U kase “Autoputeva Republike Srpske” i “Autocesta Federacije Bosne i Hercegovine” od naplate putarina tokom osam mjeseci ove godine slilo se više od 62 miliona KM, a oba preduzeća su na ime putarine zaradila više nego tokom istog perioda lani.
Na auto-putevima u BiH od januara do avgusta ove godine kretalo se nešto više od 15 miliona vozila.
“Na ime naplate putarine na dionicama auto-puteva u Srpskoj prikupljeno je 24.189.113 KM, a u istom periodu auto-putevima se kretalo ukupno 4.361.556 vozila”, naveli su u “Autoputeva RS” za “Nezavisne novine”.
Kada je riječ o Federaciji BiH, tokom osam mjeseci ove godine, za razliku od istog perioda lani, zabilježeno je povećanje broja vozila, kao i prihoda.
“Na autocesti A1 zabilježena su 10.818.243 vozila. Ukupni ostvareni prihodi od naplate cestarine za isto razdoblje iznose 38.506.011 KM”, istakli su u “Autocestama FBiH” za “Nezavisne novine”.
Od 19. juna ove godine korisnici usluga oba preduzeća mogu koristiti jedan tag uređaj za brže, jednostavnije i povoljnije prolaske kroz naplatne stanice, a svoje uređaje do sada je rekonfigurisalo više od 2.300 korisnika, od čega je najveći broj rekonfiguracija učinjen u Srpskoj.
Milija Radović, zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske, ističe za “Nezavisne novine” da su vrijeme putovanja i bezbjednost među najčešćim motivima zbog kojih se vozači odlučuju za auto-put.
“Auto-putevi su po broju saobraćajnih nezgoda i posljedicama najbezbjedniji u odnosu na sve ostale puteve iz jednostavnog razloga jer su kolovozne trake za kretanje vozila iz suprotnih smjerova fizički odvojene, tako da nema mogućnosti da dođe do konflikta između vozila koja se kreću različitim smjerovima”, rekao je Radović za “Nezavisne novine”.
Kada je riječ o Republici Srpskoj, kako ističe Radović, sa povećanjem kilometara auto-puta trebalo bi se razmišljati i o uvođenju godišnjih karata, odnosno vinjeta, kao i o unapređivanju tarifne politike.
“Imamo relacija na auto-putevima na kojima ljudi svakodnevno putuju. Iz Gradiške se putuje svakodnevno u Banjaluku na posao i sa posla, kao i iz Prnjavora. S auto-putem se može živjeti u Prnjavoru, a raditi u Banjaluci bez ikakvih problema, a mnogo je bezbjednije putovati auto-putem nego magistralnim putevima”, rekao je Radović, dodajući da bi se promjenom tarifne politike rasteretili magistralni putevi, a tako bi se povećala i bezbjednost na tim putevima.
Ekonomista Admir Čavalić za “Nezavisne novine” ističe da ovo stanje pokazuje da auto-putevi nemaju nekakvu ekonomsku svrhu, odnosno ekonomsko uporište u smislu da je to podrška građanstvu i privrednicima.
“Prije svega se gradi kako bi se demonstrirala određena politička moć. Nažalost, i ta kilometraža ide sporo”, istakao je Čavalić za “Nezavisne novine”.