećala sam se kao da treba da budem savršena, i pošto su me svi tako pažljivo gledali, osećala sam da imam toliko toga da dokažem.“
Ređali su se mnogobrojni filmovi ali i Brodvej (u Woman of the Year zamenila je Lorin Bekol). Myra Breckinridge, The Last of Sheila, Bedazzled, 100 Rifles, filmsko saučesništvo sa Piterom Selersom, fudbalskom zvezdom Džimom Braunom, Harvijem Kajtelom, Bilom Kozbijem.
I u suton karijere stigla je da glumi u drami American Family, i da ima gostujuću rolu u Sajnfeldu.
Velč neće samo vizuelno ostati legenda, inspiracija i čežnja. Njena pojava razbila je razne, kompleksne tabue. Jedna od njih je i paranoja da kako život ide dalje postajemo manje vredni. Netačno. „Kako život ide dalje, postajete vredniji kao osoba. Mnoge žene izgledaju bolje. Lično, mislim da izgledam bolje jer sam živela i imam drugačiju auru o tome kako sam to radila“, rekla je.
A ko je bolja potvrda i dokaz za rečenicu iznad, od nje same?
N1.