Koja je razlika između aksijalnih i radijalnih, kako ih možete prepoznati i koje su bolje?
Glavna razlika između ova dva tipa kočnica je u tome kako su kočione čeljusti postavljene na prednjoj viljušci. Kod radijalnih kočnica kočione čeljusti su pričvršćene na viljušku sa šrafovima paralelno sa diskom, dok su kod aksijalnih šrafovi postavljeni upravno na disk.
Sigurno se pitate zašto to čini da su radijalno postavljene kočnice bolje od aksijalnih? Radijalne kočnice postavljene na ovaj način su kruće, to jest u toku kočenja manje dolazi do ”uvijanja” kočionih čeljusti u odnosu na aksijalne. Ta ”uvijanja” i krutost mi ne moemo videti golim okom ali se dešava i iz tog razloga radijalne kočnice pružaju bolji osećaj tokom kočenja i za nijansu možete finije da dozirate silu kojom kočite.
Aksijalno (levo) i radijalno (desno) postavljeni kočiona klješta
Takođe, pošto su radijalne kočione čeljusti pričvršćene šrafovima na samom kraju češljusi umesto na sredini ili skoro na kraju kao kod aksijalnih, dobija se manje uvijanja i bolje kontakt između pločica i diska prilikom maksimalnog kočenja. Primetićete da smo napisali da su radijalne kočnice bolje kod maksimalnog kočenja, to je iz razloga što su radijalne kočnice napravljene uglavnom namenski za trkačku stazu ali su se vremenom našle i na serijskim motociklima.
Još jedna stvar koja razlikuje radijalne od aksijalnih kočnica je način na koji je postavljen cilindar koji gura ulje na samoj poluzi prednje kočnice. Kod aksijalnih kočnica kočioni cilindar je postavljen paralelno sa upravljačem, dok je kod radijalnih upravana na upravljač. Pošto je kod radijalnih kočnica cilindar postavljen upravno u odnosu na upravljač kada pritisnete ručicu kočnice pritisak ulja odmah i direktno deluje na kočione čeljusti i samim tim pruža bolji povratni osećaj sa kočnica a i kočnice za nijansu brže reaguju od aksijalnih.
Razlika između aksijalnog kočiono cilindra (levo) i radijalnog kočionog cilindra (desno)
Ono što na kraju možemo zaključiti je to da na putu i u svakodnevnoj vožnji teško da možete primetiti razliku između ova dva tipa kočnice osima ako posećujete trkačku stazu i imate jako dobar osećaj na kočnicama.
Prednost radijalnih u odnosu na aksijalne kočnica postoji ali prosečan vozača realno neće osetiti nikakvu razliku između ova dva tipa kočnica.
Glavnu prednost radijalnih kočnica možete osetiti samo na trkačkoj stazi!
Motomagazin.rs